Konkret klimakommunikation på sociale medier

På dette kursus lærer du at producere SoMe-opslag om klimatiltag – og du får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Foto: Istock

Efterhånden bruger mange virksomheder og organisationer store mængder tid og omfattende ressourcer på ESG-strategier og -rapporter. 

Det er grundlæggende skønt for dig som kommunikationsmedarbejder at arbejde for en organisation, der tager samfundsansvar – men hvordan ser klimakommunikationen ud helt konkret, opslag for opslag, på sociale medier? 

Det folder vi ud på dette kursus, hvor du lærer at omsætte tal og indsigter fra rapporterne til konkret kommunikation, du kan bruge i dit daglige arbejde.

Klimakommunikation på sociale medier kan nemlig være helt afgørende for din organisation ift. branding, thought leadership, employer branding mm. Samtidig er det – mere overordnet – afgørende, at virksomheder og organisationer deler offentligt ud (fx på sociale medier) af deres klimarelaterede erfaringer, så vi kan inspirere hinanden til at skabe en bæredygtig fremtid.

Det lærer du på kurset

I løbet af kurset arbejder du med en case fra din egen virksomhed og får løbende inspiration og konkrete værktøjer til at omsætte bæredygtighedstiltag, klimamål og resultater til posts på sociale medier. Du lærer at mobilisere, aktivere, inspirere og påvirke dine modtagere – og samtidig undgå klimaskam, løftede pegefingre, greenwashing og greenhushing. Du lærer helt konkret at:

  • kommunikere klimatiltag og strategier på sociale medier 
  • udpege hvilke SoMe-kanaler og formater der passer til din organisation og målgruppe 
  • undgå at træde ved siden af i den komplekse klimadiskurs
  • arbejde med tjeklister til at lave gode opslag om klimarelateret indhold.

Kurset er for dig

Du er kommunikatører, SoMe-manager, kommunikationschef, journalist m.m. og arbejder fx i en virksomhed, medlemsorganisation, ngo, kommune etc.

Sådan foregår undervisningen

Undervisningen veksler mellem gennemgang af den nyeste viden inden for området samt masser af konkrete eksempler fra andre organisationer og virksomheder. Undervejs er der praktiske øvelser, hvor du arbejder med din egen case, så du får et konkret output og sparring fra resten af holdet. 

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 København S.

Læs mere om kurset her

10.06.2024Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

05.03.2024Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Konkret klimakommunikation på sociale medier

31.10.2023Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Forandringskommunikation

01.05.2023Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Nudging: Adfærdsændring med kommunikation

12.10.2022Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation: Derfor skal du beherske denne nye kommunikationsdisciplin

01.09.2022Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Thought leadership - brug viden som branding