Bevist: Bæredygtige strategier øger indtægterne
Amerikanske firmaer bruger bæredygtige strategier til at øge indtægterne, reducere driftsomkostningerne og opnå bedre lånerenter, viser ny undersøgelse, der ser nærmere på fordelene ved at gå grønt.
”Vores undersøgelse viser, at det ikke længere blot handler om at sænke omkostningerne eller skabe positivt omdømme for virksomhederne – bæredygtighedsstrategier bliver implementeret som sande indtægtskilder,” siger Gerald Walker, ceo hos ING Americas. Arkivfoto. .
Firmaer, der implementerer bæredygtige strategier har ikke kun et ønske om at sænke omkostningerne på driften. En ny amerikansk undersøgelse lavet af det hollandske bank- og finansserviceselskab ING Bank afslører, at virksomhedernes største mål er at udnytte de grønne initiativer til at hæve indtægterne.
Resultaterne blev for nyligt frigivet og baserer sig på resultater fra en undersøgelse af 210 økonomichefer fra amerikanske virksomheder med en årlig omsætning mellem 3000 mio. og 120 milliarder danske kroner.
Læs også: Det kræver den rette strategi at tjene penge på bæredygtighed
Undersøgelsen viste, at potentialet for at hæve indtægterne var den vigtigste faktor ved beslutningen om at gennemføre bæredygtige strategier. Her svarede 39 pct. af respondenterne, at omsætningsvæksten var en prioritet, skriver greenbiz.com.
Derudover er det vigtigt for respondenterne at reducere omkostningerne (35 pct.), mens 30 pct. sagde, at de primært søgte at øge brandets omdømme, fremgår det.
Blandt de virksomheder, der allerede har en veletableret bæredygtighedsramme, er muligheden for at sikre en mere konkurrencedygtig lånerente end deres fagfæller også en af de fordelene ved at være grøn, forklarer ING til greenbiz.com.
”Vi er vidne til et vigtigt skift i, hvordan virksomheder i USA ser bæredygtighed,” siger Gerald Walker, direktør for ING Americas og fortsætter:
Læs også: Bæredygtig it-strategi kan give luft i budgettet
”Vores undersøgelse viser, at det ikke længere blot handler om at sænke omkostningerne eller skabe positivt omdømme for virksomheden – bæredygtighedsstrategier bliver implementeret som sande indtægtskilder,” siger han.
-JJK