ESG-rapport: Fra compliance til kommunikation

De nye EU-standarder for bæredygtighedsrapportering (ESRS) skal følges af flere og flere virksomhedsklasser i de kommende år. Men hvis den ekstra indsats på området kun ydes for at imødekomme kravene til den årlige ESG-rapport, bliver arbejdet ikke udnyttet til fulde. Hvorfor ikke fortælle nogle af de mange gode historier?

Foto: Creative Zoo

Der er ingen tvivl om, at vi går en fremtid i møde, der kræver en omstilling for de fleste virksomheder, med øgede ressourcer til bæredygtighedsinitiativer samt den dataindsamling, dokumentation og compliance, der følger med. Men dataindsamling skal ikke blot tænkes som middel til afrapportering. Fortællingerne bag dataene - om overgangen til vedvarende energi, sociale programmer, der styrker lokalsamfund, eller governance-initiativer, der fremmer diversitet i lederskabet kan være med til at styrke relationerne til kunder, investorer og medarbejdere.

Fremfor at 'samle til bunke' kan ESG-historierne med fordel blive fortalt løbende. På den måde bliver den årlige rapport blot en opsamling. Det har samtidig den fordel, at det letter en ellers meget koncentreret arbejdsbyrde, når man vinkler og fortæller sine historier løbende gennem året.

Dette kræver fremsyn og planlægning, så ESG-storytelling strategisk kan indlejres i et årshjul og skabe indhold til virksomhedens kommunikationsflader. Sociale medier, hjemmeside, pressemeddelelser, nyhedsbreve og interne kommunikationskanaler bliver arenaer for at dele succeser og udfordringer med en friskhed og aktualitet, som en årlig rapport aldrig ville kunne opnå. På den måde får modtageren indblik i virksomheden snarere end blot et tilbageblik.

De nye ESG-standarder skal derfor ikke ses som nye administrative reguleringskrav. Virksomheder skal identificere muligheden for at udnytte ESG-rapportering som et værktøj til at skabe et direkte afkast af deres investeringer i form af stærkere kundeloyalitet, investorinteresse og medarbejdertilfredshed. På den måde kan I vise, at ansvarlighed er en integreret del af virksomhedens DNA, ikke blot en årlig tjekliste.

Vil du høre mere om, hvordan jeres virksomhed kan gøre mere ud af jeres ESG-rapport? Så kontakt Morten Søholm fra Creative ZOO

Eller se et eksempel på en moderne ESG-rapport, der fortæller historier.

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Bureauer viser vejen til ansvarlig kommunikation

Et presserende spørgsmål i ESG-arbejdet er, hvordan virksomheder på en ansvarlig og værdiskabende måde kan kommunikere deres ESG-initiativer? Bureauer spiller en nøglerolle i det arbejde, og i dette tema kommer nogle af de førende i feltet med deres bud på, hvordan det kan og bør gå for sig. 

18.03.2024Creative ZOO

Sponseret

Få ESG på niveau med årsrapporten

15.03.2024Creative ZOO

Sponseret

ESG-rapport: Fra compliance til kommunikation