B&O har skærpet strategien med Cradle to Cradle
Cradle to Cradle Certified® er et innovations- og ledelsesværktøj for Bang & Olufsens arbejde med lang levetid og cirkularitet. Nu er to produkter certificeret, og målet er 10 senest i 2025
I juni 2023 opnåede Bang & Olufsen Cradle to Cradle Certified® Bronze på Beosound Emerge højttaleren. Det er det andet produkt, virksomheden har fået certificeret, og målet er at komme op på 10 senest i 2025.
Cradle to Cradle er dermed blevet et innovations- og ledelsesværktøj for Bang & Olufsen, og det betyder, at det ikke længere er tilstrækkeligt at designe med henblik på lang levetid.
”Vi går efter rigtige forandringer. Når vi certificerer efter Cradle to Cradle standarden, får vi indbygget et fokus på løbende forbedringer fra Bronze niveau, hvor vi er startet, og frem mod konkret krav til højere certificeringsniveauer i fremtiden,” fortæller Mads Kogsgaard Hansen, der er chef for produktcirkularitet hos Bang & Olufsen.
Læs også:
- B&O og Novo Nordisk opnår verdens første v. 4.0 Cradle to Cradle certificeringer
- C2C er handlingens vej til cirkulær økonomi
Designet til løbende opgradering
Ved en Cradle to Cradle certificering efter version 4.0 af standarden vurderes et produkt fra Bronze til Platin i hver af de fem kategorier:
- Material Health
- Product Circularity
- Clean Air & Climate Protection
- Water & Soil Stewardship
- Social Fairness
Derudover der også kriterier for General Requirements, herunder krav til compliance og miljøledelse.
Det samlede certificeringsniveau svarer til det laveste niveau opnået i en eller flere af kategorierne. Der skal laves en strategi for forbedringer i hver kategori. Det skal dokumenteres hvert tredje år, når produktet skal recertificeres.
Kriterierne betyder, at Bang & Olufsen designer deres nye produkter, så software, kritiske hardware komponenter og kosmetiske elementer kan skiftes og opgraderes i mange år frem. Målet er, at produktet bliver ved med at være relevant for en til flere ejere i mange år.
Materialerne skal i stigende grad stamme fra enten fornybare kilder eller genanvendte materialer, ligesom de skal kunne indgå i sikre tekniske kredsløb. Dertil kommer kravene om at tage ansvar for miljø, klima og social retfærdighed.
Motiverer og uddanner leverandører
Bang & Olufsen skærpede deres strategi efter, at de i 2020-2021 var med til at teste kriterierne i den nye version 4.0 af den internationale certificeringsstandard gennem et pilotprojekt.
”På den baggrund skærpede vi vores bæredygtighedsstrategi. Vi lærte blandt andet at arbejde struktureret med at stille krav til vores leverandører om fuld transparens helt ned på kemisk stofniveau. Det har vi ikke gjort før,” siger Mads Kogsgaard Hansen.
De to certificerede produkter bliver fremstillet af to forskellige producenter i Kina, som hver især har mange leverandører. B&O har derfor brugt meget tid på at uddanne leverandørerne.
”I starten syntes de måske, vores krav var lidt udfordrende og besværlige, men de endte med at være superpositive, motiverede og stolte over deres bidrag til at fuldføre certificeringen som nogle af de første,” fortæller Mads Kogsgaard Hansen.
Handlingsorienteret ordning
Det kunne mærkes hos C2C-assessoren, Vugge til Vugge, der har vurderet produkterne for Bang & Olufsen.
”Bang & Olufsen og deres leverandører har ydet en meget dedikeret indsats og leveret dokumentation af meget høj kvalitet,” siger direktør Annette Hastrup og fortsætter:
”Bang & Olufsen har brugt Cradle to Cradle Certified, som den er tænkt. Nemlig som et værktøj til at udvikle og dokumentere produkter til den cirkulære økonomi. Det er en handlingsorienteret ordning, og Bang & Olufsen demonstrerer netop handling,” siger Annette Hastrup.
Læs mere om Bang & Olufsens strategi i den uddybede artikel på Vugge til Vugges hjemmeside.