Analyse: Høje fødevarepriser skubber danskerne i en grønnere retning
De høje fødevarepriser får ikke kun danskerne til at købe discount, men nudger faktisk også til at handle mere bæredygtigt. Det peger en ny undersøgelse på. For selv om vi skæver mest til pengepungen, får de høje priser os også til at planlægge mere, købe mindre kød og flere varer med kort holdbarhedsdato.
Den nuværende fødevarekrise og de voldsomme prisstigninger har efterhånden en indflydelse på danskernes indkøbsadfærd.
I hvert fald hvis kigger man på en ny Kantar-undersøgelse af danskernes indkøbsvaner, som Motatos har fået udarbejdet, hvor det er klart at se, at der sammenlignet med 2021 er sket en stigning i danskere, som nævner prisen som det, de primært lægger vægt på, når de handler.
Læs også: Danskerne har sjældent klimaet i tankerne nede i supermarkedet
I 2021 var der således 13,3 procent der svarede, at det var den vigtigste faktor - i 2022 er det tal 16,8 procent.
Samtidig er der sket et fald i procentdelen, der svarer at de lægger mere vægt på bæredygtighed og andre faktorer end pris fra 27,2 til 23,8 procent.
Klimavenlig som konsekvens
Tallene peger også på, at forbrugerne i denne tid må slække lidt på klimaintentionerne og i stedet skæve til pengepungen.
Men dykker man mere ned i svarene, viser der sig nogle adfærdsmæssige ændringer, som kan pege i en mere bæredygtig retning.
I 2021 svarede 57,3 procent blandt andet, at de købte ind på daglig basis, og i 2022 er dette tal faldet til 48,9 procent - en væsentlig procentdel, som nu svarer, at de planlægger to til tre eller fire til syv dage fremad.
Læs også: Coops dyrevelfærd udstilles i ny rapport og kampagne
De højere priser får os efter alt at dømme til at droppe impulskøbene og nudger os i retning af planlægning, som er en billigere, men også meget mere miljøvenlig måde at handle på, fordi man bedre undgår madspild.
Mindre kød på bordet
Et andet iøjnefaldende tal er andelen af respondenter, der angiver ’at spise mindre kød’ som et af de parametre, de vil skrue på for at undgå klimaforandringer. I 2021 var tallet 31,6 procent, i 2022 er procentdelen oppe på 37,5.
Læs også: Dansk madspild sættes under ekstra lup
Tendensen er også tydelig, når respondenterne bliver spurgt ind til, hvilket aspekt man aktivt går efter for at være mere klimavenlig, når man handler.
Hvor de fleste af svarmulighederne her har udsving på 1-3 procent sammenlignet med 2021, springer ’kort holdbarhedsdato’ i øjnene med et spring fra 15,8 procent til 24,3.
- HCL