Blockchain skal sende penge direkte til bonden
Transparens, sporbarhed og sikre betalinger uden mellemled er blandt gevinsterne, som et Cowi-styret blockchain-projekt med kaffeindustrien som udgangspunkt skal undersøge det næste 1½ år. Målet er at skabe grundlaget for en app, som kan gavne hele værdikæden.
Kan den samme teknologi som driver Bitcoin og andre kryptovalutaer skabe en mere bæredygtig og transparent kaffebranche? Det spørgsmål har en projektgruppe med den rådgivende ingeniørvirksomhed Cowi i spidsen stillet sig selv, og ifølge projektleder Asger Strange Olesen, som CSR.dk har talt med, har man gode forventninger til arbejdet, som skal løbe frem til 2021.
Læs også: Blockchainsamarbejde skal skabe åbenhed i mineralforsyningskæder
Blockchain som teknologisk værktøj rummer således en række muligheder for at skabe mere tillid og gennemsigtighed i den ellers forholdsvis uoverskuelige forsyningskæde, der lige nu præger sektoren.
”Verdenshandlen med kaffe kontrolleres af nogle få store selskaber og den kæde af transaktioner, som finder sted, før du som forbruger står med din kaffe i hånden, er meget lidt transparent. Halvdelen af bønnerne i din pose med bæredygtig kaffe kan sagtens være høstet under kummerlige forhold af trængte småbønder i områder med stor risiko for ulovlig fældning af regnskove”, siger Asger Strange Olesen.
”Her er blockchain et godt redskab, fordi det kan bruges til at spore en fysisk vare, der kan være svær at differentiere i en lang supply chain. Teknologien kan dokumentere oplysninger om oprindelse, producent, arbejds- og lønforhold og meget andet, på meget overbevisende facon, fordi informationen ikke kan manipuleres af andre undervejs”, forklarer han videre.
På den måde kan blockchain løfte niveauet af sikkerhed i forhold til det traditionelle, mere manuelle system med fysiske papirer, der i sagens natur kan indeholde fejl, bevidst forfalskes eller bare blive væk, og derfor aldrig kan blive rigtigt effektivt eller troværdigt.
Basisprogram som fundament for app
Projektet er netop startet op og befinder sig lige nu i det, Asger Strange Olesen kalder en ”stormingfase”, hvor man er ved at indsamle viden om netværk, datainfrastruktur og processer, som inden for det næste 1½ år skal testes på to konkrete kaffeforsyningskæder for hhv. Nordic Approach i Etiopien og Peter Larsen Kaffe i Colombia.
Her vil man se, om man kan følge kaffen så præcist, som man forestiller sig, og så foretage justeringer derefter. Det involverer både feltarbejde og udvikling herhjemme fra, bl.a. med inspiration fra et stort anlagt hackathon, der skal afvikles til august.
”Det væsentligste parameter er at muliggøre et mere tydeligt billede af, hvordan markedet egentlig fungerer. Med en øget transparens vil indkøberne og endda også den enkelte forbruger få mulighed for at sende en betaling, fx i Bitcoin, direkte til bonden, uden mellemled og forsinkelser, samtidig med, at der kan komme meget præcis information den anden vej”, fortæller Asger Strange Olesen.
For at det kan ske, vil det næste skridt være at udvikle en blockchain-baseret app, så man eksempelvis som kunde eller indkøbschef i et dansk supermarked, kan gå direkte ind med sin smartphone og scanne en pakke med bønner og finde ud af, hvor de voksede, hvem der plukkede dem, og hvordan de kom til Danmark.
Selve det arbejde er ikke Cowi-projektets opgave, men planen er at skabe fundamentet for det, forklarer Asger Strange Olesen. Samtidig vil man også undersøge de miljømæssige og økonomiske aspekter rundt om løsningen.
”Vores projekt skal danne grundlaget for at kunne kreere sådan en app, på den måde at vi skal udvikle en slags basisprogram i form af en open source-kode, som softwareingeniører og fagfolk kan bygge ovenpå. Og så ser vi også på klimaregnskabet og businesscasen undervejs. Bitcoin-transaktioner kræver jo eksempelvis en del datakraft, som medfører et øget strømforbrug, men til gengæld sparer vi rejseaktivitet og noget papir, så det regner vi lidt på”, forklarer han.
Starbucks også i gang, ser muligheder i transparens
Den amerikanske kaffegigant Starbucks igangsatte sidste år et lignende projekt i samarbejde med Microsoft, og i stil med Cowis plan, så sigter man efter at udvikle en mobilapp. Hvornår den bliver tilgængelig på markedet er endnu uklart, men ifølge selskabet er man lige nu i gang med at interviewe bønder i Costa Rica, Colombia og Rwanda for at lære om deres viden og behov, og hvordan digital sporbarhed kan hjælpe dem bedst muligt.
Selvom der ifølge analysefirmaet Gartner er ved at opstå en vis ’blockchain-træthed’, så er det ikke noget man er stødt på i hovedkvarteret i Seattle. Tværtimod ser man frem til at bruge sporbarheden aktivt i historiefortællingen rundt om sine produkter:
Læs også: Chokoladeproducent arbejder for sporbar og skovrydningsfri forsyningskæde
”Håndlavede drikkevarer i høj kvalitet er meget vigtige, men det er fortællingerne, menneskerne, forbindelserne, humaniteten bag kaffen, der inspirerer alt, hvad vi gør. Denne her form for transparens giver kunderne mulighed for at se, at den kaffe, de nyder, er resultatet af mange menneskers dedikerede indsats”, siger Starbucks’ senior vice president for Global Coffee & Tea, Michelle Burns, til Microsoft.