02.02.2015  |  Strategi & ledelse

Bæredygtighedsløsninger kræver samarbejde

Ni ud af ti virksomhedsledere mener, at bæredygtige løsninger kræver samarbejde, viser en ny rapport.

Bæredygtighedsproblemer kan ikke løses af en virksomhed alene, men kræver samarbejde med eksempelvis NGO’er, leverandører og lovgivere. Det er konklusionen på en ny rapport “Joining Forces. Collaboration and Leadership for Sustainability” fra MIT Sloan Management Review, Boston Consulting Group, og United Nations Global Compact, skriver Mandag Morgen.

Læs også: Indkøbere vil samarbejde med konkurrenter for at løfte bæredygtighed

I rapporten, der bygger på en survey-undersøgelse med 2.587 virksomhedsledere fra hele verden, angiver ni ud af ti virksomhedsledere, at deres virksomhed er nødt til at samarbejde med andre aktører for at løse de bæredygtighedsudfordringer, verden står over for.

Rekord mange samarbejdsaftaler
Sidste år indgik rekord mange virksomheder samarbejdsaftaler med eksempelvis akademiske institutioner, lokale myndigheder og NGO’er. Og flere af virksomhedslederne mener, at tendensen er stigende.

Allerede nu er der et stigende antal virksomheder, der bidrager med ressourcer og løsninger på uddannelsesområdet for at sikre en veluddannet arbejdsstyrke. Det globale teknologifirma Dell har eksempelvis investeret næsten 500 millioner dollar i uddannelsesprojekter over hele verden gennem partnerskaber med både frivillige organisationer og markedsaktører.

En engageret ledelse
Selvom rapporten viser, at samarbejdet bliver mest succesfuldt, hvis en virksomheds bestyrelse engagerer sig heri, var det kun 22 procent af lederne, der tilkendegav, at deres bestyrelse er aktivt involveret i at udvikle og fuldføre virksomhedens bæredygtighedsindsats.

Læs også: Lego og WWF samarbejder om mindre C02-udledning

Ifølge rapporten skyldes det blandt andet flere bestyrelsers usikkerhed omkring de økonomiske konsekvenser af nye satsninger, at nogle bestyrelser savner viden om området, samt at nogle har en tendens til stadig at satse på projekter, der giver et hurtigt udbytte for virksomhedens aktionærer.

-SSM

Mere fra Sarah

Sarah Stendorff Meier

Redaktionsassistent

Uddannelse: Bachelor i journalistik og kommunikation ved Roskilde Universitet 2012-2015. Kandidatstuderende i journalistik og kommunikation ved Roskilde Universitet. Fokusområder: socialstof, arbejdsmiljø, installationsbranchen og festivaler. 

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere