Cirkulært potentiale for genbrug i bilskrotning

Der er store muligheder og såvel økonomiske som miljømæssige gevinster i at lukke kredsløbet i bilskrotningsindustrien, men målstregen er et stykke væk, og der er en del bump på vejen.

Der er et stort økonomisk og miljømæssigt potentiale i at lukke kredsløbet i forbindelse med skrotning af biler..

27.03.2017

Anders Kampmann, CSR.dk

”Vi har startet en rejse mod zero waste, og selvom vi er nået et langt stykke, så er vi ikke i mål endnu, og det har været en dyr tur. Men vi fortsætter, både for vores egen og for miljøets skyld”.

Sådan sammenfattede kommunikationschef for European Metal Recycling (EMR), Gareth Williams, sit oplæg ved sidste uges konference om genanvendelse i den internationale bilskrotningsindustri, International Automobile Recycling Congress (IARC 2017) i Berlin.

Læs også: Affald: Den cirkulære økonomis grimme ælling

Williams, der var keynotetaler på kongressen, opridsede på den måde samtidig den generelle forståelsesramme for eventen, når det gælder det langsigtede perspektiv for en branche, der ikke altid kan definere sine egne vilkår. Bevægelsen i retning af nul affald på lossepladsen – det han selv og flere andre betegnede som en cirkulær model – startede ifølge Williams således for omkring 10 år siden, og det var der flere eksterne årsager til.

Environmental Policy Director fra ACEA, Tobias Bahr, på scenen ved IARC 2017. Foto: Anders Kampmann.

”For det første blev der efter årtusindskiftet indført flere og flere miljørelaterede skatte og afgifter rundt omkring, som vi som industri må og skal forholde os til. De gav igen nogle nye mål for andelen af genbrug, ligesom ny teknologi skabte flere og bedre muligheder for at udnytte restprodukter, der tidligere er gået tabt uden værdi og ofte med negative miljøeffekter til følge”, forklarede han.

Dårlig forretning i restmetaller
Da rejsen startede endte ca. 25 procent af en skrottet bil på lossepladsen, men over årene er man – i hvert fald på de mest moderne sites, men langt fra alle steder – nået ned omkring 1 procent. Det skyldes dels, at man er blevet bedre til at adskille de mange komponenter i en moderne bil, som udover omkring 67 procent jernholdigt metal består af en lang række slags glas, plastik, gummi og andre metaller, foruden diverse væsker.

Mens jern og stål er nemt at afsætte og genanvende med et forholdsvis beskedent værditab, så står det anderledes til med specielt de mange typer ikke-jernholdige metaller (non-ferrous metals), dagens person- og lastbiler, busser, varevogne etc. er sammensat af. Dels er køretøjerne svære at pille fra hinanden, og derudover er det kompliceret at få omsat restproduktet til noget fornuftigt.

Læs også: Cirkulært design – en vej til vækst?

Restmetallerne egner sig nemlig ikke til konventionel forbrænding, så derfor eksperimenterer virksomheder som EMR med at ’gasificere’ dette overskudsaffald (residual waste) og bruge det til energiproduktion via turbiner. Det er dog ikke for pengenes skyld, endnu i hvert fald.

Der er et stort potentiale for den cirkulære økonomi i skrotningsindustrien, det kræver blot at alle parter, herunder producenterne, er villige til at påtage sig et fælles ansvar for at understøtte den udvikling

Tobias Bahr

”Vi kan efterhånden godt lave profit på plastmaterialerne og få dem omsat til gulvmåtter, nedløbsrør, kabler og den slags, men gasification-processen er stadig en investering, som vi taber penge på. Derudover efterlader den os også stadig med noget metallisk aske, som vi har svært ved at omsætte”, sagde Gareth Williams.

Cirkulær økonomi kræver fælles ansvar
En af de centrale udfordringer i denne sammenhæng ligger i samarbejdet med bilfabrikanterne. For selvom eksempelvis god benzinøkonomi og lave udledninger af drivhusgasser fylder godt hos de store mærker, så er der ikke helt så meget opmærksomhed på end-of-life-fasen, på trods af, at den er mindst lige så vigtig.

”En moderne bil handler først og fremmest om den performance, den kan levere til sin ejer eller ejere i løbet af den tid, den er i drift. Det er en forholdsvis lineær måde at tænke på, men der er et stort potentiale for den cirkulære økonomi i skrotningsindustrien, det kræver blot at alle parter, herunder producenterne, er villige til at påtage sig et fælles ansvar for at understøtte den udvikling”, sagde
Environmental Policy Director, Tobias Bahr, fra organisationen European Automobile Manufacturers' Association (ACEA), der repræsenterer 15 Europa-baserede bil-, bus- og lastbilfabrikanter, herunder Volvo, BMW, Opel, Ford og Volkswagen.

Om bilskrotning:

  • Omkring 30 mio. biler bliver årligt sendt til skrotning på verdensplan, heraf ⅔ i USA og Europa
  • Ca. 80 procent af en moderne bil bliver genbrugt (globalt gennemsnit), hovedsageligt stål og aluminium fra karrosseriet. En ny bil består typisk af omkring 25 procent genbrugsstål
  • De resterende omtrent 20 procent bliver udgjort af forskellige typer metaller, primært ikke-stål, glas, plastik, gummi, papir, træ og tekstiler, samlet under betegnelsen ”auto shredder residue" (ASR). Omkring 5 mio. ton ASR ender hvert år på lossepladser verden over.

Producenterne bør, ifølge Bahr, gøre mere ud af at forbedre bilernes livscyklus, bl.a. ved at bruge bedre materialer, der gør reparationer og adskillelse nemmere. Skrotningsvirksomhederne bør påtage sig ansvar for at udvikle endnu bedre løsninger, og endelig skal der fra politisk hold skabes de bedst mulige vilkår for alle parter.

Læs også: Dansk ratificering af Hong Kong-konvention lige om hjørnet

”Nogle velfungerende incitamentsstrukturer er afgørende i denne sammenhæng. Lavere afgifter kunne eksempelvis skabe en større efterspørgsel på genbrugsplast, og lovkrav kombineret med finansiel støtte til genbrugsinitiativer kan sørge for, at endnu mindre bilskrotningsaffald ender på lossepladsen. Samlet set kan dette udgøre en glimrende model for en cirkulær økonomi”, sagde han.

Danske DPA-System var repræsenteret på konferencen ved controller Stig Thorlak. Læs mere om hans bidrag og det danske perspektiv på industrien senere her på CSR.dk.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

03.07.2024CSR.dk

Ny forskning: Vi undervurderer groft andres villighed til klimahandling

02.07.2024CSR.dk

Eksperter: CO2-afgift skaber ikke grundlæggende forandring af landbruget

30.05.2024BSR

Sponseret

The United States is at Risk of Marginalizing Itself on Sustainability

30.05.2024SUSTAINX ApS

Sponseret

EU giver grønt lys til CSDDD - hvad ved vi om den kommende lovgivning?

02.05.2024CSR.dk

Ny rapport fra 2030-panelet: Danskerne forbruger og smider mere ud end nogensinde før

29.04.2024BSR

Sponseret

The EU AI Act: What it Means for Your Business

25.04.2024Prysmian Denmark A/S

Sponseret

Prysmian 2023 rangering på anerkendte ESG-indekser

17.04.2024CSR.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

Jobmarked

Se alle

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hofor

Seniorprojektleder og talsperson for regn- og spildevandsprojekter i Hovedstadsområdet

Vil du være med til at klimasikre hovedstadsområdet og kommunikere de udfordringer, vi oplever som spildevandsforsyning? Så har du mulighed for at blive en del af holdet i Spildevand Plan HOFOR.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.07.2024

Hofor

Biomass Sustainability Officer til HOFOR – hovedkontoret i Ørestad

Vil du være med til at sikre bæredygtigt biomasse til København?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.07.2024

Sparekassen Danmark

ESG-controller

Brænder du for ESG og rapportering? Så er du måske vores nye kollega til en spændende, nyoprettet stilling som ESG-controller.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - Aarhus

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

19.06.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Downstream-udledninger

Bliv klogere på de 7 downstream-udledninger i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én efter én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions gratis webinarrække "ESG to the point".

Dato

02.07.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis Webinar - CSRD: Hvad skal der rapporteres på?

Bliv fortrolig med de nye CSRD-krav og forstå, hvad der er obligatorisk, og hvad der afhænger af dobbeltvæsentlighedsanalysen. I dette gratis webinar fra Sustainable Business Solutions vil vores seniorrådgivere give dig et detaljeret indblik i implementeringstidslinjen, ESRS-hierarkiet, og hvordan en CSRD-rapport ser ud. Webinaret er en del af vores "ESG to the point" webinarserie.

Dato

06.08.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)