24.02.2017 | Samfund
Coca-Cola klar til flaskepant i Skotland
Den amerikanske læskedrik gigant Coca-Cola har erklæret sin støtte til indførelsen af et pantsystem for flasker i Skotland, der skal reducere mængden af affald og øge genanvendelsen.
Coca-Cola samler tom emballage ind mange steder, bl.a. her i Thailand. Nu vil selskabet også være med til at indføre et pantsystem i Skotland, noget man ellers tidligere har modsat sig.
I årevis har miljøgrupper i Skotland argumenteret for, at man burde indføre et pantsystem på flasker, sådan som vi jo kender det her i Danmark. Det vil øge genbruget, skåne klimaet, sænke omkostninger for lokale myndigheder og skabe arbejdspladser.
Læs også: Coca-Cola når vigtigt CSR-mål
Modstanderne af et sådant system, i det skotske benævnt deposit return scheme (DRS), plæderer derimod for, at det vil skabe problemer for små butikker med begrænset plads, øge omkostningerne for erhvervsdrivende og besværliggøre den kommunale indsamling.
Blandt modstanderne af et DRS i Skotland har længe været Coca-Cola, verdens største producent af læskedrikke, der blandt andet har peget på, at det ”… ikke vil fremme en emballagereduktion eller øge genanvendelse”, og at det vil være ”lovmæssigt tvivlsomt” om det kan indføres i Skotland uden en ændring i britisk lovgivning.
Derfor bliver det oplevet som lidt af en kovending, at den amerikanske mastodont nu har meldt ud, at man bakker op om indfasningen af et DRS, skriver lokalmediet Holyrood. Ved et presseevent tidligere på ugen sagde en unavngiven talsperson fra selskabet, at ”det står klart ud fra vores samtaler med eksperter, at tiden er inde til at teste nye tiltag, såsom et veldesignet pantsystem for drikkebeholdere, med start i Skotland, hvor dialogen er i gang”.
Pantsystem i tråd med andre bæredygtighedstiltag
Udmeldingen affødte straks tilfredshed fra politisk hold. Medlem af det skotske lokalparlament SNP, Richard Lochhead, der længe har skubbet på for et DRS, sagde at ”byder varmt velkommen til Coca-Colas beslutning om at droppe deres modstand mod et pantsystem i Skotland. Der er ingen tvivl om, at det er et signifikant skridt, som vil give sagen nyt momentum og troværdighed”.
Ifølge Coca-Cola støtter 63 procent af forbrugerne i Skotland op om et DRS, mens 51 procent siger, at det vil øge sandsynligheden for, at de genbruger. Og generelt understregede selskabet, at et genanvendelsesprogram ligger fint i tråd med de initiativer, man arbejder med.
”Vi har gjort væsentlige fremskridt for at forbedre bæredygtigheden i vores emballage de seneste år. Eksempelvis er alle vores flaske og dåser 100 procent genanvendelige, ligesom vi har reduceret vores materialeforbrug ved at gøre vores indpakning så let som muligt. Derudover har vi en ambition om at øge mængden af genbrugsmateriale i vores flasker fra 25 procent til 40 procent i 2020. På den måde kan vi være med til at indfri det fulde potentiale i den cirkulære økonomi i Storbritannien.”
Læs også: Head & Shoulders vil sælge shampoo i flasker af genbrugsplast
Coca-Cola peger videre på selskabets erfaringer fra andre steder i Europa – antageligvis bl.a. Danmark – der viser, at DRS’er kan virke, hvis de er en del af en gennemtænkt strategi i samarbejde med alle industriens interessenter. Fremadrettet regner man med at kunne offentliggøre resultaterne af en undersøgelse på området til sommer.
-AK
Strategi & ledelse

Sponsorat fører til nyt fokus i Rockwool
Som regel gør sponsorater en forskel for modtageren og føles godt for afsenderen. Men nogle gange skaber de også forandring hos den der giver.
Klima, miljø og energi

Sidste udkald for at Danmark kan nå sit klimamål for 2025
Kun en hurtig, ekstra indsats for at nedbringe klimaaftrykket fra transport, landbrug og energisektoren kan sikre, at vi når klimalovens 2025-mål. Den nuværende politik mangler dermed 2,4 mio. tons reduktioner, viser en ny analyse fra den grønne tænketank CONCITO.
Klima, miljø og energi

NorthSide-publikum skal teste fremtidens digitale retursystem
I år tester NorthSide en digital løsning, der kan være med til at reducere fremtidens affaldsmængder og CO2-udledning. De titusindvis af kaffekopper, der er i brug på festivalen, bliver ikke kun vasket og genbrugt, men også sporet digitalt, så miljø- og CO2-gevinster kan optimeres og dokumenteres.
Strategi & ledelse

If siger farvel til kunder med dårlig ESG-rating
Forsikringsselskabet If vælger nu at sige farvel til kunder, som ikke kan efterleve principperne for bæredygtig adfærd i FN's Global Compact. Samtidig viser en opgørelse, at langt størstedelen af Ifs erhvervskunder performer rigtig godt inden for ESG.
Medarbejder

Undersøgelse: Bureaubiz’ læsere mangler kompetenceløft indenfor ESG hos bureauer
Hos onlinemediet Bureaubiz’ bureauarbejdende læsere oplever en tredjedel, at de mangler vigtige kompetencer for at kunne rådgive kunder om ESG og bæredygtighed.
Klima, miljø og energi

Jysk er nu GRS-certificeret som virksomhed
Jysk har gennem flere år solgt GRS-certificerede produkter med genanvendte materialer, og med en GRS-certificering som virksomhed sætter boligkæden nu øget fokus på arbejdet.