CSR-profilen: Udfordring at CSR-resultater ofte først ses på lang sigt
Denne måneds CSR-profil, Annemarie Meisling, er CSR-ansvarlig i Cowi. Hun blev bidt af at arbejde med CSR, da hun som ansat i Verdensfonden besøgte en kinesisk fabriksleder, der tidligere havde været skeptisk overfor CSR, men nu mente, at CSR var med til at gøre medarbejderne mere effektive, sikre færre arbejdsulykker og højere kvalitet.
Hvad tiltrækker dig ved at arbejde med CSR?
"Jeg er meget tilfreds med at arbejde i en privat virksomhed, som spiller en vigtig rolle i forhold til at skabe en bæredygtig fremtid. Den private sektor rykker hurtigere end de offentlige myndigheder, og det er spændende at være en del af det. COP 15 er et godt eksempel. Her påtog en række virksomheder sig et frivilligt ansvar for at begrænse deres egen CO2 udledning, uanset at der ikke kom en bindende aftale på regeringsniveau."
Blå bog: Annemarie Meisling
- Navn: Annemarie Meisling
- Nuværende job: Group Sustainability Director COWI.
- Tidligere jobs: CSR koordinator i Dansk Industri, CSR Manager i Verdensbanken/IFC
- Uddannelse: Cand. Jur, MA. Sociologi
- Fritidsinteresser: Ski, mountainbike og togspotting med min lille søn.
- Civilstatus: Gift
Hvad motiverer dig i dit arbejde?
"Den største motivationsfaktor er at være med til at gøre en positiv forskel ved at levere bæredygtige løsninger til kunderne også selvom der nogle gange er tale om små skridt. Derudover kan jeg enormt godt lide bredden i mit arbejde, der både handler om forretningsudvikling, intern compliance og NGO partnerskaber. Der sker hele tiden noget nyt, og det bliver ikke kedeligt."
Vil du gi et eksempel på, at COWI har gjort en positiv forskel for en kunde?
"Et godt eksempel er Skuespilhuset på Kvæsthusbroen i København, som vi har udviklet selvgenererende energisystemer til. Varmen fra publikum og projektører i teatersalen bliver forvandlet til varme i foyeren, og kulde fra vandet i havnen uden for bygningen bliver brugt til at køle huset ned."
Hvad er de væsentligste udfordringer i dit job lige nu?
"I forhold til kunderne er den største udfordring, at nogle bæredygtige løsninger har en langsigtet tilbagebetalingstid. Lige nu er jeg i gang med at forbedre nogle værktøjer, som skal hjælpe kunderne til at finde ud af, hvordan de kan arbejde med bæredygtighed, og hvor ambitiøse de har lyst til at være.
En anden udfordring er, at virksomhederne ikke altid kan måle tilbagebetalingen i kroner og ører, men derimod i form af risikominimering eller brandværdi. For at imødekomme denne udfordring gør jeg meget ud af hele tiden at have fokus på den forretningsmæssige værdi af CSR-arbejdet. CSR skal oversættes, så både medarbejdere og kunder forstår relevansen."
Hvordan får du medarbejdere og samarbejdspartnere til at tage CSR alvorligt?
"COWI er heldigvis en virksomhed, hvor vores grundlæggende værdier som respekt og integritet er en fasttømret del af vores kultur. Arbejdet med CSR kan ses som en måde at omsætte værdierne til handling, og det er noget medarbejderne sætter pris på. Det bliver et spørgsmål om 'walk the talk'."
Hvordan kommer du igennem med dine synspunkter i forhold til direktion og bestyrelse?
"Ved at koble CSR op til de strategiske fokusområder, som direktionen og bestyrelsen har fokus på. Som et eksempel har vi i COWI integreret bæredygtighed i vores overordnede strategi i stedet for at lave en selvstændig og afkoblet strategi. Det er vigtigt at tale det samme sprog som direktionen og bestyrelsen, hvis det skal være relevant i deres dagligdag."
Hvad er din virksomheds største udfordring i forhold til CSR?
"At vi er en stor virksomhed med mange mindre projektkontorer. Vi er omkring 6.000 ansatte i COWI på verdensplan. På det skandinaviske marked har vi store kontorer med op til 1200 ansatte; vi er til stede i 35 regioner med større eller mindre kontorer. Det er klart, at det er nemmere at introducere nye tiltag på de større kontorer, hvor der er flere ressourcer til at implementere."
Hvordan synes du, CSR har ændret sig i din tid i faget?
"CSR er gået fra at være noget, man primært snakkede om i de store produktionsvirksomheder, til at være noget alle sektorer arbejder med. COWI er som konsulenthus en del af servicebranchen, og det har været spændende at se, hvordan CSR i stigende grad bliver integreret i vores branche. Men det sker på sin egen måde. Jeg oplever, at servicebranchen har mere fokus på at få CSR integreret i forretningen og mindre fokus på for eksempel leverandørstyring end for eksempel produktionsbranchen."
Hvilke udfordringer ser du generelt for CSR i fremtiden?
"Vi står overfor en usikker økonomisk fremtid, og derfor mener jeg, at CSR skal kobles endnu tættere på kerneforretningen. Som CSR-ansvarlige skal vi være knivskarpe til at vise den økonomiske relevans af vores arbejde. Jeg går selv og spekulerer på, om man ikke kan finde end bedre betegnelse for CSR-området, som i højere grad beskriver, at det handler om at drive en virksomhed på en smartere måde. Både i forhold til nye markedskrav, miljøeffektivitet og medarbejderpleje. Der er en blog, jeg jævnligt læser, der er begyndt at kalde CSR for 'Smarter business' måske skal det være den nye betegnelse."
Hvordan fik du øjnene op for CSR?
"Jeg forstod for alvor, hvad man kunne opnå igennem CSR-dagsordenen, da jeg arbejdede med ansvarlig leverandørstyring for Verdensbanken. Under et af mine mange besøg på lokale fabrikker hørte jeg en kinesisk fabriksleder forklare, at de i begyndelsen havde syntes, at CSR og bedre arbejdsforhold var en rigtig dyr og dårlig ide. Men efter, at de havde arbejdet med det et stykke tid, var det gået op for dem, at de faktisk fik mere effektive medarbejdere ud af det, de havde færre arbejdsulykker og kvaliteten af arbejdet steg. Deres konklusion var, at de nu ville arbejde med CSR, uanset om deres internationale kunder tvang dem til det eller ej. Efter den tur var jeg solgt."
Hvordan kobler du bedst af fra dit arbejde?
"Jeg må nok indrømme, at jeg også arbejder lidt med CSR i min fritid. Jeg har været meget involveret i CSR Awards og det store Oscar-lignende arrangement, som netop er blevet afviklet i Sønderborg. Jeg var med til at uddele prisen til den bedste CSR-ekspert på vegne af CSR Forum. Men ellers kobler jeg mest af med min lille dreng på halvandet år. Børn er gode til at være til stede i nuet. Vejen hen til legepladsen er lige så interessant som selve legepladsen, da der er masser af biler og blade, der skal studeres. At vejen er lige så interessant som målet kan man lære meget af."