27.02.2021  |  Strategi & ledelse

Danske mode-, tekstil- og møbelbrands er ”first movers” på virtuel teknologi

Indhold fra partner Hvad er dette?

Kan man som kunde eller indkøber få en sanselig købsoplevelse, når man ikke kan røre ved stoffet, sidde i stolen eller se lampen hjemme i stuen? Ja, viser de første resultater fra projektet Virtual Stage, som Lifestyle & Design Cluster har gennemført sammen med ti danske mode- og møbelbrands samt teknisk partner Virsabi og følgeforskning fra CBS.

I skyggen af corona-krisen har lukkede butikker og meget restriktive rejsemuligheder begrænset netop den fysiske og tredimensionelle sansning af materialer og produkter, som for de fleste er en del af grundlaget for at beslutte sig for et køb.
Derfor har en række brands i livsstilsbranchen været med til at afprøve en række virtuelle teknologier, som kan give brugerne en emotionel og nærværende brandoplevelse.

Træk solskinsøer til Sydhavnen
Digital rådgiver i Dansk Mode & Textil, Jakob Simmelkjær ser blandt andet store muligheder for modebrands i at anvende et virtuelt studie.
"Her kan man via en stor LED skærm og et 3D miljø som baggrund danne rammerne for video og stillbillede-optagelser i en setting, hvor man har fuld kontrol over lys, skygger, vejret og elementernes placering i forhold til hinanden. Det giver en enorm fleksibilitet og tidsbesparelse, da man ikke er afhængig af at rejse ud til fjerne lokationer med et hold af modeller, sminkører, fotografer med mere. I stedet kan man hente det hele ind i et lokalt studie og på væsentlig kortere tid gennemføre opgaverne."

"Den store fordel ved at benytte denne teknologi, fremfor traditionelle ”green screens” er, at man slipper for langsommelig og dyr efterbehandling af billedmaterialet, da alt bliver færdiggjort på settet", siger Jakob Simmelkjær.

Brand oplevelser som kan distribueres digitalt
En anden af de afprøvede muligheder er såkaldte VR-headset – eller Virtual Reality.

Med et headset kan kunderne bevæge sig rundt i et digitalt og meget livagtigt univers, hvor de kan orientere sig i 360 grader, som det også er kendt fra gaming-verdenen. Her er det dog ikke blandt skurke og skjulte farer, man går rundt. I stedet har han eksempelvis muligheden for at bevæge sig hele vejen rundt om produkter og få den fulde oplevelse af dansk design.

De syv møbelbrands og tre modebrands har fået udarbejdet hvert deres materiale, som man kan opleve både online eller med VR-headset. Her præsenteres udvalgte designs, som brugerne kan komme helt tæt på og se fra alle vinkler.

Virksomhederne har også hver en præsentationsvideo, hvor brillerne giver en illusion af biografstørrelse, ligesom der er 360 graders videoer optaget på producenternes værksteder eller i deres showrooms.

Og det virker.

Danske brands er ”first movers”
Projekt Virtual Stage har sendt syv sansebokse med VR headset rundt til internationale arkitekter og indkøbere, der over en bred kam har været stor begejstrede.
"Det er sejt, at danske møbelbrands er ”first movers” på det her felt, siger den belgiske indretningsarkitekt Arjaan De Feyter. Det sætter disse brands i et godt lys, at de investerer tid, penge og kræfter idet."

Han ser et stort potentiale i at bruge VR teknologi som mellemled, når han skal designe et hjem, hvor han vil kunne bruge teknologien til at introducere kunderne til forskellige møbler, køkkener og lignende, så de får en forsmag på, hvordan det kunne se ud, før de beslutter sig.

Den norske designer Nadine Fumiko Schaub er også begejstret efter at have prøvet brillerne.
"Det er et godt alternativ til nyhedsbreve og sociale medier, siger produkt-designeren, der er klar til selv at investere i den type teknologi for at bruge den over for egne kunder."

Hun mener dog, at VR-teknologien alene ikke kan erstatte den fysiske oplevelse af produkterne, når hun som indkøber skal vælge produkter fra en leverandør.
"Jeg ser en større værdi i at bruge VR-teknologien mellem mig og mine kunder", siger hun.

Autentisk, direkte og personligt
Flere af de bruger, der har afprøvet VR oplevelsen, har udtalt sig til Copenhagen Business School, at de følte sig unikke, når de ”stod direkte overfor” en designer eller arkitekt i det virtuelle univers. Det gav dem en mere personlig oplevelse at blive guidet rundt – i stedet for eksempelvis selv at skulle surfe på en hjemmeside. De følte, at de ikke stod alene i universet.

Det blev i svarene til CBS desuden fremhævet, at de var glade for det autentiske i ”storytellingen” – og at de følte sig mere som en gæst, end som en kunde.

Også i Industriens Fond er perspektiverne synlige.
"Når danske virksomheder formår at udnytte en ny teknologi på en god måde, så øges deres konkurrenceevne", siger Thomas Hofman-Bang, adm. direktør i Industriens Fond, som har støttet Virtual Stage som led i fondens særlige corona-indsats genstartNU.dk.

"Det er dét, vi skal opnå gennem Virtual Stage; at bruge digitale kanaler til at fremvise fysiske projekter og nå relevante kunder og samarbejdspartnere", siger han og kalder det en åbenlyst god idé i en tid, hvor folk ikke kan mødes fysisk.

"Men perspektiverne rækker også længere ud i fremtiden, hvor virtuel fremvisning af nye produkter kan øge effektiviteten og gøre både produktion og distribution mere bæredygtig", siger Thomas Hofman-Bang.

"Kigger vi på den lange bane, så håber vi, at andre virksomheder og andre brancher bliver inspireret af de first-mover-virksomheder, der deltager i projektet", lyder det fra Heidi Svane, projektleder på Virtual stage.

"Det er ikke en simpel løsning, der eks. redder modeugen, men vi skal eksperimentere, afprøve og blive klogere på, hvilke teknologier, der kan vækste eksporten af dansk design", siger hun og pointerer, at et udviklingsprojekt som Virtual Stage er vigtigt for virksomheder og branchen generelt, idet det er med til at fastholde nysgerrigheden på ny teknologi og innovation. Samtidig er håbet, at projekt også på længere sigt kan være med til at nedbringe omkostninger, mindske klimaaftryk og sænke ressourceforbrug efter krisen.

Virtual Stage – et projekt der styrker eksporten ved hjælp af teknologi
Virtual Stage er et projekt målrettet danske designvirksomheder. Projektet skal afprøve og undersøge, hvordan ”virtual”, ”augmented” og ”mixed reality” kan understøtte eksporten af dansk møbel- og modedesign.Bag projektet står den nationale erhvervsklynge for mode, møbler og design, Lifestyle & Design Cluster, teknologivirksomheden Virsabi og Copenhagen Business School. Virtual Stage er støttet af Industriens Fonds indsats GenstartNU.dk, der skal sikre dansk konkurrenceevne under og efter coronakrisen. 

De er med i Virtual Stage:

  • Astep
  • Carl Hansen & Søn
  • Kvadrat
  • Kvik
  • Lene Bjerre
  • TAKT
  • Wendelbo
  • Ganni
  • Godske
  • Minimum

Projektpartnere:

  • Copenhagen Business School, Institut for Digitalisering
  • Lifestyle & Design Cluster
  • Virsabi
  • Industriens Fond
  • 3daysofdesign

Vi vil så gerne vise jer VR brillerne og oplevelsen – så sig til, så kan du få oplevelsen bragt til jer.

For uddybende kommentarer og information kan følgende kontaktes:

Heidi Svane, projektansvarlig, Lifestyle & Design Cluster heidi@ldcluster.com, tlf. 20747683.
Michael Harboe, CEO, Virsabi, mh@virsabi.com, tlf. 20205708.

Mere fra Innovationsnetværket Lifestyle & Design Cluster

Innovationsnetværket Lifestyle & Design Cluster

https://ldcluster.com/

Lifestyle & Design Cluster arbejder for at fremme innovation og bæredygtig vækst primært i de små og mellemstore bolig- og beklædningsvirksomheder samt i de relaterede kreative brancher. Som innovationsnetværk under Uddannelses- og Forskningsministeriet identificerer, formidler og forankrer vi ny viden og fungerer som brobygger mellem virksomhed…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere