Bæredygtighed kræver engagement – på begge sider

Hvis en virksomhed skal have succes med en bæredygtighedsstrategi, så skal den skabe engagement, både internt og eksternt, lød det blandt andet på førstedagen af Ethical Corporations konference om bæredygtige forsyningskæder.

Chef for responsible procurement hos ING, Kaitlin Crouch, på talerstolen ved Ethical Corporations Sustainable Supply Chain Summit 2016. Foto: Anders Kampmann.

20.10.2016

Anders Kampmann, CSR.dk

Det menneskelige element kan nemt blive overset, når store og små virksomheder kaster sig ud i forandringsprocesser, omstillinger og andre strategiske ændringer. Og så stiger risikoen for, at planerne om ikke falder til jorden, så i hvert fald ikke kommer så godt i mål, som hensigten var.

Det handler nemlig om at skabe engagement, ikke alene på det overordnede plan i en organisation, men også på det personlige plan hos de mennesker, der bliver berørt og som skal skabe forandringen. De skal overbevises, før en strategi bliver til virkelighed.

Sådan lød et af mange budskaber på førstedagen af Ethical Corporations Sustainable Supply Chain Summit, hvor en stribe store selskaber, organisationer og interessenter fra primært Europa og USA er samlet for at dele viden, erfaringer og inspiration med hinanden, når det kommer til bæredygtighed i arbejdet med forsyning, indkøb, leverandører og generel drift.

Pointen omkring engagement i forskellige stadier blev på mange måder et underliggende tema for dagen, bl.a. hos smykkeproducenten De Beers, der sourcer diamanter i nogle af verdens mest urolige lande i Afrika syd for Sahara, og derfor har betydelige udfordringer med at skabe ansvarlige og gennemsigtige forsyningskæder.

Forbrugerengagement og kulturforskelle
”Smykker er følelser, og derfor må der ikke være noget negativt forbundet med dem, det kan salget ikke holde til. Så vi tager så mange forholdsregler, vi kan, men det er svært at skabe sporbarhed og transparens hele vejen igennem; industrien er lidt en dinosaur på det område. Derfor er engagement fra forbrugernes side så vigtigt, og det mangler sammenlignet med andre brancher”, fortalte product integrity manager for De Beers, Purvi Shah.

Når det kommer til det interne engagement i en virksomhed, så er det ikke altid lige let at ’sælge’ konceptet bæredygtighed til alle medarbejdere i en organisation, uanset hvor gode argumenterne måtte være. Det har blandt andet den hollandske investeringsbank ING indset.

”Vi prøver simpelthen på at komme ind i hovedet på vores folk for at finde ud af, hvad der kan få dem til at prioritere bæredygtighed i en travl hverdag, hvor nogle mere håndgribelig mål normalt fylder det meste. Et af midlerne, fandt vi ud af, er at kommunikere hvorfor det her vigtigt, så bliver opfyldningen af målsætningen langt mere common sense”, fortalte ING’s chef for responsible procurement, amerikanske Kaitlin Crouch, der i samme åndedrag understregede de kulturelle forskelle, der blandt andet på baggrund af nationalitet gør sig gældende i sammenhæng som denne.

Hun blev straks bakket op af Oliver Hurrey, executive director for britiske 2degrees, der er en samarbejdsplatform for bæredygtig forretning.

”Det er mennesker, vi har med at gøre her, og de har brug for at kunne tage forandringer til sig i deres eget tempo. En genvej til det er også, at dels starte med nogle af de berømte lavthængende frugter, og så efterfølgende sørge for, at folk nemt kan dele deres succesoplevelser med sine kolleger og i organisationen. På den måde kan vi få de personlige erfaringer – inklusiv bumpene på vejen – frem”, sagde han.

Et tog kan få flere med
At de interne engagement er vigtigt, er man bestemt ikke uenig i hos den amerikanske softwaregigant Cisco Systems. Men på spørgsmålet om, hvordan man pitcher bæredygtighed til en CEO, præsenterede virksomhedens director of supply chain value protection, Kathleen Shaver, et vigtigt læringspunkt fra hendes egen organisatoriske erfaring med netop den udfordring og det at sprede budskabet, der gav et godt praktisk perspektiv på opgaven.

”En topchef vil altid gerne se det lange perspektiv, effekten i forhold til virksomhedens image, brandopfattelse og status udadtil, både overfor kunder og potentielle kommende medarbejdere. Plus selvfølgelig de mere hårde ROI-argumenter. Og så vil sige, at man altså ikke behøves at overbevise alt og alle i første omgang. Det gælder om at identificere de folk, der er klar til at tage strategien ind og så lade dem inspirere resten. Find det tog, der kører, der skal nok få folk med”.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.11.2025CSR.dk

Klimavenlig e-handel vokser op til Black Friday

10.11.2025CSR.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025KLS PurePrint A/S

Sponseret

Stærke partnerskaber er nøglen til Scope 3-succes

09.11.2025CSR.dk

Umuligt at nå klimamål uden Scope 3

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan bliver samarbejde om Scope 3-data en god forretning for hele værdikæden

28.10.2025CSR.dk

Gode data kan give nye forretningsmuligheder

27.10.2025CSR.dk

Logistikvirksomhed vokser, men har lavere energiforbrug end for otte år siden

17.10.2025CSR.dk

Isoleringsvirksomhed vil gøre tekstilaffald til byggemateriale

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Masterclass 2: Konfliktforebyggelse og konstruktiv konflikthåndtering i byggebranchen – Aarhus

Hvordan kan jurister og advokater hjælpe med at forebygge konflikter i bygge- og anlægsbranchen? Og hvordan kan de konkret bidrage til de gode løsninger, når det er gået galt?

Dato

18.11.2025

Tid

09:00

Sted

C.F. Møller Architects, Europaplads 2, 11., 8000 Aarhus

Etisk Handel Danmark
Webinar
Onboarding i ESG i værdikæder – Sådan griber du det an (2025)

Webinar: Introduktion til bæredygtighedslovgivning og ansvarlig handel i globale værdikæder

Dato

18.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Opstart: Mini MBA i Sustainability Management

Mini MBA i Sustainability Management er for dig, der ønsker en ambitiøs uddannelse i bæredygtighed. Du bliver undervist af førende eksperter inden for bæredygtighed og SDG’er - heriblandt Steen Hildebrandt, som har været med til at skabe uddannelsen.

Dato

18.11.2025

Tid

09:00

Sted

Comwell Hotel Aarhus

JUC SERVICE ApS
Kursus
Ledelsesansvar i finansielle virksomheder

Dette kursus behandler det erstatningsansvar, som gælder for medlemmer af direktion og bestyrelse i finansielle institutioner, der stilles skarpt på særlige risici og det søger at svare på, om ledelseshvervet er blevet mere risikofyldt, herunder betydningen af de med governance-loven indførte skærpelser.

Dato

18.11.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende Kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til kvalitetsledelsessystemer og kravene i ISO 9001 standarden.

Dato

19.11.2025

Sted

Odense