CSR kan rette op på bankernes dårlige ry
Det står stadig skidt til med bankernes etik og moral. Men det kan CSR rette op på, mener redaktør Mette Reissmann, der i en ny håndbog sætter fokus på CSR i finansverdenen.
Det er på tide, at bankerne tager deres samfundsmæssige ansvar alvorligt. Omdømmet i branchen er så ringe, at en investering i klar og gennemsigtig kommunikation vil være på sin plads. Og det kan kun gå for langsomt!
Sådan skriver redaktør Mette Reissmann i en ny håndbog, hvor hun plæderer for, at forankring af CSR i hele organisationen er et nøgleområde, som bankerne bør prioritere. Hun mener dog også, at der allerede findes gode eksempler på banker, som tager deres sociale ansvar alvorligt. GE Money Bank har eksempelvis med indførelse af Responsible Lending udformet klare regler for udlånsoplysning, ligesom de er i dialog med deres stakeholders. Kunderne bliver kontaktet, hvis de har en finansiel udfordring som sygdom, arbejdsløshed, skilsmisse, dødsfald eller andet.
At låne penge ud og samtidig hjælpe med rod i økonomien er lige præcis det, CSR er udtryk for. Part of the problem be part of the solution, forklarer Mette Reismann.
Håndbogen CSR er en af bøgerne i en serie erhvervshåndbøger udgivet af Forlaget Andersen. Håndbogen opdateres hvert kvartal med aktuelle artikler. I seneste opdatering sætter redaktør Mette Reissmann fokus på CSR i finansverdenen. Håndbogen henvender sig til topledere, mellemledere og andre interesserede.
-JR