CSR-kommunikation er en balancegang

Det bliver stadigt vigtigere for virksomhederne at fortælle om deres CSR-aktiviteter, men hvis kommunikationen til omverdenen bliver for luftig, kan det koste dårlig omtale i medierne. Den risiko kan dog minimeres, hvis man holder, hvad man lover og aldrig udsteder ultimative garantier, lyder det fra CSR-eksperter.

11.04.2011

CSR.dk

CSR-rådgiver Claes Amundsen, Telenor..

CSR-kommunikation er en ny og svær disciplin, som giver mange danske virksomheder grå hår i hovedet i disse år. På den ene side er der en risiko for at blive hængt ud i medierne og blive beskyldt for greenwashing, hvis CSR-budskaberne bliver for luftige, og man kommer til at love mere, end man kan holde. Mens det på den anden side heller ikke er en farbar vej, at blive for forsigtig med udmeldingerne om CSR-arbejdet, fordi de konkurrencefordele, der kommer af en stærk CSR-strategi, forsvinder, hvis det kun er virksomheden selv, der kender til indsatsen.

Ifølge Claes Amundsen, der er CSR-rådgiver hos Telenor og meget brugt foredragsholder på CSR-området, kan man aldrig fjerne risikoen for at blive angrebet, når man kommunikerer om ansvarlighed. Men han mener, at virksomhederne kan skabe en rigtig stærk CSR-kommunikation og minimere risikoen for at opleve kritisk presse ved at holde sig til nogle få grundregler for god CSR-kommunikation.

”Det allervigtigste er, at man ikke lover mere, end det man kan holde - eller allerede holder. Man skal altså kun kommunikere om det, man har opnået og det, man kan se, at man kommer til at opnå i en nær fremtid. Det går galt, hvis man kommunikerer om nogle meget luftige fremtidsvisioner og kører reklamekampagner, hvor man taler om at levere grøn strøm, eller skabe et samfund, hvor vi alle sammen kører i elbiler. Så er det, at der bliver meget langt mellem det, man kommunikerer, og så den virkelighed, man står i. Det skaber lav troværdighed og åbner en flanke for angreb,” siger Claes Amundsen.

Pas på med garantier
Han mener også, at man skal passe på med at udstede garantier og love noget 100 procent, fordi CSR stadig er et nyt område, hvor mange virksomheder er på gyngende grund.

”Man skal erkende, at arbejdet med CSR er en evig rejse, hvor man aldrig kommer helt i land. Derfor er det farligt at love noget ultimativt. I stedet kan man kommunikere, at man arbejder så seriøst som overhovedet muligt med et givent område. Den øvelse er IC Companies et godt eksempel på. De var en af de første danske virksomheder, der tog skridtet og skrev direkte på deres hjemmeside, at de ikke udsteder garantier. Det er et meget klogt træk af dem, fordi de er en tekstilvirksomhed med en række underleverandører i blandt andet Asien. Det betyder, at der altid er risiko for smuttere i leverandørkæden, og så er det altså fornuftigt ikke at have lovet for meget,” konstaterer Claes Amundsen og understreger, at hvis en virksomhed benytter ”vi-udsteder-ingen-garantier – men-gør-alt, hvad-vi-kan-kommunikationen”, så skal man benhårdt kunne dokumentere, at man virkelig gør alt, hvad man kan.

Glem janteloven
Blandt faldgruberne i CSR-kommunikationen er også at lade helt være med at med at kommunikere sin CSR-indsats, fordi man er præget af jantelovs-tankegang og nødigt vil prale, eller simpelthen tier stille for helt at undgå kritik.

Den tilgang, der på amerikansk er blevet kaldt ”greenhushing”, er ikke en sjældenhed blandt danske virksomheder, fortæller Christa Thomsen, som er CSR-forsker ved Center for Virksomhedskommunikation på Århus Universitet.

”Jeg har selv været med til at lave forskning, hvor vi fokuserede på små og mellemstore virksomheder – og der viste det sig, at der er en tendens til, at man nødig vil føre sig frem og er lidt bange for at fortælle om de gode ting, man gør. Blandt andet svarede en af interviewpersonerne, at ’den der lever stille, lever godt, ‘” fortæller Christa Thomsen.

Den betragtning er hun ikke enig i og peger på, at der blandt virksomhedernes interessenter er en stadig større forventning om at vide, hvad virksomheden arbejder med og står for. Specielt for virksomheder, der har udenlandske aktiviteter, er det vigtigt ikke at nedtone sin CSR-indsats, pointerer hun, fordi kunderne/forbrugerne er vant til en meget mere eksplicit kommunikation, så snart vi kommer ud af Skandinavien.

Claes Amundsen mener ganske enkelt ikke, at man får det ud af sin CSR-strategi, som man håber på, hvis man går for stille med dørene.

”Alle virksomheder proklamerer, at de arbejder med CSR, fordi de vil have glade kunder, gladere medarbejdere, brande sig og opnå konkurrencefordel i markedet. Men det får man altså ikke, hvis man tier helt stille med CSR-indsatsen, fordi man er bange for at blive mødt med kritik."Så hvis man vil have noget ud af sin CSR-indsats, må man altså kommunikere om den. Desuden er det umuligt at nå sine CSR-mål alene. Man er afhængig af at andre bidrager, og også af den grund må man kommunikere", understreger Claes Amundsen.

Generelt mener han, at disciplinen CSR-kommunikation stadig er meget ung og umoden, og han råder virksomhederne til for alvor at arbejde på at integrere CSR-kommunikationen i den øvrige eksterne kommunikation i de kommende år.

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Relateret indhold

20.12.2024CSR.dk

Millionbøde til endnu bilproducent for greenwashing

17.12.2024Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

05.12.2024Atea Danmark A/S

Sponseret

Atea bliver en del af ny rangliste over verdens mest bæredygtige virksomheder

04.12.2024CSR.dk

Ny genbrugskampagne skal bekæmpe elektronikaffald

25.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S

Sponseret

Governance på agendaen i ESG

22.11.2024Accura Advokatpartnerselskab

Sponseret

En transparent værdikæde er nøglen til en bæredygtig succes

22.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S

Sponseret

Hvad må man - og hvad må man ikke - sige, om det man gør på det ”grønne” område?

19.11.2024SustainImpact ApS

Sponseret

CSRD integrerer bæredygtighed i strategien

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams