Aldi: Vi holder fast for at sikre forbedringer
Supermarkedskæden Aldi står ofte i et dilemma, når arbejdsforholdene på en leverandørfabrik ikke er gode nok, sådan som en ny undersøgelse fra Danwatch beskriver. Men som udgangspunkt vælger man altid at blive med henblik på at forbedre forholdene for medarbejderne, fortæller CSR-chef Katrine Milman.
I en ny undersøgelse har mediet Danwatch i samarbejde med sine partnere set nærmere på arbejdsforholdene på en stribe fabrikker i Myanmar, der producerer tøj og sko til bl.a. Adidas, Lidl, Aldi og Bestseller.
Læs også: Levi’s vil forbedre livet for de ansatte i forsyningskæden
Undersøgelsen beskriver et arbejdsmiljø, hvor de ansatte ’begrænser toiletbesøg til dagens ene frokostpause, fordi de er bange for at blive skældt ud af deres supervisorer eller for ikke at nå de produktionsmål, som ledelsen har sat’, som det hedder.
Ligeledes er chikane fra ledelsen ifølge fabriksarbejderne et fast problem. Samtlige interviewede ansatte siger, at deres supervisorer og overordnede jævnligt – gerne dagligt – kalder dem ydmygende skældsord foran deres kollegaer, fremgår det af undersøgelsen.
Endelig var fysisk afstraffelse også en del af hverdagen på flere af fabrikkerne indtil for nylig. Sammenlagt får det Jane Frølund Thomsen, der er overlæge og leder for Arbejdsmedicinsk Center på Bispebjerg Hospital, til ifølge Danwatch at beskrive arbejdsmiljøet som ”helt, helt utrolig dårligt og ubehageligt”.
CSR.dk har været i kontakt med de involverede aktører for at få kastet yderligere lys over sagen, og fra Aldi fortæller CSR-manager Katrine Milman at man ser med stor alvor på undersøgelsen, og derfor selv har haft folk på den ’sin’ fabrik for at følge op på de forhold, som Danwatch har beskrevet.
”De beskrevne forhold er på ingen måde er i tråd med vores etiske standarder for arbejdstagerrettigheder. Vi tager skarpt afstand fra enhver diskriminering af organiserede medarbejdere og de øvrige forhold som Danwatch beskriver”, skriver hun i en mail til CSR.dk.
Videre beretter Katrine Milman om den tyske koncerns håndtering af sagen som et kompliceret forløb med flere mulige indgangsvinkler. Fra Aldis side er vedholdenhed imidlertid nøgleordet, også selvom det kan virke svært at forsvare.
Mange tiltag
”Vi overvejer konsekvenserne af sagen. Det er et dilemma, om man skal forlade en fabrik eller blive med henblik på at forbedre forholdene for medarbejderne. Vi vælger som udgangspunktet altid det sidste og i tiden fra undersøgelsen blev lavet til Danwatch udgav artiklen er der allerede sket forbedringer”, skriver hun og fortsætter:
”I første omgang har vi taget følgende skridt:
- Fabrikken er blevet tilknyttet SMART Myanmar (brancheorganisation for bæredygtig tøjproduktion, red.). SMART Myanmar udarbejder et udviklingsforløb, der kommer til at forløbe over de næste seks måneder og som har fokus på at forbedre de sociale og arbejdsmæssige forhold på fabrikken.
- Vores kontor i Asien følger fabrikken tæt og tilser, at der sker en stadig forbedring af forholdene.
- Generelt så skal alle fabrikker i risikolande, der producerer til os, som minimum have en amfori-BSCI-audit. Kombineret med vores egne besøg og opfølgning på forbedringsplaner arbejder vi løbende på en positiv udvikling på de fabrikker.
- Alle vores leverandører skal leve op til vores Code of Conduct. Den sætter minimumskravene for arbejdsforhold, der hvor varerne bliver produceret. Vores Code of Conduct er baseret på gældende ILO-konventioner.
- ALDI har gennem flere år være med i Partnership for Sustainable Textiles (Bündnis für nachhaltige Textilien), og Dansk Initiativ for Etisk Handel i Danmark, hvor vi drøfter hvordan forholdene i de internationale leverandørkæder kan forbedres.
- Vi er meget transparente hvad angår vores leverandører på tekstiler og har en offentligt tilgængelig liste over de fabrikker, der producerer til Aldi. Listen bliver opdateret halvårligt.
- Vi har siden 2013 arbejdet med social dialog i Bangladesh, hvor vi er med til at opkvalificere arbejderne og træne dem i social dialog på fabrikkerne – vi kalder det AFA (Aldi factory advancement project). SMART Myanmar-projektet har lært af Bangladesh og bygger på erfaringer herfra.
- Vi arbejder yderligere med at få en miljømæssigt mere bæredygtig tekstilproduktion via vores engagement i Detox, hvor Greenpeace overvåger, at fabrikkerne løbende mindsker forbruget af uønskede kemikalier.”
Afslutningsvis betoner Katrine Milman vigtigheden af, at de involverede virksomheder – ikke bare i Danwatchs undersøgelse, men i branchen som helhed – går sammen om at håndtere de udfordringer, der findes i lande som Myanmar, eksempelvis når det kommer til aflønning af de ansatte i tekstilproduktionssektoren.
Læs også: I verdens fattigste lande er et job ikke en garanti mod fattigdom
”Problemer med lønningsniveau kan ikke løses af en enkeltstående virksomhed, men skal netop løses i et samarbejde internt i industrien sammen med fagforeninger og de lokale regeringer. Vi kan som virksomhed ikke bestemme, hvad et lands mindsteløn skal være. Det er et problem der skal løses på et helt andet niveau med inddragelse af arbejdsmarkedets parter. Vi kan derimod sikre os, at fabriksarbejderne får den løn de er berettiget til samt opfordre til, at der betales mere, hvilket rent faktisk sker på denne fabrik”, skriver hun.
CSR.dk har også været i kontakt med Lidl og Bestseller, men fra begge parter lyder det, at man ikke har mere at tilføje ift. de kommentarer, man allerede har givet Danwatch.