5 gode grunde til at fortsætte med ESG
Reglerne er midlertidigt sat på pause, men det behøver I ikke at være. Brug muligheden til at forme fremtidens bæredygtighedsfortælling for jer.
Foto: Creative Zoo
EU har trykket på snooze-knappen. Med det nye Omnibus-direktiv bliver kravene til ESG-rapportering udskudt med op til to år for mange virksomheder – og i “ventetiden” vil der blive arbejdet på justeringer af lovgivningen.
Men selvom uret er sat på pause, er der ingen grund til at læne sig tilbage. Tværtimod. Det skal nærmere ses som en anledning for virksomheder til at gentænke og videreudvikle på, hvordan de vil fortælle om deres bæredygtige indsats.
Compliance-presset er lettet, og der har åbnet sig et unikt window of opportunity for at skabe ESG-rapportering, der gør mere end at opfylde krav. Det kan skabe mening. Skabe relationer. Skabe værdi.
Her er fem gode grunde til, at I skal fortsætte arbejdet og måske endda tage det til næste niveau:
1. Byg relationer – ikke bare rapporter
En normal ESG-rapport kan hurtigt blive teknisk og indforstået, især når man er pålagt specifikke krav. Men nu har I chancen for at åbne op og tale direkte til medarbejdere, samarbejdspartnere, investorer, kunder og samfundet omkring jer. Brug tid på at reflektere over, hvilke fortællinger, der gemmer sig i data og dokumentation, og få det fremhævet i jeres rapport på en måde, der kan styrke relationen til jeres målgruppe.
2. Brug friheden kreativt
Tidligere var det vigtigste at tjekke de rigtige bokse af. Nu er boksen væk. Nu er der tid til at tænke uden for den. Nu er der frie rammer til at gøre det på jeres helt egen måde og eksperimentere med nogle kreative fortællergreb. Vil I lave et ESG-mikrosite? En dokumentarfilm om jeres værdikæde? En podcast, hvor I inviterer interessenter indenfor? Mulighederne er mange.
3. Bliv først – mens andre venter
Ingen ved lige nu, hvad der sker om to år. Men uanset om Omnibus bare udskyder kravene, eller om kravene ændres substantielt, så er der et ur, der kommer til at gå i gang igen. De virksomheder, der nedprioriterer eller smider deres nuværende arbejde i skuffen, skal på et tidspunkt til at skynde sig med at finde fodfæstet igen.
De virksomheder, der bruger de næste to år til at forfine deres proces og tilgang og eksperimentere med formater, vil stå stærkere, når et nyt slag skal slås.
4. Byg videre på det, I allerede har lavet
Mange virksomheder har allerede investeret stort i analyser, dataindsamling og helt nye arbejdsprocesser. Det er ikke spildt arbejde - det er et stærkt fundament.
Så i stedet for at parkere rapporteringsindsatsen, handler det nu om at fortsætte og bygge ovenpå. I har et godt set-up. Nu kan I fokusere på at udvikle et produkt frem for at løse en opgave.
5. Udfordringerne er ikke sat på pause
Reglerne er udskudt, men klimaudfordringer, uligheder i samfundet og bæredygtige forventninger fra forbrugere og investorer holder ikke pause.
Den seneste tids snak om Tesla og boykot af amerikanske varer fortæller os, at politisk forbrugerisme lever i bedste velgående. Det er de virksomheder, der fortsætter arbejdet, og viser, at de gør det, fordi de vil og ikke kun fordi de skal, der vinder tillid og legitimitet.
Har du spørgsmål til, hvordan I kan tage jeres ESG-arbejde videre herfra. Så kontakt Morten Søholm, Strategic Advisor og Senior Partner hos Creative ZOO.