Anne-Louise Thon Schur får topjob hos PwC
PwC's nye CSR-director Anne-Louise Thon Schur mener, at forretningsdrevet CSR har et kæmpe potentiale. Læs hendes svar på fem hurtige spørgsmål om det nye job.
<p>"CSR-indsatser skal give finansiel mening for interessenter og skal kunne aflæses positivt på bundlinjen".</p>
Anne-Louise Thon Schur, CSR-director, PwC.
Den første august begyndte Anne-Louise Thon Schur som CSR Director hos PwC. De seneste ti år har hun arbejdet som selvstændig CSR-specialist og rådgiver i firmaet Allinfact og har været med til at skrive en anmelderrost håndbog om CSR. Hendes udgangspunkt har altid været, hvordan CSR-initiativer og sund forretning kan følges ad.
CSR.dk har stillet den nye PwC-chef fem hurtige spørgsmål om jobskiftet og om, hvad hun forventer at kunne bidrage med hos PwC.
Hvilke opgaver får du ansvar for som CSR Director?
Fokus i mit nye job er at få udbredt PwCs CSR-kompetencer til store og små danske virksomheder og organisationer, så de kan få glæde af PwCs forretningsdrevne tilgang til CSR. Jeg mener, at vi er enestående i den måde, vi fokuserer på omdømme, vækst og produktivitet, når vi arbejder med samfundsansvar. Vi inddrager kompetencer og erfaringer fra vores globale netværk, som vores danske specialister så kan drage nytte af.
Læs også: CSR-tendenser: Low key og højt til loftet
Hvorfor har du valgt at skifte fra selvstændig til PwC?
I de ti år, jeg har været selvstændig har jeg arbejdet godt og tæt sammen med forskellige forretningspartnere, men det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg ofte har savnet den daglige inspiration og sparring med kollegaer. Nu hvor min private situation er klar til det, syntes jeg, at det er et klogt karrierevalg at indgå i PwCs stærke CSR team som leder af deres rådgivningsafdeling. Og heldigvis syntes PwC også det var et rigtigt træk at ansætte mig.
Hvad kan du bringe ind i PwC?
Overordnet set vil jeg sige: friske øjne og nye metoder. Jeg har masser af inspiration og viden fra de støvede fabrikshaller kloden rundt med i rygsækken, og så har jeg helt sikkert gode idéer til anderledes måder at gøre tingene på. PwC har kompetencerne, og jeg har en mangeårig historik indenfor salg af CSR-ydelser og klar holdning til forretningsdrevet CSR. Min CSR-filosofi er, at det skal give mening for virksomheden at arbejde med CSR. Ellers er det spild af penge.
Læs også: Birgitte Mogensen vil være professionelt bestyrelsesmedlem
Jeg sidder i bestyrelsen i en virksomhed, hvor vi altid spørger 'what's in it for us'. Det er utrolig svært at tjene penge, det skal man ikke glemme. En administrerende direktør har tusindvis af udfordringer, der skal tages stilling til i den daglige forretningsgang. Derfor skal CSR også bidrage til bundlinjen og fungere som 'medvind', for at blive et parameter, virksomhederne har lyst til at forankre i organisationen. De virksomheder, hvor CSR lever i DNA'en, kan tælles på en hånd. De er inspirerende for andre, og med en lang række nye, spændende initiativer håber jeg og mine kollegaer at kunne få CSR masseret ind i kerneværdierne hos mange nye, men også eksisterende PwC-kunder.
Hvordan kan du bruge dine erfaringer som selvstændig CSR-konsulent?
Som selvstændig kan man være lidt 'ene mand på broen'. Det er både en fordel og en ulempe, bl.a. fordi man skal tage initiativ til alting selv og være en god iværksætter og igangsætter, men det er også frustrerende, fordi man skal bruge meget tid på ting, der måske ikke kan ses på ens egen bundlinje. Jeg glæder mig til at kunne fokusere på de ting, jeg er specialist i.
Dit speciale er forretningsdrevet CSR - hvor ser du især potentialet for denne tilgang til CSR?
Ikke overraskende, så ser jeg forretningsdrevet CSR som det eneste virksomhederne reelt kan bruge til noget. I en verden, hvor vi alle sammen både virksomheder og enkeltpersoner - skal optimeres og effektiviseres, skal CSR være et parameter virksomhederne kan bruge til at forbedre produktiviteten. Jeg er praktiker og har implementeret CSR-programmer i hele verden. Jeg har stor forståelse for de udfordringer, virksomheder og organisationer står midt i.
Bæredygtig CSR handler ikke kun om at gøre det, fordi det bliver dikteret et sted fra eller er det nye buzzword. CSR-indsatser skal give finansiel mening for interessenter og skal kunne aflæses positivt på bundlinjen.