10.07.2018 | Klima, miljø og energi
Bæredygtige dæk af mælkebøtter vinder pris
Den tyske dækproducent Continental vinder en anerkendt pris for at satse et trecifret millionbeløb på et projekt, der udvikler bæredygtige dæk lavet på mælkebøtter.
Taraxagum-projektet har vundet adskillige pris og har fået stor international bevågenhed. Virksomheden kæmper for at gøre transportsektoren mere skånsom for miljøet. PR-foto.
Dæk- og teknologigiganten Continental vinder en forskningspris for at udvikle dæk til køretøjer, der er produceret af mælkebøtter.
Projektet hedder Taraxagum, der lægger sig tæt opad den latinske betegnelse for mælkebøtter, og omfatter forskning sammen med blandt andet University of Münster i at anvende og optimere brugen af russiske mælkebøtter til fremstillingen af naturgummi.
"De store investeringer afspejler, at vi prioriterer udviklingen af fremtidens dæk højt, og at vores ingeniører og teknikere arbejder på højtryk på at gøre gummiproduktionen mere bæredygtig", siger Georg Nielsen. PR-foto.
”Der er blevet fremavlet og forædlet en helt særlig russisk mælkebøtte, hvis rødder har nogle helt unikke egenskaber, vi kan bruge til at udvikle naturgummi. Målet er på sigt at matche udbyttet fra det konventionelle gummitræ, der vokser i troperne”, siger Georg Nielsen, der er adm. direktør hos Continental Dæk Danmark.
Læs også: Bring går over til CO2-fri transport
Siden projektets fødsel for godt fem år siden har Taraxagum produceret flere testpartier af dæk til blandt andet personbiler og transportsektoren. Og det har fået verden til at spærre øjnene op for de bæredygtige dæk.
Nu belønner University of Münster projektet med en såkaldt transfer-pris og en medfølgende pengegevinst på 10.000 euro. Begrundelsen er, at projektet formår at få bioteknologi og kommercielle interesser til at gå hånd i hånd.
Gummiproduktionen skal være mere bæredygtig
Og Continental har stor planer for fremtiden og mælkebøtteproduktionen. Virksomheden satser på, at den første serie af mælkebøttedæk kommer på markedet om fem år.
”Mælkebøtten kan dyrkes flere steder i verden – også Nordeuropa – og vi kan derfor minimere de lange transporter fra troperne, hvilket vil reducere CO2-udslippet betydeligt”, fortæller Georg Nielsen.
Senest fremlagde Continental planerne for et forskningsanlæg i Meckelburg-Vorpommern, hvor der skal forskes videre i fremstillingen af gummi fra den russiske mælkebøtteplante. Et anlæg, Continental forventer at investere 35 millioner euro i, hvilket svarer til 261 millioner kr.
”De store investeringer afspejler, at Continental prioriterer udviklingen af fremtidens miljøvenlige og intelligente dæk højt, og at vores ingeniører og teknikere sammen med vores samarbejdspartnere arbejder på højtryk på at gøre gummiproduktionen mere bæredygtig”, siger Georg Nielsen.
- EST
Samfund
Hårde tider for verdensmålene
FN-systemet presser nu på for at finde flere penge til indsatsen. De nordiske virksomheder mener selv, de halter bagud på handling.
Samfund

Rapport: Uinteresserede ministre er grund til manglende verdensmålsvurderinger i lovforslag
Næsten ingen lovforslag får påpeget negative konsekvenser for verdensmålene. Grunden findes hos uinteresserede politikere og embedsmænd.
Medarbejder

Jo yngre vi er, jo mere åbne er vi om vores løn
Mere end halvdelen af danskerne taler om deres løn med kollegerne. Særligt de yngre generationer på arbejdsmarkedet er åbne om deres løn. Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra IDA.
Strategi & ledelse

Der er næsten 1.000 milliarder at hente i cirkulære løsninger
Et nordisk samarbejde over flere år resulterer i solid hjælp og anbefalinger til, hvordan virksomheder kan organisere den svære omstilling til cirkulær løsninger.
Strategi & ledelse

Globalt værktøj skal hjælpe virksomheder med at opgøre deres aftryk på biodiversiteten
Taskforce on Naturerelated Financial Disclosures (TNFD) har netop lanceret et nyt rapporteringsværktøj, som virksomheder kan bruge til at opgøre deres aftryk på og afhængighed af naturen. Finans Danmark og UN Global Compact Network Denmark har stået i spidsen for en Nordisk konsultationsgruppe, som har bidraget til at udbrede kendskabet til det nye værktøj.
Klima, miljø og energi

Nyt initiativ skal få børnefamilier i køkkenet og bekæmpe madspild
Et nyt samarbejde mellem Lidl og Too Good To Go skal engagere og give børnefamilier værktøjer til at reducere madspild. Det skal en influencer blandt andet være med til at indfri.