​Scania lancerer hybridlastbil - ideel til natkørsel i byerne

Scania har netop lanceret en Euro 6-hybridlastbil – en P 320. Den nye lastbil er den første, der opfylder Euro 6-normen, og den første til at kombinere en forbrændingsmotor til 100 % biobrændstof med ren eldrift og Silent-indstilling. Ideel til natkørsel

​Scania lancerer hybridlastbil - ideel til natkørsel i byerne.

Scania har netop lanceret en Euro 6-hybridlastbil – en P 320. Den nye lastbil er den første, der opfylder Euro 6-normen, og den første til at kombinere en forbrændingsmotor til 100 % biobrændstof med ren eldrift og Silent-indstilling. Ideel til natkørsel i byerne og perfekt for både produktiviteten og præcisionen i leveringerne.

- Urbanisering er en kontinuerlig trend, og hos Scania imødekommer vi den ved at støtte kunderne med teknologi og løsninger, der hjælper dem med at klare udfordringerne ved transport i byområder, udtaler Magnus Höglund, som er ansvarlig for alternative brændstoffer og drivliner hos Scania Trucks. 

- Vores hybriddrivline er fleksibel og kan skifte fra lydsvag, emissionsfri kørsel til kørsel med meget få CO2-emissioner, selv med stor lastkapacitet, fortæller han.

Hybriddrivlinjen kan bestilles i kombination med P eller G-førerhus. Basismotoren er Scanias 9-liters 5-cylindrede rækkemotor med 320 hk. Den kan køre på diesel, HVO eller FAME, og den opfylder Euro 6-normen.

Den modulopbyggede drivlinje omfatter en elmotor med 201 hk og et drejningsmoment på 1.050 Nm, som er placeret mellem motoren og en speciel version af Scanias automatiske gearkasse (E-GRS895) med Scania Opticruise-system med to pedaler. Den anvendelige batterikapacitet er på op til 1,2 kWh – et moderat strømforbrug med en fin balance mellem batteriets levetid og rækkevidden.

Elmotoren er integreret i Scanias gearkasse med Scania Opticruise. Scania har udviklet hybridbiler i over 30 år og lancerede i 2014 en hybridbus med en drivlinje, som i store træk har samme teknologi som drivlinjen i hybridlastbilen.

- Denne konfiguration er nøje gennemtænkt", forklarer Höglund.

- Vi har bevidst valgt ikke at maksimere rækkevidden i ren eldrift, men vi er tilfredse med 2 km på flad vej med en totalvægt på 15 t. Vi tror på, at kunderne sætter størst pris på en lang batterilevetid og gode køreegenskaber. Brændstofbesparelserne under typiske kørselsforhold når op på 18 % i forhold til en konventionel dieselmotor. Og der kan opnås en ekstra stor reduktion af CO2-emissioner ved hjælp af vedvarende brændstoftyper. Elmotoren og den store kraftreserve er primært beregnet til den sidste kritiske fase af en rute fx ved kørsel i et støjfølsomt byområde eller emissionsfri kørsel indendørs, fortæller han.

Scania har valgt ikke at udnytte hele batteriets fysiske kapacitet. Ved at begrænse opladningen og afladningen af batteriet, kan dets levetid øges dramatisk.

De ekstra elektriske komponenter, der kræves til hybriddrivlinjen, er integreret i et Hybrid Power Module, som er monteret direkte på rammen. Modulet omfatter batteri, styresystem, batterikøling og spændingsomformer. Modulet er indkapslet og beskyttet mod kollisioner. Lastbilens styretøj understøttes af elektrohydraulisk servostyring, når motoren ikke er startet. Hele hybridpakken inklusive batteriet øger lastbilens vægt med i alt 790 kg.

Scania Hybrid Power Module omfatter det meste af teknologien til hybriddrivlinjen (undtagen elmotoren) og er integreret i en kollisionssikret enhed.

- Hybridlastbiler vil blive stadigt mere almindelige i bybilledet. Når man kan køre om natten på frie veje, kan det udrette mirakler for både produktiviteten og præcisionen i leveringerne. Med to eller tre chauffører til en bil kan den i princippet være i drift døgnet rundt til distribution, skraldebilskørsel eller andre opgaver i storbyerne, forudser Höglund.

Chaufførerne har naturligvis en vigtig rolle i at maksimere de fordele, som hybridbiler kan give. Scanias Driver SupportSystem (kan ses i instrumentpanelet) er tilgængeligt i en særlig version til hybridlastbiler. Et andet vigtigt aspekt er fx jævn opbremsning, så bremsekraften kan genindvindes til opladning af batteriet.

Genindvinding af bremseenergien udgør to tredjedele af brændstofbesparelserne med hybriddrivlinjen. Andre bidrag til brændstofbesparelserne opnås ved, at motoren standses ved lave hastigheder og ved effektiv brug af lastbilens ekstraaggregat (takket være 24 V-systemet, som forsynes af hybridsystemets 650 V-system). Lastbilen kan køre op til 45 km/h i ren eldrift, mens motoren er standset eller kører i tomgang for at drive ekstraaggregater som fx bremsekompressoren.

Ved typisk kørsel reduceres brændstofforbruget for en Scania hybridlastbil med en totalvægt på 17 t med 18 % i forhold til en konventionel lastbil. Det kørselsscenarie, som Scania lægger til grund, omfatter 72 stop og en gennemsnitshastighed på 34 km/h.

De største besparelser opnås med genindvinding af bremseenergien, mens afbrydelsen af motoren og mere effektive ekstraaggregater også bidrager til besparelser. Med alternative brændstoftyper som HVO kan CO2-emissionerne reduceres med op til 92 %.

- I praksis belønnes de samme kørestile i en hybridlastbil som i en konventionel diesellastbil, udtaler Höglund. 

- Det drejer sig om at køre forudseende og bremse tidligt og blødt. Det hjælper ikke at bruge bremserne ekstra meget for at oplade batteriet, da det i praksis altid er mest effektivt at udnytte momentum og lade lastbilen rulle. Samtidig bidrager den ekstra kraft fra elmotoren naturligvis til at gøre køreglæden endnu større med hurtigere gearskift og mere jævn kørsel i stop&go-trafik eller ved manøvrering på trang plads i terminalområder.

Udleveringen af Scanias første hybridlastbil starter i 2016. I områder, hvor passende biobrændstof er tilgængelig, kan CO2-emissionerne reduceres med op til 92 % – fx med HVO. Samtidigt kan biler opfylde lokale eller nationale støjkrav - som fx European Quiet truck-/PIEK Light-initiativet. Disse krav bliver implementeret i flere og flere lande og byer og angiver et maksimalt støjniveau på 72 dB(A) ved kørsel i støjfølsomme zoner.

Kilde: http://esa.un.org/unpd/wup/Highlights/WUP2014-Highlights.pdf

De fleste mennesker bor allerede i byområder, og den udvikling accelererer støt. Det givet et stort behov for intelligent distribution og mindre miljøbelastning.

- I dag er der 28 megabyer i verden med over 10 millioner indbyggere, forklarer Höglund. 

- Mange forskere og beslutningstagere arbejder i øjeblikket på at finde ud af, hvordan vi bedst kan distribuere de varer, som alle de mennesker har brug for, og hvordan ved også får fjernet det affald, som de genererer. Lastbiler med minimal belastning af mennesker og miljø har helt sikkert en vigtig rolle at spille i fremtiden, slutter Magnus Höglund.

Grundlæggende specifikationer

  • Lastbiler (ikke trækkere) 4x2, 6x2 eller 6x2*4. Ikke med ekstra lavt chassis
  • P-førerhuse, G-førerhuse, min. akselafstand 3.900 mm
  • Motor: DC09 Euro 6, 320 hk, diesel, biodiesel FAME eller HVO
  • Gearkasse: E-GRS895 med Scania Opticruise-system med to pedaler Uden retarder
  • Strømudtag: ED og EG (ikke sidemonteret)

05.10.2022Scania Danmark A/S

Sponseret

De første i Danmark: Scania sælger ladeløsninger til el-lastbiler

10.06.2022Scania Danmark A/S

Sponseret

Scania introducerer el-lastbiler til regional kørsel

07.06.2022Scania Danmark A/S

Sponseret

Scania indsætter fuld-elektriske lastbiler i minedrift hos LKAB i Nordsverige

01.03.2022Scania Danmark A/S

Sponseret

Scania skal levere op til 100 el-lastbiler til Storkøbenhavns fælleskommunale affaldsselskab Amager Ressourcecenter (ARC)

20.01.2022Scania Danmark A/S

Sponseret

Danmarks første plugin-hybridlastbil skal køre med medicin

18.09.2020Scania Danmark A/S

Sponseret

Scania introducerer elektrificeret lastbilserie klar til serieproduktion - en milepæl i virksomhedens historie