05.10.2022 | Klima, miljø og energi
De første i Danmark: Scania sælger ladeløsninger til el-lastbiler
Indhold fra partner Hvad er dette?
El-lastbiler er stadig et sjældent syn i Danmark, men nu har Scania gjort det nemt for deres kunder at sadle om og fremover køre grøn lastbilskørsel. De kan nu levere både el-lastbiler og el-ladestandere, og det har et af landets førende renovationsselskaber netop takket ja til. Det er første gang, at en dansk virksomhed har kunnet tilbyde en større samlet løsning, men ifølge Scania vil det være standarden i fremtiden
Scania har leveret både el-lastbiler og el-ladestandere til et af landets førende renovationsselskaber.
Mens el-personbiler erstatter flere og flere diesel- og benzinbiler på de danske veje, har udrulningen af eldrevne lastbiler ikke taget samme fart endnu. Interessen for grøn lastbilskørsel har dog aldrig været større, end den er nu. Det kan man mærke hos Scania, der oplever stor efterspørgsel på de eldrevne køretøjer. Udover at kunne glæde sig over at være det mærke, der efter en række udbud har solgt flest el-lastbiler i Danmark, har de nu også som de første i landet solgt ladestander løsninger til el-lastbiler. Det er med andre ord helt unikt, at Scania kan tilbyde et samlet køb af både el-lastbiler og ladestandere til de danske vognmænd. Det skal bidrage til at skabe langt bedre betingelser for ambitionen om en grønnere transportsektor i fremtiden.
“Generelt har el-lastbiler været noget helt nyt for både os og vores kunder. Derfor har vi også - indtil nu - sendt vores kunder af el-lastbiler til en samarbejdspartner for at købe ladestandere,” forklarer Michael Rasmussen, der er salgschef for øst hos Scania Danmark. Han tilføjer: “Men nu har vi i stedet grebet bolden, og det betyder, at vi nu kan tilbyde vores kunder en samlet løsning.”
Tryghed til totalleverandør
Scania har i alt solgt fem komplette ladeløsninger til renovationsselskabet Urbaser. Det er Urbasers grundværdier at være innovative og forandringsparate for at minimere de negative effekter, de store køretøjer har på miljøet. Derfor var det et oplagt valg at indgå samarbejde med Scania om levering af dele af den nye vognpark og ikke mindst en komplet ladeløsning.
Ifølge administrerende direktør i Urbaser, Stefan Olin, er det yderst positivt, at virksomheden fremover kan levere deres kerneydelse med endnu mere respekt for miljøet:
”Vi er begejstrede for muligheden for at tilføje yderligere Scania el-biler til vores efterhånden store flåde af grønne biler. Samtidig har Scania rykket hurtigt og effektivt på vores behov for den rigtige ladeløsning, og det er også derfor er valget faldet på Scania som totalleverandør. Det er jeg meget tryg ved.”
De fem ladestander anlæg skal stå i henholdsvis Næstved, Gadstrup, Skovlunde, Aarhus og Vejle.
Kunderne efterspørger en samlet løsning
Selvom markedet stadig er nyt, udtrykker kunderne og også deres kunder et stort behov, og derfor står Scania allerede nu klar til at tilbyde flere ladestandere.
Ifølge Michael Rasmussen sætter man nemlig i Scania kundens behov i førersædet og fokuserer på at styrke tillidsbåndet mellem leverandører og kunder. For det er helt afgørende for, at endnu flere har mod på at omstille sig til grøn lastbilskørsel med omtanke for klimaet, mener han.
“Vi er her for vores kunder, og vi ønsker gode, langvarige samarbejder. Vi ved, at det kan give vores kunder noget ro i maven og tryghed, at vi kan tilbyde dem en samlet løsning, når de bevæger sig ud på nyt farvand og gerne vil i gang med at køre på el,” fortæller salgschefen. Han fortsætter: “Det er vores helt klare mål, at vi skal til at have ladestandere med i vores standardløsning. De eldrevne lastbiler kræver bare mere, fordi de er mere komplekse - både hvad angår kørsel og teknik. Samtidig er der større krav fra kunderne, fordi det også er nyt for dem. Men vi skal bare fortsætte med det arbejde, som vi har startet, for det er det her, som vores kunder efterspørger allermest.”
Med i ladestander løsningen fra Scania, tilbydes også avanceret styring af opladningen, så el-lastbilerne for eksempel kan lade når strømmen er billigst. Derudover betyder styringen også at den sidste opladning kan udføres lige på til at lastbilerne skal ud og køre, hvilket betyder at batterierne forvarmes, hvilket har en positiv indvirkning på rækkevidden.
Klima, miljø og energi

Scania introducerer el-lastbiler til regional kørsel
• Scania introducerer komplette el-løsninger til regional kørsel • Med ydeevne, rækkevidde og ladekapacitet til ubesværet daglig drift over længere distancer • Scania fortsætter sin elektrificeringsrejse for i samarbejde med kunder at nå de fastsatte SBT
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Danmarks første plugin-hybridlastbil skal køre med medicin
Få dage før nytår kunne Region Sjælland bryste sig af at kunne sætte Danmarks første plugin-hybridlastbil i drift. Lastbilen, en Scania P 320 B4x2 med efternavnet PHEV (Plugin Hybrid Electric Vehicle), skal bl.a. transportere medicin, laboratorieprøver og andet medicinsk udstyr mellem Region Sjællands hospitaler i Køge og Roskilde.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania indsætter fuld-elektriske lastbiler i minedrift hos LKAB i Nordsverige
En fuldelektrisk Scania dumper-lastbil skal fremover køre i LKAB’s jernmine i Malmberget sammen med en fuldelektrisk kranbil. Begge køretøjer er skræddersyet til minedrift, og det tætte kundesamarbejde giver Scania enestående muligheder for at testkøre og opnå værdifulde driftserfaringer med fuld-elektriske lastbiler i krævende underjordiske minemiljøer.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania introducerer elektrificeret lastbilserie klar til serieproduktion - en milepæl i virksomhedens historie
Scania introducerer elektrificeret lastbilserie klar til serieproduktion - en milepæl i virksomhedens historie
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania skal levere op til 100 el-lastbiler til Storkøbenhavns fælleskommunale affaldsselskab Amager Ressourcecenter (ARC)
Scania vil levere mindst 78 fuldelektriske L-serie lastbiler, med option på yderligere 23 lastbiler, til Amager Ressourcecenter (ARC) til håndtering af husholdningsaffald i Storkøbenhavn. De første to elektriske Scania L-serie renovationslastbiler i den s
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Scania præsenterer en Danmarkspremiere og bæredygtighed på et helt nyt niveau til regional buskørsel på PersonTransport i Herning
I overensstemmelse med Scanias førende position inden for biobrændstof kan den nye Euro 6-hybriddrivlinje drives med op til 100 % biodiesel. Euro 6-motoren, der udelukkende anvender SCR-teknologi, er i sig selv meget brændstoføkonomisk, og med parallelhybridsystemet spares der endnu mere brændstof (op til 25%). I modsætning til andre hybridsystemer er dette system optimeret til regionalkørsel, og det kan bruges ved hastigheder op til 100 km/t.
Indhold fra partner