Økologisk bomuld gør ikke en t-shirt bæredygtig

Store netbutikker som Zalando og Boozt anklages nu for ikke at have tilstrækkelig dokumentation for deres såkaldte bæredygtige produkter.

12.05.2021

CSR.dk

Forbrugerrådet Tænk og rådgivningsvirksomheden Secondhand First har anmeldt fem netbutikker til Forbrugerombudsmanden for brud på markedsføringsloven.

Det skriver Politiken.

Det drejer sig om The Founded, Boozt, Miinto, Stylepit og Zalando, der ifølge anklagen ikke har tilstrækkelig dokumentation for, at de varer der markedsføres som bæredygtige, også er det.

”Som led i en aktuel kampagne med fokus på greenwashing har vi undersøgt en række hjemmesider, som har vist, at ordet bæredygtigt benyttes yderst flittigt, uden at produktets eller kollektionens cyklus er nærmere beskrevet, og vi mener derfor, at der i høj grad kan sættes spørgsmålstegn ved, om disse hjemmesider opfylder retningslinjerne, eller om de rent faktisk vildleder forbrugeren i strid med markedsføringsloven”, står der blandt andet i anklagen.

Ifølge Forbrugerombudsmanden skal du som butik eller tøjbrand ikke bruge ord som bæredygtig eller andre generelle grønne plusord i flæng.

Læs også: Kliché-kommunikation om bæredygtighed florerer overalt  

"Ordet bæredygtig betyder, at produktet ikke belaster Jorden eller bruger Jordens ressourcer, så der er færre ressourcer tilbage til næste generation. Skriver man ’bæredygtig’, skal man kunne dokumentere, at man lever op til det. Det tvivler jeg på, at ret mange producenter kan", siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Faktisk vil en påstand om at et givent produkt er bæredygtigt kræve en fuld livscyklusanalyse af tøjets belastning, helt fra råvaren dyrkes, til tøjet ikke bruges mere og bliver til affald. Kvaliteten alene – f.eks. økologisk bomuld eller genanvendt polyester – gør ikke et produkt bæredygtigt.

Læs også: Undgå greenwashing i din markedsføring: Her er 12 gode råd fra eksperterne

Forbrugerrådet Tænks formand, Anja Philip ønsker lovgivning på området for at komme problemet til livs.

"Vi er nødt til at kunne forebygge, at det er alt for nemt at vildlede med den grønne markedsføring”, siger hun og appelerer til øget fokus på greenwashing og markante bøder for at bruge grøn markedsføring forkert.

- MTN

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Studentermedhjælper med stærke evner inden for eventafvikling og -koordinering

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle