”Vi skal tjene penge med de fattige”
Der er forretningsmuligheder nok i FN’s udviklingsmål for adskillige danske virksomheder. En håndfuld af dem gav et bud på vejen derhen i løbet af Dansk Industris konference om netop udviklingsmålene og perspektiverne for dansk erhvervsliv.
De danske virksomheder skal ud af deres comfort zone for at kunne udnytte de mange forretningsmuligheder i FN’s 17 mål bæredygtige udviklingsmål (SDG’er), der blev vedtaget sidste år. Det var en af meldingerne fra den offentlige sektor til dansk erhvervsliv, da Dansk Industri i samarbejde med Udenrigsministeriet og netop FN afholdt konferencen ’The business of development’ fredag d. 18. marts i Industriens Hus.
Læs også: FN’s Udviklingsmål - både udfordringer og muligheder
Som tidligere berettet her på CSR.dk, så var der blandt deltagerne på konferencen ingen tvivl om, at forretningsmulighederne i SDG’erne i den grad er til stede og tilgængelige for de danske virksomheder, spørgsmålet er selvfølgelig, hvordan de skal gribes an.
En af de deltagende virksomheder, der gav sit bud på det, var pumpegiganten Grundfos, der var repræsenteret ved CEO Mads Nipper. Med vand som eksempel argumenterede han for, at danske virksomheder skal fokusere mere intensivt på at skabe handel i stedet for ’bare’ at yde passive bidrag (trade not aid, som flere formulerede det) i de nye markeder i eksempelvis Afrika.
Skab lokal handel
”Vand udgør ifølge World Economic Forum en af de største risici på verdensplan. For der er jo vand nok i verden, men det er skævt fordelt, og kvaliteten svinger for meget. Der er store udfordringer forbundet med at rette op på det billede, men teknologien til en cirkulær vandøkonomi er godt på vej. Derfor er vi nødt til at sætte en pris på vand som ressource og skabe en lokal forretning. På den måde kan vi tjene penge med de fattige og ikke på de fattige”, sagde han.
I den forbindelse understregede han flere gange vigtigheden af lokale partnere, et parameter flere andre også var inde på i løbet af dagen. Her pegede bl.a. bestyrelsesformand i COOP, Lasse Bolander, på det ’essentielle’ i, at man som virksomhed selv handler direkte med netop lokale kræfter og erhvervsdrivende.
”NGO’er og lignende organisationer er ikke forretningsfolk og kan ikke altid få en forretningsidé ’oversat’ til at fungere i virkeligheden. Så virksomhederne skal selv ind i tage fat. Det har vi eksempelvis gjort i Kenya, hvor vi har startet et kafferisteri, så de selv kan producere kaffemaskinekapsler og sælge dem direkte til detailhandlere. På den måde har vi skåret mellemledet ud, sikret en større overskudsdeling og samtidig fået gang i en lokal kapacitetsopbygning, som vil komme hele området til gode”, sagde Lasse Bolander.
Flere barrierer
Det er naturligvis lettere sagt en gjort. Som CEO Peder Ib fra startuppen Bluetown, der leverer wi-fi-løsninger til landområder i bl.a. Tanzania, pointerede, så er både ”reguleringer og adgang til kapital væsentlige barrierer, som specielt mindre virksomheder slås med. Og involverer man FN’s indkøbsapparat er bureaukratiet en udfordring”.
Ligeledes er korruption en gammelkendt, men desværre stadig aktuel forhindring i en lang række sammenhænge i specielt Afrika. Som værktøj til at undvige den hurdle mest muligt, er den direkte handelstilgang oplagt for både større selskaber og SMV’er.
I den sidste kategori finder vi byggevirksomheden SC Denmark, der arbejder med at opføre huse med ikke-brændte mursten af lokalt ler i Ghana, hvilket sikrer både billige og yderst CO2-venlige boliger. Her gik man specifikt efter af koncentrere sin indsats netop der, hvor byggeprocessen skal foregå.
”Vores koncept var fastlagt fra starten; at vi ville ansætte håndværkere der, hvor vi ønskede at etablere os med et byggefirma. Vores erfaring er, at når man arbejder ud fra et bottom up-princip med den ’almindelige’ mand/kvinde, så kommer man ikke ud for situationer, hvor de forskellige former for korruption er relevant”, sagde adm. direktør i SC Denmark, Jens Erik Larsen.
Mere tempo – og grund til glæde
Når det kommer til det konkrete arbejde ude i verden, så er det også et område, hvor danske virksomheder kan forbedre sig. Det var i hvert fald synspunktet fra en anden af Danmarks store producenter, Danfoss.
”Vi mangler tempo i implementeringen af nye teknologier, og vi skal være bedre til at udbrede de løsninger, vi har, der kan forbedre eksempelvis energieffektivitet i bygninger og lignende. Det er selvfølgelig kompliceret, men også fyldt med indtjenings- og forretningsudviklingsmuligheder, så generelt mener vi, at danske virksomheder bør droppe deres tøven i forhold til at investere i udviklingslandene”, sagde head of sustainability hos Danfoss, Fleming Voetmann.
Det sidste budskab fra Danfoss blev bakket op af UN Global Compacts danske forkvinde, Lise Kingo, der havde det afsluttende oplæg på konferencen. Hun er selvsagt begejstret for det nye sæt udviklingsmål – både på et menneskeligt og forretningsmæssigt plan – for det arbejde, der er gået forud for lanceringen af dem i slutningen af september 2015, og for den kurs de udstikker.
Læs også: Bygge- og boliginspiration fra Danmark til Vestafrika
”De (SDG’erne, red.) er jo ikke bare dumpet ned fra himlen, men er et resultat af et flot samarbejde mellem rigtig mange parter, herunder det private erhvervsliv, og derfor er der grund til at fejre den konsensus, der er rundt om dem. De skaber noget opmærksomhed, og de ansporer os alle sammen til at løbe nogle risici og tage nogle chancer i en positiv ånd”, sagde hun.