Danske Speditører lancerer nye etiske transportregler
Danske Speditører har lavet et sæt etiske regler, der stiller krav til speditørerne og vognmænd. Reglerne skal forhindre, at der kommer en ny Padborg-sag - men det, at det er frivilligt at tilslutte sig de etiske krav, møder kritik fra branchen.
Sidste år kom det frem, at vognmandsfirmaet Kurt Beier Transport husede filippinske chauffører under slumlignende forhold og lod dem køre lastbil i Europa til en løn på 15-20 kroner i timen, hvilket dengang fik flere store virksomheder til at droppe samarbejdet med firmaet.
Læs også: Ny guide til at undgå tvangsarbejdere i forsyningskæden
Sagen fra Padborg har nu også ført til, at brancheorganisationen Danske Speditører har lavet et sæt etiske regler, der stiller krav til speditørerne og til de vognmænd, der er underleverandører for speditørerne, skriver Fagbladet 3F.
Det nye etiske Code of Conduct betyder, at danske speditører forpligter vognmændene til at kræve og kontrollere, at regler om køre-, hvile- og fritid overholdes, samt at der stilles basale og ordentlige overnatningsfaciliteter til rådighed.
”Det nytter ikke noget, at vi stiller krav om, at chaufførerne skal ud af førerhusene, hvis de ikke tilbydes opholdsfaciliteter, der som minimum svarer til faciliteterne i et lastbilførerhus”, siger adm. direktør i Danske Speditører, Martin Aabak, til Fagbladet 3F og fortsætter:
”Chaufførerne skal tilbydes privatliv og adgang til basale faciliteter som toilet, bad, vaskemaskine og selvfølgelig en ordentlig seng at sove i”.
Manglende forpligtigelse møder kritik
Danske Speditørers medlemsvirksomheder, der tæller transportgiganter som DSV Panalpina og Blue Water Shipping, er dog ikke forpligtet til at tilslutte sig de nye regler. Det møder kritik fra flere steder i branchen.
”Jeg havde gerne set noget, der var skarpere og mere forpligtende. Det er frivilligt at tilslutte sig de etiske krav. Det hele står og falder med, om speditørerne går ind i det”, siger direktør i Dansk Transport og Logistik, Erik Østergaard, til Fagbladet 3F og fortsætter:
”Men det er et skridt i den rigtige retning og bedre end ingenting. Det er positivt, hvis speditørerne begynder at forholde sig til social ansvarlighed og problemerne i branchen”.
Martin Aabak afviser dog kritikken og understreger, at hvis det etiske kodeks skal virke, skal det være frivilligt og være et dybfølt ønske hos branchen og vognmændene.
”Transportbranchen er bedre end sit ry. Mange blev overraskede over Padborg-sagens omfang og grovhed, og jeg har en stærk tro på, at vognmændene ønsker bedre forhold i branchen og vil det her”, siger han til Fagbladet 3F og fortsætter:
Læs også: Danish Crown klar med erklæring om chaufførers forhold
”Vores medlemsvirksomheder skal nyde et godt omdømme i branchen og drive virksomhed på et højt etisk niveau. Gør en medlemsvirksomhed ikke det, kan den ekskluderes”.
- JMA