Dansk Supermarked: SDG’erne er lidt en gave
Dansk Supermarked viser i deres CSR-rapport for 2015 – som nogle af de første i Danmark – hvordan man kan bruge SDG’erne til at guide sin CSR-indsats. ”De holder os på sporet mod at gøre en reel forskel,” siger Helene Regnell.
Siden Helene Regnell for lige over tre år siden startede som Dansk Supermarkeds første dedikerede CSR-chef, har prioriteringen af emner og bedømmelse af materiality været en udfordring.
”Som sidste led i værdikæden har vi stort set samtlige CSR-emner stående på hylderne i vores forretninger. Så for os har SDG’erne været lidt som en gave. De har givet os en ramme og et sæt emner, som virkelig mange stakeholders over lang tid har diskuteret sig frem til, er det vigtigste at satse på. Det gav genhør hos vores ledelse, så det lå lige til højrebenet, at vi skulle arbejde med SDG'erne,” fortæller hun.
Tre hovedprioriteter
Arbejdet er mundet ud i en materiality-matrix, som placerer de 17 SDG’er ud fra Dansk Supermarkeds mulighed for at påvirke udviklingen inden for emnet, og hvilken betydning området har for Dansk Supermarkeds forretning og omdømme.
Det overblik blev så oversat til tre hovedoverskrifter, som virksomhedens CSR-indsats nu og fremover er samlet under: ”Lige adgang til job og karriere”, ”Sundhed og trivsel” og ”Ansvarligt forbrug og produktion”.
Hvordan gør man?
Hvad det konkret munder ud i, og hvordan der performes i Dansk Supermarked, fremgår af rapporten for 2015, som udkom i går.
Men hvordan har processen været, hvordan er man kommet fra 17 meget overordnede mål, til noget man i Dansk Supermarked kan styre efter?
I meget store træk foregik det sådan, at Dansk Supermarkeds CSR-team i løbet af seks-syv måneder:
- Brugte SDG Compass Guide, som er udviklet af Global Compact, WBCSD og GRI og fik nyt overblik over Dansk Supermarkeds værdikæde.
- Evaluerede de 169 undermål fra SDG’erne og placerede dem på en skala fra 0-100 baseret på deres betydning for virksomheden og virksomhedens mulighed for at påvirke dem.
- Fik analyserne eksternt valideret af EY.
- Placerede resultaterne i en matrix-figur og kunne udvælge de tre hovedoverskriter. Samlede eksisterende indsatser under hver af disse, og konstaterede hvor der var flere og nye muligheder.
- Inviterede for første gang i Danske Supermarkeds historie en række interessenter til et møde med ledelsen fra både hovekontor og de enkelte butikskæder.
Efterfølgende har Dansk Supermarked begyndt at udrulle og udvikle aktiviteter under de tre hovedoverskrifter. På samme måde er man i gang med at integrere KPI’er i styringsredskaber, der allerede bruges i hele organisationen, så de kommer til at indgå i det man kalder ”business reviews” på lige fod med eksisterende forretningsmål.
CSR-højdepunkter i 2015
- Kun 1% af affaldet fra Netto i Danmark ender på forbrændingen. Alt andet genbruges
- 67% af alle medarbejdere i føtex, Bilka og Salling har modtaget undervisning om CSR, svarende til mere end 15.000 personer
- 56% af al fisk og fiskeprodukter, på Dansk Supermarkeds hylder i 2015, var mærket med ASC/MSC eller lignende. Ambitionen er 100%
- Mad, svarende til mere end 120.000 måltider, blev doneret til sociale institutioner i 2015.
Dansk Supermarked har over 50.000 medarbejdere i 1.400 butikker i fem lande.
At holde snuden i sporet
Hvad har Dansk Supermarked så fået ud af den process – udover nogle nye overskrifter? Har det ændret noget?
”Den proces vi har været igennem betyder, synes vi, at vi med god samvittighed kan prioritere og dermed også sige nej til at arbejde med andre emner,” fortæller Helene Regnell.
”I vores branche er det ind imellem nemt at komme til at fokusere på kortsigtede forbrugerinteresser, men hvor vigtige de end måtte være, så giver det en fare for, at man komme til at skyde forbi målet på at levere der, hvor det gør en egentlig forskel i verden. Med SDG’erne har vi et udgangspunkt, der holder os på sporet.”
Læs eller download:
Dansk Supermarked CSR-rapport 2015
Mere om Dansk Supermarkeds CSR-strategi og menneskerettigheds-assessment baseret på FN’s retningslinjer for menneskerettigheder og erhverv. /