26.09.2019  |  Klima, miljø og energi

The Body Shop er blevet B Corp™-certificeret

Indhold fra partner Hvad er dette?

The Body Shop er blevet B Corp-certificeret og tilslutter sig en global bevægelse af bæredygtige virksomheder, som alle har et fælles mål om at gøre en forskel for mennesker og jorden.

  • B Corp-certificering tildeles til virksomheder, der lever op til højere standarder både socialt og miljømæssigt.
  • Certificeringen offentliggøres ved United Nations Climate Action Summit.

23. september 2019  – The Body Shop annoncerer B Corp-certificeringen og tilslutter sig til en global bevægelse af virksomheder, som alle forpligter sig til at gøre en forskel gennem etisk og bæredygtig forretning. The Body Shop bliver en del af et globale netværk der i fællesskab baner vejen for et nyt virksomhedsparadigme. Ved at få certificeringen tilslutter The Body Shop sig moderselskabet Natura, som var verdens første børsnoterede B Corp.

For nylig blev store virksomheder som Apple og Amazon opfordret af en række B corp-virksomheder til at tage et større ansvar og sætte klimaet før profit. Denne opfording blev delt i et åbent brev i New York Times. Læs mere om opfordirng i The Guardian. 

B Corp-certificering håndteres af B Laben nonprofit organisation, der tjener en global bevægelse af mennesker, der gør en forskel i verden. B Labs vision er at skabe en bæredygtig økonomi, der skaber en fælles velstand for alle. B Corp-certificeringen er den eneste certificering, der måler en virksomhed på både et socialt-, samfunds- og miljømæssigt plan. Til sammen danner disse virksomheder et globalt samfund på 3.000 virksomheder, der bruger overskud og vækst som et middel til at skabe bæredygtig økonomi for alle.

The Body Shop tilslutter sig et voksende antal B Corp-virksomheder, der alle arbejder på at reducere ulighed, lavere fattigdomsgrænser, et sundere miljø, stærkere samfund samt skabelse af flere kvalitetsjob. Som en del af certificeringen har The Body Shop ændret deres juridiske status til en virksomhed med tredobbelt bundlinje (Triple Bottom Line). Det betyder, at vi har lige så stor fokus på den sociale og miljømæssige bundlinje som den økonomiske.

David Boynton, CEO The Body Shop: ”The Body Shop bliver en del af B Corp-bevægelsen på et tidspunkt, hvor jorden og samfundet har brug for mere engagerede, ansvarlige virksomheder. Det er ikke nok kun at fokusere på kortsigtede gevinster. Forbrugere, ansatte og endda aktionærer ændrer deres adfærd til fordel for virksomheder, som har fokus på en bæredygtig fremtid. Rigtig forandring sker gennem samarbejde, og på et tidspunkt, hvor verden står over for en klimakrise og øget social ulighed, skal vi handle nu."

Christopher Davis, International Director of Sustainability at The Body Shop: "Vi har altid beundret B Corp-bevægelsen, og hvad den står for. Det har længe været vores mål at blive certificeret, og vi er meget stolte. Vi er klar til at støtte, hvor vi kan, og til at udtale os om revolutionen i forretningspraksis, der udgør B Corp-bevægelsens filosofi."

Anthea Kelsick, Chief Marketing Officer at B Lab: "Vi er glade for, at The Body Shop er blevet en del af B Corp-bevægelsen på dette afgørende tidspunkt for vores globale økonomi. De bliver en del af et samfund af ledere, der skaber en ny økonomi, der fungerer for alle - en, der er inkluderende, bæredygtig og afbalancerer formål og overskud. Verden har brug for flere mærker som The Body Shop, der skaber reel langsigtet værdi for sine kunder, lokalsamfund, ansatte, leverandører og miljøet sammen med sine aktionærer.”


B Corp-rejsen for The Body Shop startede i november 2017, da de gik igennem en tre trinsproces med mere end 4.000 spørgsmål indenfor fem nøgleområder: ledelse, medarbejdere, samfund, miljø og kunder. Af stor betydning for The Body Shop var deres kampagne Forever Against Animal Testing, hvor The Body Shop fik indsamlet over otte millioner underskrifter, som blev overrakt til FN for at anmode om et global forbud mod test på dyr i skønhedsindustien. En anden medvirkende faktor var deres over 30-årige Community Trade-program, hvorigennem de køber naturlige ingredienser og tilbehør fra økonomisk såbare samfund rundt om i verden.

Det næste skridt for The Body Shop er at udvikle en ny ambitiøs bæredygtighedsstrategi, der bliver publiceret i begyndelsen af 2021.

Mere fra The Body Shop Danmark

The Body Shop Danmark

www.thebodyshop.dk

The Body Shop International plc er det originale, naturlige og etiske skønhedsbrand, med over 2.500 butikker i over 60 lande rundt omkring i verden, som sælger mere end 1.200 foreskellige skønhedsprodukter. Virksomheden blev stiftet af Dame Anita Roddick i 1976.  Imod dyreforsøgVores produkter er ikke testede på dyr og velegnede til vegetarer. Vi var det første internationale kosmetikmær…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere