05.04.2022 | Samfund
Cruelty-free pionererne The Body Shop opfordrer EU-borgere til at bremse genindførsel af dyreforsøg
Indhold fra partner Hvad er dette?
Med truslen om genindførsel af dyreforsøg i Europa kun ni år efter, et forbud blev indført i EU, fortsætter det aktivistiske brand deres kamp for dyrenes ret til ikke at lide for vores skønhed.
Den 24. april er Verdensdagen for forsøgsdyr, og i år markerer dagen desværre en grusom trussel mod dyrenes rettigheder. I marts 2013 besluttede EU som et af verdens største markeder for handel med kosmetik at forbyde salg af kosmetiske produkter og ingredienser, der er testet på dyr. Forbuddet sikrede, at ingen dyr skulle lide eller dø for kosmetiske produkters skyld.
Men ni år senere kræver Det Europæiske Kemikalieagentur nu, at dyreforsøg igen skal udføres på allerede kendte ingredienser, som har været sikkert anvendt i branchen i årevis. Et krav, som ikke medfører nogle fordele for hverken sikkerhed, naturen eller vores sundhed.
Derfor opfordrer The Body Shop alle EU-borgere til at kæmpe for at redde det europæiske forbud mod dyreforsøg ved at skrive under på det europæiske borgerinitiativ her: www.savecrueltyfree.eu
Alle EU-borgere kan skrive under her og lade Europa-Kommissionen vide, at de ikke vil acceptere et brud på løftet om et Europa, hvor dyr ikke skal lide og dø for kosmetik.
Kampagnen, der er støttet af mere end 500 brands og organisationer og på nuværende tidspunkt har indsamlet næsten 450.000 underskrifter, startede i 2021, da The Body Shop og Dove gik sammen med PETA, Cruelty Free Europé, HSI, Eurogroup for Animals og ECEAE (repræsentant for +100 medlemsorganisationer i 26 EU-lande).
Der mangler omkring 550.000 underskrifter for at nå målet på 1 million inden deadline den 31. august 2022.
Christopher Davis, Director of Activism and Sustainability hos The Body Shop, udtaler:
“The Body Shop var det første globale skønhedsbrand, som kæmpede imod dyreforsøg i kosmetik, og det er en holdning og forpligtelse, der har drevet alle vores aktivistkampagner i mere end tre årtier. Vores samarbejde med vores kampagnepartner Cruelty Free International førte til det gældende EU-forbud i 2013. Tiden er ved at løbe ud nu, og vi nærmer os grænsen, hvor indbyggerne i Europa mister det forbud mod dyreforsøg, som mange kæmpede hårdt for at få vedtaget. Alle, som vil bo i et cruelty-free Europa, må skrive under nu og vise Europa-Parlamentet, at de kræver, at EU holder deres løfte.”
Vil du være med til at bremse genindførslen af grusomme og unødvendige forsøg på dyr? Skriv under på det europæiske borgerinitiativ her: www.savecrueltyfree.eu
Forever Against Animal Testing
The Body Shop og Cruelty Free Internationals dyrerettighedskampagne Forever Against Animal Testing blev verdens største underskriftindsamling mod dyreforsøg indenfor skønhedsindustrien. Der blev indsamlet over 8,3 millioner underskrifter mod et globalt forbud.
Underskriftindsamlingen bliver overrakt til FN herunder Global Compact i oktober 2018, hvor den bidrager til bæredygtighedsmålet nr.12 - Bæredygtigt forbrug og produktion. Målet er at se et globalt forbud, der inkluderer de lande, der i øjeblikket mangler lovgivning om dyreforsøg for kosmetiske produkter og ingredienser.
Det aktivistiske brand vil i 2023 være 100 % vegansk og certificeret af The Vegan Society.
Klima, miljø og energi

The Body Shop er endnu engang kåret til Danmarks mest bæredygtige skønhedsbrand!
Sustainable Brand Index er Europas største uafhængige varemærkestudie om bæredygtighed. Den nye rapport for 2022 er netop blevet udgivet, og de danske forbrugere har talt: for fjerde år i træk kårer de The Body Shop som branchens bedste i kategorien for skønhedsbrands.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

The Body Shop og Dove kæmper sammen med de største dyrevelfærdsorganisationer for at bevare cruelty free kosmetik
The Body Shop og Dove står sammen og kræver, at EU holder sit løfte og ikke ophæver forbuddet mod dyreforsøg i kosmetikproduktion i Europa, og opfordrer samtidig alle forbrugere til at handle nu og støtte en fortsat fredning af dyrene.
Indhold fra partner
Menneskerettigheder

The Body Shop og LOKK fortsætter kampen mod mænds vold mod kvinder!
Denne vinter har The Body Shop støttet og hyldet alle de fantastiske frivillige ildsjæle og omsorgspersoner, som kæmper for at hjælpe andre, hver dag, året rundt, verden over. Og i igen i år har The Body Shop samarbejdet med LOKK - Landsorganisation af Kvindekrisecentre, der repræsenterer flere end 50 kvindekrisecentre, deres 500 ansatte og over 1500 frivillige.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Let’s clean up our act to clean up the planet
The Body Shop vil starte en refill-revolution og genstarter et opgraderet refill-system med emballage i sine butikker. Systemet er gradvist blevet lanceret siden 2019, og nu kommer relanceringen af refill i butik endelig til Danmark.
Indhold fra partner
Samfund

Under Black Friday tæller The Body Shop de tal, som betyder noget
31 % af alle kvinder har været udsat for fysisk eller seksuel vold*, viser en global rapport fra WHO. Det skræmmende høje tal understreger, at mænds vold mod kvinder faktisk er en pandemi, og at vi må handle nu. Derfor vælger The Body Shop at tolke Black Friday på deres helt egen måde og sætte fokus på de tal, der betyder noget, i stedet for tilbud og rabatter. Det aktivistiske skønhedsbrand vil under Black Friday-ugen anvende deres butikker og digitale kanaler til at tale om mænds vold mod kvinder i Danmark og i verden, i samarbejde med LOKK.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Nyheder fra skaberne af Body Butter!
The Body Shop lancerede sin første Body Butter i 1992. I dag er de ikoniske fugtighedscremer så populære, at de sælges hvert tredje sekund over hele verdenen*. Med en opdateret formel og ny emballage præsenteres nu 12 veganske Body Butter - hvor vi også møder en gammel favorit, der gør et comeback.
Indhold fra partner