22.03.2017  |  Menneskerettigheder

The Body Shop fejrer 30 år med Community Trade

Indhold fra partner Hvad er dette?

Community Trade for en bedre verden. Grundlæggeren af The Body Shop, Anita Roddick, var fast tilhænger af at opbygge andre mennesker. Hun lancerede i 1987 det banebrydende Community Trade handelsprogram som ‘Trade Not Aid’. Hun var opsat på at give lokalsamfundene en håndsrækning i form af hjælp til selvhjælp frem for en donation. Teddy Exports i Indien blev den første Community Trade leverandør hos The Body Shop, og den dag i dag fremstiller de stadig en lang række gaveæsker og accesories af høj kvalitet.

I gennem 30 år har The Body Shop været førende inden for etisk handel. Community Trade er stadig et af de stærkeste fair trade programmer inden for skønhedsindustrien. Takket været kunderne vil The Body Shop i slutningen af 2017 have 23 Community Trade ingredienser samt accesories og gaveæsker fra 30 lokalsamfund i 22 lande.

The Body Shop giver deres kunder sikre, naturinspirerede produkter, der er helt i tråd med Community Trade programmets tre hovedformål: 

  • At hjælpe marginaliserede samfund over hele verden

  • At bevare traditionelle afgrøder 

  • Dyrkningsmetoder samt at promovere bæredygtigt landbrug

Programmet anfægter typiske landbrugsmetoder – herunder brugen af kunstgødning og pesticider, lave lønninger og ikke-bæredygtige metoder, som kan føre til reduktion af levesteder og dårlige arbejdsforhold

Spændende nye ingredienser hjælper med at beskytte miljøet 

The Body Shop vil fordoble deres anerkendte Community Trade program til 40 ingredienser inden 2020, som en del af deres Enrich Not ExploitTM Commitment. Det vil gavne op til 40.000 økonomisk udsatte mennesker i hele verden. The Body Shop sikrer derved bæredygtig, sikker handel og prisstabilitet.

I 2017 bliver MANDELOLIE fra Alicante-regionen i Spanien, BANANPURÉ fra Ecuador, BRITISK ROSENESSENS fra England og MANGOKERNEOLIE fra Indien en del af programmet.

The Body Shop er stolte over at bane vejen for kosmetikingredienser, der kommer fra ”hot spots” med biodiversitet – geografiske områder med en betydelig mængde truet biodiversitet. Ved at få ingredienser på denne måde hjælper The Body Shop med at beskytte truede levesteder og de lokalsamfund, som er afhængige af dem, gennem bæredygtig udvikling. Dermed beskytter de også områder af miljømæssig betydning for de kommende generationer.

“Community Trade er en del af DNA’et hos The Body Shop, og vi ville ikke være den virksomhed, vi er i dag, uden den. Community Trade vil kun vokse i størrelse og betydning i årene fremover, da den er en del af vores Enrich Not ExploitTM Commitment. 

Den er et førsteklasses eksempel på, hvordan vi kan sætte spørgsmålstegn ved kosmetikbranchens normer, og vi er stolte over det, vi har opnået gennem de sidste 30 år. Lad os tage 30 år mere med dette livsforandrende program!” 

Will Stephens, Direktør for bæredygtig handel hos The Body Shop

Virksomheder har magt til at gøre godt 

  • 50 skoler har haft direkte glæde af Community Trade – og har uddannet mere end 25.000 børn.

  • Der er planlagt en FORDOBLING af Community Trade programmet hos The Body Shop. Det gør det til DET STØRSTE AF SIN SLAGS inden for skønhedsindustrien

  • The Body Shop var stiftende medlem af GLOBAL SHEA ALLIANCE. Den forener industriens parter med de samfund, som producerer sheasmør.

  • Community Trade hjælper med at bevare 8.000 HEKTAR REGNSKOV.

Mød leverandørerne

Hver eneste leverandør har en helt unik historie at fortælle fra sine stærke rødder i arbejdet med udsatte lokalsamfund og de udfordringer, som hænger sammen med et konventionelt, moderne landbrug.

Økologisk Alkohol fra Brasilien 

I 2016 begyndte The Body Shop at indkøbe deres alkohol fra Native organisationen, der er medlem af Union for Ethical Biotrade (UEBT) og førende inden for bæredygtigt landbrug.

Organisationen har vist vejen inden for innovativ og bæredygtig dyrkning af sukkerrør og forarbejdningsmetoder.

Det førte til et stort positivt skift i den lokale biodiversitet og til blandt andet beskyttelse af truede dyrearter som f.eks. pumaer.

Deres tilgang sætter et stærkt eksempel for den konventionelle sukkerindustri, idet den giver en alternativ model af stor social og miljømæssig betydning, der kombineres med ingredienser af bedste kvalitet.

Hampefrøolie fra Frankrig 

The Body Shop har brugt hampefrøolie som hovedingrediens siden 1992. Produkter indeholder den ikke-euforiserende variant af hamp, som hedder cannabis sativa, der indeholder en nærende, fugtgivende olie.

The Body Shop samarbejder med et kooperativ i Frankrig med over 300 medlemmer. Sammen har de styrket forskningen og udviklingen af denne afgrøde, og det har betydet 11 nye markedsmuligheder for den hamp, de dyrker.

Den forskelligartede tilgang giver bønderne sikkerhed og The Body Shop olie af bedste kvalitet.

Massageruller i træ & økologisk bomuld fra Indien 

Teddy Exports var den første Community Trade leverandør for The Body Shop, og den dag i dag fortsætter de med at levere massageaccessories i træ samt indkøbsnet i bomuld. Community Trade programmet har hjulpet Teddy Exports til at vokse fra kun 5 til 600 ansatte, der kommer fra 30 landsbyer. Det giver en vigtig og altafgørende ansættelse til personer, som er udsat for marginalisering i lokalsamfundet – herunder kvinder, handicappede og HIV-smittede. Teddy Exports står også for træning, uddannelse og helbredsundersøgelser og skaber dermed fornyet liv i hele lokalsamfundet.

Om The Body Shop ®

The Body Shop er et globalt skønhedsbrand, som blev grundlagt af Anita Roddick i 1976 i Brighton i England. The Body Shop arbejder på at gøre en positiv forskel i verden ved at lave naturinspireret hudpleje, hårpleje og makeup af høj kvalitet, som er produceret bæredygtigt og etisk forsvarligt.

The Body Shop var banebrydende med filosofien, at virksomheder har magt til at gøre godt. Efter at være blevet en del af L’Oreal i 2006 er visionen vokset yderligere. The Body Shop har 3000 butikker fordelt på 66 lande.

I februar 2016 lancerede The Body Shop sit Enrich Not ExploitTM Commitment. Det er en banebrydende ny, global CSR-strategi, som understøtter alle aspekter af firmaets drift og hjælper The Body Shop med opnå målet om at blive verdens mest etiske og bæredygtige, globale virksomhed.

Mere fra The Body Shop Danmark

The Body Shop Danmark

www.thebodyshop.dk

The Body Shop International plc er det originale, naturlige og etiske skønhedsbrand, med over 2.500 butikker i over 60 lande rundt omkring i verden, som sælger mere end 1.200 foreskellige skønhedsprodukter. Virksomheden blev stiftet af Dame Anita Roddick i 1976.  Imod dyreforsøgVores produkter er ikke testede på dyr og velegnede til vegetarer. Vi var det første internationale kosmetikmær…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere