Bæredygtighed kræver engagement – på begge sider

Hvis en virksomhed skal have succes med en bæredygtighedsstrategi, så skal den skabe engagement, både internt og eksternt, lød det blandt andet på førstedagen af Ethical Corporations konference om bæredygtige forsyningskæder.

Chef for responsible procurement hos ING, Kaitlin Crouch, på talerstolen ved Ethical Corporations Sustainable Supply Chain Summit 2016. Foto: Anders Kampmann.

20.10.2016

Anders Kampmann, CSR.dk

Det menneskelige element kan nemt blive overset, når store og små virksomheder kaster sig ud i forandringsprocesser, omstillinger og andre strategiske ændringer. Og så stiger risikoen for, at planerne om ikke falder til jorden, så i hvert fald ikke kommer så godt i mål, som hensigten var.

Det handler nemlig om at skabe engagement, ikke alene på det overordnede plan i en organisation, men også på det personlige plan hos de mennesker, der bliver berørt og som skal skabe forandringen. De skal overbevises, før en strategi bliver til virkelighed.

Sådan lød et af mange budskaber på førstedagen af Ethical Corporations Sustainable Supply Chain Summit, hvor en stribe store selskaber, organisationer og interessenter fra primært Europa og USA er samlet for at dele viden, erfaringer og inspiration med hinanden, når det kommer til bæredygtighed i arbejdet med forsyning, indkøb, leverandører og generel drift.

Pointen omkring engagement i forskellige stadier blev på mange måder et underliggende tema for dagen, bl.a. hos smykkeproducenten De Beers, der sourcer diamanter i nogle af verdens mest urolige lande i Afrika syd for Sahara, og derfor har betydelige udfordringer med at skabe ansvarlige og gennemsigtige forsyningskæder.

Forbrugerengagement og kulturforskelle
”Smykker er følelser, og derfor må der ikke være noget negativt forbundet med dem, det kan salget ikke holde til. Så vi tager så mange forholdsregler, vi kan, men det er svært at skabe sporbarhed og transparens hele vejen igennem; industrien er lidt en dinosaur på det område. Derfor er engagement fra forbrugernes side så vigtigt, og det mangler sammenlignet med andre brancher”, fortalte product integrity manager for De Beers, Purvi Shah.

Når det kommer til det interne engagement i en virksomhed, så er det ikke altid lige let at ’sælge’ konceptet bæredygtighed til alle medarbejdere i en organisation, uanset hvor gode argumenterne måtte være. Det har blandt andet den hollandske investeringsbank ING indset.

”Vi prøver simpelthen på at komme ind i hovedet på vores folk for at finde ud af, hvad der kan få dem til at prioritere bæredygtighed i en travl hverdag, hvor nogle mere håndgribelig mål normalt fylder det meste. Et af midlerne, fandt vi ud af, er at kommunikere hvorfor det her vigtigt, så bliver opfyldningen af målsætningen langt mere common sense”, fortalte ING’s chef for responsible procurement, amerikanske Kaitlin Crouch, der i samme åndedrag understregede de kulturelle forskelle, der blandt andet på baggrund af nationalitet gør sig gældende i sammenhæng som denne.

Hun blev straks bakket op af Oliver Hurrey, executive director for britiske 2degrees, der er en samarbejdsplatform for bæredygtig forretning.

”Det er mennesker, vi har med at gøre her, og de har brug for at kunne tage forandringer til sig i deres eget tempo. En genvej til det er også, at dels starte med nogle af de berømte lavthængende frugter, og så efterfølgende sørge for, at folk nemt kan dele deres succesoplevelser med sine kolleger og i organisationen. På den måde kan vi få de personlige erfaringer – inklusiv bumpene på vejen – frem”, sagde han.

Et tog kan få flere med
At de interne engagement er vigtigt, er man bestemt ikke uenig i hos den amerikanske softwaregigant Cisco Systems. Men på spørgsmålet om, hvordan man pitcher bæredygtighed til en CEO, præsenterede virksomhedens director of supply chain value protection, Kathleen Shaver, et vigtigt læringspunkt fra hendes egen organisatoriske erfaring med netop den udfordring og det at sprede budskabet, der gav et godt praktisk perspektiv på opgaven.

”En topchef vil altid gerne se det lange perspektiv, effekten i forhold til virksomhedens image, brandopfattelse og status udadtil, både overfor kunder og potentielle kommende medarbejdere. Plus selvfølgelig de mere hårde ROI-argumenter. Og så vil sige, at man altså ikke behøves at overbevise alt og alle i første omgang. Det gælder om at identificere de folk, der er klar til at tage strategien ind og så lade dem inspirere resten. Find det tog, der kører, der skal nok få folk med”.

ista Danmark A/S

Sponseret

Få overblik over energiforbruget og giv et bidrag til miljøet

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

EVENT: AVEVA World 2025

21.01.2025Schneider Electric

Sponseret

21.01.2025Valified

Sponseret

Rambøll og Valified forenkler ESG og CSRD-rapportering

20.01.2025CSR.dk

Derfor skal du gå op i din kaffeordning

14.01.2025COMM2IG

Sponseret

Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

06.01.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric løfter sløret for nye energioptimerende AI-løsninger skræddersyet til datacentre

20.12.2024CSR.dk

Skiftet fra -18 til -15 grader i den kolde forsyningskæde vinder opbakning

17.12.2024Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric lancerer banebrydende strømbeskyttelsesteknologi til datacentre

Lille klassiker med stor betydning

13.12.2024Schneider Electric

Sponseret

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybridhold - Forår 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart januar 2025.

Dato

23.01.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online

Dakofa
Webinar
Nye krav til håndteringen og forvaltningen af kritiske råstoffer

En ny EU-forordning skal sikre, at affaldsforebyggelse og genanvendelse i højere grad understøtter cirkularitet i EUs forbrug af kritiske råstoffer. Nye produktlister, mærkningskrav, benchmarks, nationale programmer mv. understøtter, at EUs egen forsyning med kritiske råstoffer øges. Webinaret giver et indblik i forordningens krav, tidsplan og de nye muligheder.

Dato

23.01.2025

Tid

13:00

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Virksomhedens klimaregnskab

Er jeres virksomhed C02-neutral? Det er svært at svare på spørgsmålet, hvis ikke din virksomhed har opstillet et klimaregnskab. Det får du styr på med et kursus i klimaregnskaber. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

28.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J