Cirkulær økonomi: Studerende skaber fremtidens grønne løsninger
I uge 38 løb Circular Design Camp af stablen, hvor 400 studerende kæmpede om at skabe grønne og bæredygtige løsninger. Campen blev afholdt af Odense Renovation og designbureauet Regndans.
Festivaludstyr til leje, aktiveringslegetøj til grise eller arbejdstøj på abonnement? Idéerne fik frit spil, da næsten 400 studerende fra UCL og Dalum Landbrugsskole i sidste uge mødtes til Circular Design Camp 2021. Campen var arrangeret af Odense Renovation og designbureauet Regndans – og blev i år afholdt hos UCL. De studerendes opgave var at løse aktuelle udfordringer for fem virksomheder inden for temaet affaldsforebyggelse.
I en tid, hvor klima er på alles læber, og hvor FN netop har udgivet en nedslående klimarapport, har vi brug for at fokusere på dét, vi faktisk kan gøre. Og dét var netop formålet med campen – at sætte cirkulær økonomi på dagsordenen og samtidig sætte fokus på de handlemuligheder, der er – særligt med fokus på grønne og cirkulære forretningsmuligheder.
Mere end bare genbrug
Cirkulær økonomi er blevet et af tidens buzz ord, men hvad betyder det egentlig? ”Når vi taler bæredygtighed og cirkulær økonomi, er der mange, der tænker genbrug og genanvendelse. Det er fantastisk, at vi er nået så langt. For så er vi også klar til at tænke endnu længere,” siger Mette Lorenzen, genbrugschef ved Odense Renovation med henvisning til årets tema.
Affaldsforebyggelse er nemlig et niveau højere i det hierarki, som guider affaldsselskabernes arbejde med affald og ressourcer. Her er målet helt at forhindre, at noget bliver til affald. Det er det allerbedste, vi kan gøre for miljøet, fordi vi på den måde sparer allermest på alt fra råstoffer til energi og transport.
Fakta om Circular Design Camp
- Campen fandt i år sted fra den 22.-24. september
- Op mod 400 studerende deltog
- Et Circular Design Kit udviklet af Regndans tog deltagerne igennem et design sprint med det formål at finde på cirkulære forretningsidéer
- Circular Design Camp tager udgangspunkt i specifikke og virkelige udfordringer fra engagerede virksomheder med en bæredygtig dagsorden I år deltog Carl Hansen & Søn, Tinderbox Festival, Fristads Green, Storms Pakhus og OGF.
- Odense Renovation A/S og bureauet Regndans står bag Circular Design Camp i tæt samarbejde med UCL og de andre uddannelsesinstitutioner
- Arrangementet er støttet af Odense Kommune
- Circular Design Camp er et årligt tilbagevendende event
- Læs mere på www.circulardesigncamp.dk
Sammen om en grønnere fremtid
Men hvorfor går et affaldsselskab og et designbureau sammen om en design-camp for byens studerende? ”Det er jo de unge, der kommer til at opleve konsekvenserne af de valg, vi har truffet. Det er deres fremtid, vi skal sikre. Med campen ønsker vi, at deltagerne kan se muligheder for en bæredygtig fremtid. Vi vil flytte dem fra klimaangst til klimahandling,” siger Mark Hoppe, partner i Regndans, om det fælles mindset, som driver arrangørerne. De to parter bidrager med hver deres kompetencer og viden – om affald og ressourcer såvel som design- og læringsprocesser.
De fem virksomhedscases spiller ligeledes en vigtig rolle: ”Virksomhedernes udfordringer giver de studerende noget konkret at arbejde med, men vigtigst af alt, så er det mere motiverende at arbejde med virkelige udfordringer og produkter, som kan gøre en reel forskel i verden,” siger underviser hos UCL, Jacob Thomsen, som deltog i årets camp, og som har bidraget med uddannelsesinstitutionens input i tilblivelsen af campen. Han uddyber, at det selvfølgelig er ønskescenariet, at nogle af løsningerne bliver til virkelighed ude hos virksomhederne.
Løsninger giver nye perspektiver
Hos virksomhederne er der da også begejstring at spore efter campens afslutning. Kansas A/S som distribuerer brandet Fristads og deres bæredygtige kollektion ”Fristads Green” i Danmark, havde faktisk svært ved at vælge de tre bedste løsninger. ”Det var tydeligt, at de studerende havde arbejdet virkelig fokuseret og med stor forståelse for vores værdikæde – og der er ikke nogen tvivl om, at vi har fået nogle nye perspektiver at arbejde videre med,” siger Maria Skau Stokholm, Marketing Manager hos Kansas A/S om deres udbytte af campen.
Årets camp var den første fysiske udgave af Circular Design Camp, som sidste år blev holdt i en online version. Det er planen, at det skal være en tilbagevendende begivenhed, og arrangørerne har allerede så småt taget hul på planlægningen af næste års camp.