The Body Shop bliver det første globale skønhedsmærke med 100% veganske produktformuleringer
En milepæl for cruelty free-skønhed og et skridt på vejen i kampen for et globalt forbud mod dyreforsøg inden for kosmetik!
The Body Shop starter 2024 som verdens første globale skønhedsmærke med 100 % veganske produktformuleringer inden for alle områder inklusiv hudpleje, kropspleje, hårpleje, makeup og duft.* Målet blev sat i 2021, hvor 60 % af produkterne var certificeret af The Vegan Society. Hele produktporteføljen er nu certificeret af The Vegan Society, den gyldne standard når det kommer til veganisme.** Den veganske kosmetikindustri forventes gennemsnitligt at vokse med en årlig vækstrate på 6,31 % mellem 2023-28 og nå 24 milliarder dollars i 2028 (1).
- Vi gjorde det! Nu er alle vores produktformuleringer hos The Body Shop certificeret af The Vegan Society. Vi ser, hvordan flere og flere forbrugere ønsker at vælge veganske produkter fri for animalske ingredienser, og vi har arbejdet hårdt på at få hver enkelt produktformulering verificeret af det legendariske The Vegan Society – foreningen som skabte begrebet Vegan i 1944. For os er det et globalt fremskridt og en erklæring der viser, at vi som et globalt brand fortsat står op for, at ingen dyr skal skades i jagten på skønhed, siger Matilda Wiechel, Activism & Communications Manager hos The Body Shop i Sverige og Danmark.
The Body Shop har en lang historie med kampagner imod dyreforsøg i kosmetik, der startede allerede i 1989 og stadig er i gang i dag. Save Cruelty Free Cosmetics, det europæiske medborgerinitiativ hvor 1 million kunder hævede deres stemme for at opfordre EU til at beskytte det forbud mod dyreforsøg, der eksisterer i dag, blev fremlagt i 2022. Et produktsortiment, hvor kunden trygt kan vide, at alle produktformularer er veganske uden at skulle læse ingredienslisten eller lede efter veganske etiketter, er en milepæl for cruelty-free skønhed.
Med mere end hver tiende unge der siger, at 'vegansk' er en vigtig faktor i deres beslutninger om køb af sundhed og skønhed (2), reagerer dette tiltag fra The Body Shop også på den stigende efterspørgsel fra kunderne. The Vegan Society repræsenterer den højeste globale standard inden for vegansk certificering inden for flere brancher. Derfor ser The Body Shop certificeringen fra The Vegan Society som et pålideligt stempel for The Body Shops produkter.
Certificeringsprocessen er ekstremt grundig og med en omhyggelig vurdering af leverandører og producenter af ingredienser i produktkataloget. For The Body Shop har over 4000 ingredienser skulle valideres i over 1000 produkter, inden de blev godkendt til at bære The Vegan Society stemplet.
- Vi ønsker The Body Shop et stort tillykke med, at 100 % af deres produktformuleringer er veganske og certificerede med The Vegan Societys veganske stempel. Det har været et enormt projekt for dem og viser deres engagement og hengivenhed for vegansk skønhed. Vi håber, at dette vigtige skridt sætter en global standard for andre skønhedsbrands at følge, og inspirerer til yderligere forandringer for at mindske brug og udnyttelse af dyr i hele industrien, siger Chantelle Adkins, Direktør for forretningsudvikling hos The Vegan Society.