Bæredygtig mode: Så landede årets "Fashion CEO Agenda"

Tekstilbranchens ledere opfordres endnu engang til at tage action i den nye udgave af Global Fashion Agendas årlige "Fashion CEO Agenda".

14.05.2021

CSR.dk

Onsdag udkom Global Fashion Agendas årlige Fashion CEO Agenda, der er en strategisk vejledning til modevirksomheder, der enten ønsker at komme i gang med at arbejde med bæredygtighed eller at komme et spadestik dybere end der, hvor de er i dag.

Rapporten er, som navnet antyder, henvendt til branchens ledere, der i rapportens indledning opfordres til at tage action:

”Fashion CEO Agenda 2021 afspejler værdierne og ambitionerne hos vores strategiske partnere og peger på de mest presserende emner og største muligheder for social og miljømæssig påvirkning. Vi opfordrer branchens ledere til at bruge deres stærke position til at gøre en ambitiøs indsats på området”.

Læs også: Økologisk bomuld gør ikke en t-shirt bæredygtig

Interne og eksterne katalysatorer
Rapporten fremhæver en række katalysatorer (omstændigheder), der virker fremmende for den bæredygtige udvikling.

Af interne katalysatorer nævnes innovative forretningsmodeller, digitalisering, engageret ledelse og sporbarhed.

Innovative forretningsmodeller
Eksempler kunne være at gentænke og udfordre den gængse måde at lave tøj på med store, hyppige kollektioner og i stedet kigge ind i mulighederne for f.eks. genbrug, take-back, gensalg og udlejningsmodeller.

Digitalisering
Øget digitalisering af processer kan bidrage til at højne sporbarheden af produkterne, ligesom øget brug af digitale showrooms og prøver kan udgøre en miljøbesparelse.

Engageret ledelse
Opbakkende ledelse er baseret på oprettelse af interne strukturer, der tillader organisationen at træffe beslutninger uden at gå på kompromis med bæredygtighedsambitionerne.

Sporbarhed
Kortlægning af værdikæden og de processer produkterne gennemgår skaber den sporbarhed, der skal til for at lave de nødvendige sociale- og miljømæssige justeringer, samt for at kunne kommunikere på en troværdig måde omkring sine tiltag.

Af eksterne katalysatorer nævnes forbrugeradfærd, samarbejder, innovative løsninger, investor-motivation, NGO & medier og lovgivning & politikker. 

Forbrugeradfærd
Forbrugeren spiller en vigtig rolle, og virksomhederne skal derfor kunne afkode og agere i forhold til de ændringer, der sker i forbrugeradfærd. For eksempel viser en ny undersøgelse at 71 procent af forbrugerne overvejer at begynde at købe tøj af højere kvalitet.

Samarbejder
Strategiske samarbejder i mellem brands (f.eks. netværksgrupper) og i mellem brands og leverandører kan være med til at accelerere den bæredygtige agenda i branchen.

Innovative løsninger
Innovative løsninger kan spille en vigtig rolle i skiftet mod mere bæredygtig forretningspraksis. Investering i løsninger, forskning og udvikling er afgørende for at fremme branchens bæredygtighedstransformation.

Investor-motivation
Investorer skal mødes med tydelig håndterbar risiko, attraktivt afkast og målbar social- og miljømæssig indvirkning.

NGO og medier
NGO'er og medier er vigtige i forhold til at uddanne den bredere befolkning og øge bevidstheden om risici og muligheder ved at formidle viden om bæredygtig udvikling i modebranchen på en letfordøjelig og engagerende måde.

Lovgivning & politikker
Regeringer og internationale institutioner kan spille en afgørende rolle i at skabe positive forandringer igennem lovgivning og politikker. Brands opfordres dog til ikke at afvente, at sådanne politikker bliver indført, men proaktivt at arbejde med politisk indflydelse.

Læs også: Hvad gør en fast fashion-virksomhed interessant for en investor?

Vision og fokusområder
”Sammen skal vi arbejde hen imod en industri, der skaber velstand for alle mennesker og samfund ved at arbejde inden for planetens grænser, bekæmpe klimaforandringer og beskytte biodiversitet”, lyder visionen.

Rapporten peger på fem fokusområder, man som virksomhed kan kigge ind i for at bidrage til ovenstående vision:

Bidrage til sikre arbejdsmiljø
Brands kan understøtte sikre arbejdsforhold ved at forudbetale råmaterialer og tekstiler samt ordrer.
Den kommende EU-lovgivning om due diligence forventes at omfatte krav for virksomheder om at kunne demonstrere, dokumentere og kommunikere politikker
og processer for deres indkøbspraksis og til at beskytte universelle menneskerettigheder, herunder arbejdsvilkår, ingen forskelsbehandling og ingen tvangsarbejde.

Bedre lønninger
Brands skal sikre stærk due diligence overfor deres leverandører for at overholde
lokale love i produktionslandene, internationale forpligtelser og aftaler.

Cirkulær økonomi
Brands skal væk fra den lineære tankegang og over i den cirkulære tankegang, hvor køb og smid-væk bliver fortid. Der skal tænkes i mere holdbare produkter, der kan repareres og til sidst skilles ad, så de kan genanvendes i et lukket kredsløb. Brands bliver nødt til at foretage en grundig analyse af deres deadstock, overproduktion og lager-beholdninger for at identificere mulige løsninger. Disse kan spænde fra revurdering af levetiden for aktuelle kollektioner, skubbe allerede producerede kollektioner til fremtidige sæsoner eller finde nye måder at genanvende varer på. 

Effektiv udnyttelse af ressourcer
Brands opfordres til at arbejde tæt sammen med leverandører for at kortlægge vand- og energiforbrug samt brug af kemikalier i alle produktions-stadier med henblik på at reducere forbruget på alle tre områder. Potentielt skadelige kemikalier bør erstattes med mindre skadelige alternativer.

Bedre materialevalg
Brands opfordres til at spore og evaluere den sociale- og miljømæssige påvirkning på de materialer, de benytter sig af og skifte til low-impact materialer i stedet.

De strategiske partnere der har bidraget til rapporten er ASOS, BESTSELLER, H&M Group, Kering, Fung Group, NIKE, Inc., PVH Corp., Sustainable Apparel Coalition og Target.

Den fulde rapport kan læses her

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

02.04.2025CBS Executive Fonden

Sponseret

Magt, Interessevaretagelse og Lobbyisme

01.04.2025CSR.dk

Velux satser stort på den cirkulære model

01.04.2025CSR.dk

Trump med ultimatum til Europa: Drop diversitetsarbejdet

31.03.2025CSR.dk

Milliarddyr klimasikringsplan møder skepsis fra eksperter

31.03.2025CBS Executive Fonden

Sponseret

Talent Management Accelerator

28.03.2025CSR.dk

Regionerne er foran i tidsplanen for den grønne omstilling

28.03.2025CBS Executive Fonden

Sponseret

Sustainable Finance and ESG Integration

28.03.2025Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Nordic Nature Starter Pack: Deep dive on water stewardship

Webinar 4: In this webinar we will zoom in on water stewardship and how companies can build water resilience and strengthen water management to reduce water impacts in their own operations and the value chain.

Dato

02.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online via Zoom

Dakofa
Konference
Hvor langt er vi med affaldssorteringen - og hvad venter forude?

Deltag i årets sorteringskonference! Her får du den nyeste status på danskernes affaldssortering, genanvendelsesniveauet i kommunerne og seneste nyt om det udvidede producentansvar for emballage, der træder i kraft i 2025.

Dato

02.04.2025

Tid

09:30

Sted

Centralværkstedet Aarhus

Etisk Handel Danmark
Event
Styrk dit arbejde med globale værdikæder og din ESG-rapportering gennem partnerskaber

Hvordan håndterer du de stigende krav til ESG-rapportering og due diligence?

Dato

03.04.2025

Tid

08:30

Sted

Rambøll Head Office Hannemanns Allé 53, 2300 København

Comm2ig
Webinar
Webinar: Transformer dit forbrug fra lineært til cirkulært i dit it-indkøb

Kom til webinar med Comm2ig, hvor du kan høre om arbejdet med bæredygtighed i en it-virksomhed, om Remanufactoring, e-affald, levetidsforlængelse, samt dine muligheder for at transformere dit forbrug fra lineært til cirkulært. Er adfærd og vaner den største barriere?

Dato

03.04.2025

Tid

10:00

Sted

Microsoft Teams

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Verarca
Event
Få styr på CO2-beregningen

Klimaregnskab uden bøvl – Få styr på scope 1, 2 og 3 med få klik

Dato

04.04.2025

Tid

10:30

Sted

Online