Dansk erhvervssamarbejde vil producere grønt flybrændstof til næste år
En række danske selskaber vil sammen få en metanol-produktion op og stå i Aalborg, som derefter kan levere grønt flybrændstof til Aalborg Lufthavn.
Udstyret med ny teknologi, der skal gøre produktionen hurtigere og billigere, vil et nyt dansk konsortium indtage og overtage dansk indenrigsflyvning med grønt flybrændstof.
Første skridt på vejen er at få metanol-produktionen op at stå i Aalborg, og siden da forsyne et stigende antal indenrigsflyvninger med det grønne brændstof.
”Der er pres på at få flytrafikken gjort grøn, og e-SAF repræsenterer en potentiel løsning, men med de kendte teknologier er det i forhold til forarbejdning og skalering dyrt og ressourcekrævende. Vi forventer med denne nye teknologi fra Vertimass at kunne levere et grønt produkt, der er mere interessant ud fra en økonomisk betragtning, og hvor ingredienserne i form af vind, sol og CO2 i princippet er ubegrænsede,” fortæller Søren Knudsen Kær, der er Head of Technology i European Energy, en af konsortiets syv partnere, i en pressemeddelelse.
De resterende partnere er Aalborg Lufthavn, Kosan Gas, Vertimass, Aalborg Universitet, Hydrogen Valley og Port of Aalborg, og sammen har de givet projektet navnet MeSAF.
Teknologien bag MeSAF præsenterer en forenkling af processen ved omdannelse af metanol til flybrændstof, der i modsætning til eksisterende teknologier kun kræver et enkelt trin. Det er den amerikanske virksomhed Vertimass, som har udviklet katalysatoren i den nye teknologi.
Læs også: Danske Bank vil være bæredygtig, men investerer milliarder i olievirksomheder
Sammen med danske European Energy, der er producerer vedvarende energi fra sol og vind, og som står bag den første produktion af e-metanol i Danmark, skal produktionen af kerosin med den nye teknologi i første omgang testes i USA.
Herefter skal et demonstrationsanlæg etableres i Aalborg i 2024. Erfaringerne fra det anlæg skal udgøre basis for efterfølgende at etablere et fuld skalaanlæg med produktion af 10.000 ton om året.
”Med såvel DAT, SAS og Norwegian er der cirka 18 daglige afgange mellem Aalborg og København. Det gør Aalborg-København til den største indenrigsrute i Danmark. Det er derfor også naturligt, at den første danske grønne indenrigsrute bliver fra Aalborg Lufthavn,” siger Niels Kjær Hemmingsen, der er lufthavnsdirektør i Aalborg Lufthavn, og afslutter:
”Vi glæder os til samarbejdet og ikke mindst udviklingen af en mere grøn luftfart”.
- KCP