SMV'er kan tjene penge på CSR
En strategisk og forretningsfokuseret CSR-tilgang i små og mellemstore virksomheder kan bidrage til vækst, vurderer Erhvervsstyrelsen på baggrund af et Deloitte-projekt.
Gennem de seneste ti måneder har 12 små og mellemstore virksomheder (SMV'er) arbejdet strategisk med CSR med henblik på at få gjort samfundsansvar til en fast del af forretningen. De 12 virksomheder har været en del af pilotprojektet CSR i SMVer, som Deloitte står bag.
Læs også: Mads Øvlisen: Samfundsansvar betaler sig
Det har været en fantastisk proces, hvor virksomhederne har bevæget sig fra en mere ad hoc baseret tilgang til CSR med enkeltstående initiativer til en mere strategisk og systematisk tilgang med fokus på forretningen. Vel at mærke uden at miste den energi, der ligger i at være drevet af værdier, siger Anne Mette Christiansen, partner i Deloitte.
De 12 virksomheder har fået rådgivning om, hvordan de kan gøre deres CSR-indsats mere strategisk og systematisk. Projektet er finansieret af Erhvervsstyrelsen og er en del af Regeringens handlingsplan for virksomheders samfundsansvar 2012 2015, der understøtter regeringens arbejde for CSR og vækst i danske virksomheder.
Vi er meget positive over for resultaterne fra projektet. Virksomhederne har virkelig taget CSR-dagsordenen til sig. Mange af dem har lavet nogle benhårde prioriteringer i deres CSR-strategier, så de både matcher virksomhedernes størrelser, adresserer deres individuelle udfordringer og bidrager til væksten. Vi håber, at andre virksomheder og brancheforeninger vil lade sig inspirere af erfaringerne fra projektet, siger vicedirektør Victor Kjær fra Erhvervsstyrelsen.
Når projektet er afsluttet i januar 2015, kan der på hjemmesiden samfundsansvar.dk hentes en guidebog til SMV'er, der ønsker at arbejde med strategisk CSR.
Læs også: Århusianske virksomheder arbejder sammen om CSR
Blandt de 12 medvirkende virksomheder er børnetøjmærket PompdeLux, fodboldklubben F.C. Midtjylland og trykkerivirksomheden LaserTryk.dk.
-SSM