Bliver din virksomhed fundet på Google?

Det kommer måske som en overraskende nyhed for dig, men din virksomheds succes afhænger mere af Google, end du måske tror. Faktisk viser statistikker, at 89% af alle online køb starter med en Google-søgning.

Det kommer måske som en overraskende nyhed for dig, men din virksomheds succes afhænger mere af Google, end du måske tror. Faktisk viser statistikker, at 89% af alle online køb starter med en Google-søgning. Derfor er det essentielt, at din virksomhed dukker op i søgeresultaterne, når en potentiel kunde søger på en af de ydelser, som du tilbyder.

Overordnet er der to steder, du kan blive fundet, når potentielle kunder søger efter dine ydelser på Google: de organiske søgeresultater og søgeannoncer. I det følgende vil vi gennemgå, hvad disse to begreber helt præcist dækker over.

Her vil du også få en forsmag på, hvordan du kan bruge søgemaskineoptimering (SEO) til at komme til tops på Google.

Søgeannoncer

Vi lægger ud med søgeannoncerne, for de er ofte det første, man bliver mødt af, når man laver en Google-søgning. Du kan typisk kende en søgeannonce fra et organisk søgeresultat ved det lille ’annonce’-label oppe i venstre hjørne.

Et eksempel kunne være denne annonce på søgeordet cirkulær økonomi (se bilag 1 i bunden af artiklen)..

En annonce som denne er sat op i Google Ads, og fungerer på den måde, at hver gang en person klikker på annoncen, betaler du et beløb til Google. Hvor meget du betaler, afhænger af hvor populært søgeordet er.

Annoncering gennem Google Ads kan være en hurtig genvej til en topplacering på Google. Det kræver dog, at du allerede har noget godt indhold på din hjemmeside. Hvis den side, du leder folk ind på via dine søgeannoncer, ikke er relevant og interessant for den besøgende, kan du hurtigt komme til at bruge dine penge forgæves.

Når Google skal vurdere relevansen af den side, du sender folk ind på, kigger de på parametre som:

  • Hvor lang tid den besøgende bruger på siden
  • Hvor mange besøgende der kun ser den ene side (også kendt som afvisningsprocenten)
  • Hvor mange sider den besøgende ser (udover den første side)

Konklusionen er derfor, at du ikke bare kan betale dig til en topplacering via Google Ads. Hvis du vil have succes på Google, bliver du nødt til at have en dedikeret SEO-strategi som skal få din hjemmeside til at rangere bedst muligt i de organiske søgeresultater.

De organiske søgeresultater

Når du laver en søgning på Google, vil du typisk finde de organiske søgeresultater under søgeannoncerne. Tager vi igen søgeordet cirkulær økonomi som eksempel, ser de tre første resultater således ud (se bilag 2 i bunden af artiklen).

I forbindelse med de organiske søgeresultater taler man ofte om, hvor vigtigt det er at ligge i top-3 på en Google-søgning. Når en person laver en Google-søgning, ser fordelingen af klik nemlig sådan her ud:

  • 21 % klikker på resultat nr. 1
  • 14 % klikker på resultat nr. 2
  • 7 % klikker på resultat nr. 3

I alt klikker 94 % på et resultat på side 1, så her bør du som minimum ligge.

Sammenlignet med søgeannoncer, hvor du betaler dig fra en høj placering, kræver det en større indsats at rangere højt i de organiske søgeresultater. Mere specifikt kræver det, at du begynder at arbejde målrettet med søgemaskineoptimering (SEO). SEO er kort fortalt arbejdet med at optimere din hjemmeside ud fra de faktorer, som Google kigger på, når de skal rangere hjemmesider.

Der er et utal af ting du kan gøre for at sikre, at dine potentielle kunder kan finde dig på Google.

NB: Hvis du er i tvivl om, hvordan du kommer i gang med SEO, kan du læse med her

Noget af det vigtigste er dog at undersøge, hvilke ord dine potentielle kunder søger på i relation til dine ydelser. For at finde ud af det, er det nødvendigt at du foretager en søgeordsanalyse. Som du måske kan gætte, er det en analyse af, hvad folk finder dig på frem for hvad du gerne vil findes på. Din SEO-indsats nytter nemlig ikke spor, hvis du fokuserer på dine egne ord og ikke dine kunders.

Kick-start din SEO-indsats med en søgeordsanalyse

Hvis du vil i gang med at arbejde seriøst med søgemaskineoptimering, anbefaler vi derfor altid, at du begynder med en søgeordsanalyse. Med en søgeordsanalyse finder du ud af, hvilke søgeord du bliver fundet på lige nu, og hvad potentialet er for andre søgeord i fremtiden. Samtidig bliver du også klogere på, hvilke ord dine konkurrenter bliver fundet på.

Når man skal vurdere potentialet for et søgeord, kigger man typisk på tre faktorer:

  • Hvor mange søgninger er der på ordet om måneden?
  • Hvad er klikprisen på søgeordet i Google Ads?
  • Hvor stor er konkurrencen på søgeordet?

Her går man efter at identificere de søgeord, som har en lav konkurrence samtidig med at der er mange månedlige søgninger.

NB: Konkurrencen på et søgeord indikerer hvor svært det er at rangere top-3 i de organiske søgeresultater. Den udtrykkes som et tal fra 0-100, hvor jo højere tallet er, desto hårdere er konkurrencen også.

Hvis vi skal tage et eksempel på en analyse af et enkelt søgeord, kunne det igen være ordet cirkulær økonomi (se bilag i bunden 3 af artiklen).

Det er der ifølge Ubersuggest 590 søgninger på om måneden. Konkurrencen ligger på 33, hvilket er i den lave ende. Med en dedikeret SEO-indsats vil man altså have gode muligheder for at rangere i top-3 i de organiske søgeordsresultater på ordet cirkulær økonomi

Beslutter du i stedet at oprette en søgeannonce på cirkulær økonomi i Google Ads, vil du ifølge Ubersuggest skulle betale Google 7,07 kroner hver gang en person klikker på annoncen. Hvorvidt dette er meget eller ej, afhænger bl.a. af, hvor meget en kunde gennemsnitligt er værd for dig. 

Det kan for eksempel være, at 500 personer klikker på din søgeannonce på en måned. Da klikprisen 7,07 kroner, vil den månedlige omkostning ligge på 3.535 kroner. Ved du samtidig, at en kunde i gennemsnit ligger for 10.000 kroner hos dig, kræver det ikke mange kunder, før din investering i Google Ads og SEO er tjent hjem.  

Næste skridt

Føler du dig klar til selv at gå i krig med søgeordsanalyser og SEO-arbejde? Så anbefaler vi, at du starter med at læse denne guide.

Eller vil du gerne have hjælp til SEO og Google Ads, så du er helt sikker på, at dine potentielle kunder kan finde dig på Google?

Du kan kontakte os eller læse mere om vores SEO-løsninger her.

03.11.2020Signafilm

Sponseret

Bliver din virksomhed fundet på Google?

14.09.2020Signafilm

Sponseret

Hjælp til marketing: 3 ting, du skal være opmærksom på

28.07.2020Signafilm

Sponseret

Brug storytelling til at kommunikere dine grønne initiativer