Bæredygtighedskommunikation: Derfor skal du beherske denne nye kommunikationsdisciplin

Det er vigtigt at kommunikere dine bæredygtige budskaber. Men har du ikke styr på de grundlæggende principper omkring bæredygtig og ansvarlig forretning, er der risiko for, at budskaberne bliver fluffy og i værste tilfælde kan ende i greenwashing.

Line Schmeltz fra DMJX og Mette Gert Boldt fra Märk underviser på kurset 'Styrk dit brand med bæredygtighedskommunikation'.

At arbejde med en bæredygtig transformation kræver, at du er dygtig til at kommunikere, for der er mange interessenter, der skal med på rejsen. Men det kræver også, at du forstår, hvad det vil sige at arbejde med bæredygtighed.

Bæredygtighedskommunikation er blevet en disciplin i sig selv, som til stadighed bliver vigtigere og som kræver en indsigt i alle virksomhedens aktiviteter. Det bakkes op af den seneste Nordic Communications Report (2022), der peger på tre overordnede temaer, som er vigtige for professionelle kommunikatører at arbejde med i de kommende år; tillidsopbygning og vedligeholdelse; sammenkobling af forretningsstrategi og kommunikation, samt arbejdet med at tackle bæredygtighed og social ansvarlighed.

Derfor er det ikke længere nok at være dygtig til at kommunikere.

“Hvis du ikke har en grundlæggende forståelse for, hvad det vil sige at være bæredygtig og ansvarlig, er det svært at forklare andre, hvorfor det er vigtigt,” siger Mette Gert Boldt, partner i forandringsbureauet Märk.

Hun er sammen med Line Schmeltz, forsker og underviser på DMJX, underviser på kurset Styrk dit brand med bæredygtighedskommunikation, som dette efterår er en del af efteruddannelsesprogrammet på Danmarks Medie og Journalisthøjskole.

For selvom CO2-reduktioner står øverst på mange virksomheders to-do-liste, kan det være vanskeligt at få det kommunikeret meningsfuldt ud til kunder og andre stakeholders.

Bæredygtighed, samfundsansvar og grøn omstilling er en del af det at drive virksomhed i dag. Dels er der kommet lovgivning på området, som virksomheder skal forholde sig til, dels er det udslagsgivende for, hvor kunderne vælger at handle – og endelig er det et fælles samfundsansvar at sætte fokus på vores planets velvære.

Og her har kommunikatørerne en vigtig rolle.

“Inden for klima og miljø kan det hurtigt blive meget avanceret og teknisk. For eksempel med plastposer, som er forhadte, men som nogle gange kan være den klart mest bæredygtige løsning. Man skal kunne sætte sig ind i noget komplekst, som skal formidles simpelt og præcist, siger Line Schmeltz.

Derfor har det intense fokus på bæredygtighed skabt et nyt behov. Et behov for kommunikatører, der har en dyb forståelse for, hvad det vil sige at være en bæredygtig og ansvarlig virksomhed. Og kommunikatører som også kan formidle virksomhedens arbejde med bæredygtighed på en måde, som målgrupperne kan forstå og støtte op om.

Så kommunikationen kan altså ikke stå alene uden bæredygtigheden – men bæredygtigheden kan heller ikke stå alene uden kommunikationen. Derfor har vi måske en af de vigtigste discipliner i den grønne omstilling i bæredygtighedskommunikationen.

Märk og DMJX lancerede i foråret 2022 et kursus i bæredygtighedskommunikation, fordi det er helt essentielt, at kombinere de to fagfelter – bæredygtighed og kommunikation.

På kurset får du blandt andet indsigt i, hvordan du skaber den rette bæredygtige fortælling om din organisation, og hvordan du får den formidlet til kunder, medarbejdere og omverden.

Find info om kurset og tilmeld dig her.

05.12.2023Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

31.10.2023Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Forandringskommunikation

16.10.2023Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Krisekommunikation

02.05.2023Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Indsigter: Dit vigtigste kommunikationsværktøj

12.10.2022Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation: Derfor skal du beherske denne nye kommunikationsdisciplin

01.09.2022Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Thought leadership - brug viden som branding