Bæredygtig mode: Så landede årets "Fashion CEO Agenda"

Tekstilbranchens ledere opfordres endnu engang til at tage action i den nye udgave af Global Fashion Agendas årlige "Fashion CEO Agenda".

14.05.2021

CSR.dk

Onsdag udkom Global Fashion Agendas årlige Fashion CEO Agenda, der er en strategisk vejledning til modevirksomheder, der enten ønsker at komme i gang med at arbejde med bæredygtighed eller at komme et spadestik dybere end der, hvor de er i dag.

Rapporten er, som navnet antyder, henvendt til branchens ledere, der i rapportens indledning opfordres til at tage action:

”Fashion CEO Agenda 2021 afspejler værdierne og ambitionerne hos vores strategiske partnere og peger på de mest presserende emner og største muligheder for social og miljømæssig påvirkning. Vi opfordrer branchens ledere til at bruge deres stærke position til at gøre en ambitiøs indsats på området”.

Læs også: Økologisk bomuld gør ikke en t-shirt bæredygtig

Interne og eksterne katalysatorer
Rapporten fremhæver en række katalysatorer (omstændigheder), der virker fremmende for den bæredygtige udvikling.

Af interne katalysatorer nævnes innovative forretningsmodeller, digitalisering, engageret ledelse og sporbarhed.

Innovative forretningsmodeller
Eksempler kunne være at gentænke og udfordre den gængse måde at lave tøj på med store, hyppige kollektioner og i stedet kigge ind i mulighederne for f.eks. genbrug, take-back, gensalg og udlejningsmodeller.

Digitalisering
Øget digitalisering af processer kan bidrage til at højne sporbarheden af produkterne, ligesom øget brug af digitale showrooms og prøver kan udgøre en miljøbesparelse.

Engageret ledelse
Opbakkende ledelse er baseret på oprettelse af interne strukturer, der tillader organisationen at træffe beslutninger uden at gå på kompromis med bæredygtighedsambitionerne.

Sporbarhed
Kortlægning af værdikæden og de processer produkterne gennemgår skaber den sporbarhed, der skal til for at lave de nødvendige sociale- og miljømæssige justeringer, samt for at kunne kommunikere på en troværdig måde omkring sine tiltag.

Af eksterne katalysatorer nævnes forbrugeradfærd, samarbejder, innovative løsninger, investor-motivation, NGO & medier og lovgivning & politikker. 

Forbrugeradfærd
Forbrugeren spiller en vigtig rolle, og virksomhederne skal derfor kunne afkode og agere i forhold til de ændringer, der sker i forbrugeradfærd. For eksempel viser en ny undersøgelse at 71 procent af forbrugerne overvejer at begynde at købe tøj af højere kvalitet.

Samarbejder
Strategiske samarbejder i mellem brands (f.eks. netværksgrupper) og i mellem brands og leverandører kan være med til at accelerere den bæredygtige agenda i branchen.

Innovative løsninger
Innovative løsninger kan spille en vigtig rolle i skiftet mod mere bæredygtig forretningspraksis. Investering i løsninger, forskning og udvikling er afgørende for at fremme branchens bæredygtighedstransformation.

Investor-motivation
Investorer skal mødes med tydelig håndterbar risiko, attraktivt afkast og målbar social- og miljømæssig indvirkning.

NGO og medier
NGO'er og medier er vigtige i forhold til at uddanne den bredere befolkning og øge bevidstheden om risici og muligheder ved at formidle viden om bæredygtig udvikling i modebranchen på en letfordøjelig og engagerende måde.

Lovgivning & politikker
Regeringer og internationale institutioner kan spille en afgørende rolle i at skabe positive forandringer igennem lovgivning og politikker. Brands opfordres dog til ikke at afvente, at sådanne politikker bliver indført, men proaktivt at arbejde med politisk indflydelse.

Læs også: Hvad gør en fast fashion-virksomhed interessant for en investor?

Vision og fokusområder
”Sammen skal vi arbejde hen imod en industri, der skaber velstand for alle mennesker og samfund ved at arbejde inden for planetens grænser, bekæmpe klimaforandringer og beskytte biodiversitet”, lyder visionen.

Rapporten peger på fem fokusområder, man som virksomhed kan kigge ind i for at bidrage til ovenstående vision:

Bidrage til sikre arbejdsmiljø
Brands kan understøtte sikre arbejdsforhold ved at forudbetale råmaterialer og tekstiler samt ordrer.
Den kommende EU-lovgivning om due diligence forventes at omfatte krav for virksomheder om at kunne demonstrere, dokumentere og kommunikere politikker
og processer for deres indkøbspraksis og til at beskytte universelle menneskerettigheder, herunder arbejdsvilkår, ingen forskelsbehandling og ingen tvangsarbejde.

Bedre lønninger
Brands skal sikre stærk due diligence overfor deres leverandører for at overholde
lokale love i produktionslandene, internationale forpligtelser og aftaler.

Cirkulær økonomi
Brands skal væk fra den lineære tankegang og over i den cirkulære tankegang, hvor køb og smid-væk bliver fortid. Der skal tænkes i mere holdbare produkter, der kan repareres og til sidst skilles ad, så de kan genanvendes i et lukket kredsløb. Brands bliver nødt til at foretage en grundig analyse af deres deadstock, overproduktion og lager-beholdninger for at identificere mulige løsninger. Disse kan spænde fra revurdering af levetiden for aktuelle kollektioner, skubbe allerede producerede kollektioner til fremtidige sæsoner eller finde nye måder at genanvende varer på. 

Effektiv udnyttelse af ressourcer
Brands opfordres til at arbejde tæt sammen med leverandører for at kortlægge vand- og energiforbrug samt brug af kemikalier i alle produktions-stadier med henblik på at reducere forbruget på alle tre områder. Potentielt skadelige kemikalier bør erstattes med mindre skadelige alternativer.

Bedre materialevalg
Brands opfordres til at spore og evaluere den sociale- og miljømæssige påvirkning på de materialer, de benytter sig af og skifte til low-impact materialer i stedet.

De strategiske partnere der har bidraget til rapporten er ASOS, BESTSELLER, H&M Group, Kering, Fung Group, NIKE, Inc., PVH Corp., Sustainable Apparel Coalition og Target.

Den fulde rapport kan læses her

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Relateret indhold

20.12.2024CSR.dk

Dansk regnemodel skal drive den grønne omstilling

20.12.2024CSR.dk

Ny rapport: Kloden lider under verdens klima-tunnelsyn

18.12.2024CSR.dk

Fart på klimatilpasningen

16.12.2024CSR.dk

Jurist er ikke i tvivl: Klimaaktivister er gået for vidt

16.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Kickstart 2025 med nye kompetencer inden for kvalitetsledelse

13.12.2024CSR.dk

Investorer nedprioriterer ESG trods stigende efterspørgsel

12.12.2024CSR.dk

Uenigheder om ’grønne’ milliarder

11.12.2024CSR.dk

Nyt klimatiltag fører til britisk shitstorm

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams