CSR-netværk vil vokse 50 procent
Erhvervsnetværket Green Network vil i 2012 arbejde på at blive både større og bedre. Målet er at gå fra de nuværende 170 medlemsvirksomheder til 250.
Green Network er et erhvervsnetværk, hvor medlemsvirksomhederne kan indhente viden om CSR. Erhvervsnetværket beskæftiger sig i dag med netværk og vidensdeling inden for fire CSR-dimensioner, der omfatter miljø, arbejdsmiljø, socialt engagement og sundhed. De har i dag 170 medlemsvirksomheder, og det skal mindst blive til 80 mere i 2012, hvis det står til administrerende direktør Egon Dall.
”Vi havde et ordentligt dyk i vores medlemstal efter Kommunalreformen, da mange kommuner meldte sig ud. Det betød, at vi mistede omkring 130 medlemsvirksomheder. Så vi er nu i den situation, at der skal ske noget nyt, der sikrer, at vi stadig kan tilbyde vores mange interessenter nogle ordentlige netværk med noget mere volume og kvalitet,” siger Egon Dall.
Offensiv kampagne
Ifølge Egon Dall skal Green Network i gang med en offensiv kampagne for at hverve nye medlemmer. Konkret betyder det, at genoptage kontakten med de virksomheder, der tidligere meldte sig ud, samt at udarbejde en kvalificeret segmenteringsstrategi, der kan sikre, at de nye virksomheder, der kommer til, kan højne kvaliteten af netværkene.
”Vi skal lave banalt salgsarbejde, der kan overbevise vores medlemmer og nye medlemmer om, at jo flere medlemmer vi er, jo bedre kan vi fremover sammensætte vores netværk, ” fortæller han og fortsætter:
”Vi har lige oplevet, at Fredericia Kommune har meldt sig ind igen. Det betød, at Carlsberg der er beliggende i Fredericia fulgte med. Carlsberg har jo selv masser af kompetencer indenfor CSR, men de ville gerne udveksle erfaringer med ARLA og nogle af de andre store virksomheder, som vi har som medlemmer. Så det kan godt smitte lidt.”
Er mere konkrete
Konkurrencen er hård, og der er mange andre aktører, derfor understreger Egon Dall, at Green Network skal skille sig ud fra mængden, og det vil de gøre ved at være mere konkrete.
”Vi arbejder med en række gennemarbejdet værktøjer og processer. Det sikrer, at vores medlemmer ikke bare kan sende en check til kameler i Sahara og kalde det CSR. Vi har stor fokus på, at kravene kan dokumenteres, så virksomhederne tager et reelt samfundsansvar,” siger han.
Bedre til rådgivning
Egon Dall har i godt et år arbejdet på en organisationsændring, og ambitionerne er nu, at Green Network bliver bedre til at rådgive og guide medlemsvirksomhederne.
”Vi skal arbejde mere på at guide og manøvrerer vores medlemmer gennem den jungle af tilbud, der er på CSR-området, og det kræver overblik over de forventninger, der er i samfundet og på markedet, så det må vi arbejde på at få,” forklarer han.