21.11.2019 | Menneskerettigheder
Danske Speditører lancerer nye etiske transportregler
Danske Speditører har lavet et sæt etiske regler, der stiller krav til speditørerne og vognmænd. Reglerne skal forhindre, at der kommer en ny Padborg-sag - men det, at det er frivilligt at tilslutte sig de etiske krav, møder kritik fra branchen.
Filippinske chauffører hos vognmandsfirmaet Kurt Beier Transport levede under kummerlige forhold. Det skal ikke ske igen, og derfor har brancheorganisationen Danske Speditører lavet et sæt etiske regler. Foto: Fagbladet 3F
Sidste år kom det frem, at vognmandsfirmaet Kurt Beier Transport husede filippinske chauffører under slumlignende forhold og lod dem køre lastbil i Europa til en løn på 15-20 kroner i timen, hvilket dengang fik flere store virksomheder til at droppe samarbejdet med firmaet.
Læs også: Ny guide til at undgå tvangsarbejdere i forsyningskæden
Sagen fra Padborg har nu også ført til, at brancheorganisationen Danske Speditører har lavet et sæt etiske regler, der stiller krav til speditørerne og til de vognmænd, der er underleverandører for speditørerne, skriver Fagbladet 3F.
Det nye etiske Code of Conduct betyder, at danske speditører forpligter vognmændene til at kræve og kontrollere, at regler om køre-, hvile- og fritid overholdes, samt at der stilles basale og ordentlige overnatningsfaciliteter til rådighed.
Ordentlige overnatningsforhold er blandt de centrale pointer i den nye Code of Conduct. Foto: Fagbladet 3F
”Det nytter ikke noget, at vi stiller krav om, at chaufførerne skal ud af førerhusene, hvis de ikke tilbydes opholdsfaciliteter, der som minimum svarer til faciliteterne i et lastbilførerhus”, siger adm. direktør i Danske Speditører, Martin Aabak, til Fagbladet 3F og fortsætter:
”Chaufførerne skal tilbydes privatliv og adgang til basale faciliteter som toilet, bad, vaskemaskine og selvfølgelig en ordentlig seng at sove i”.
Manglende forpligtigelse møder kritik
Danske Speditørers medlemsvirksomheder, der tæller transportgiganter som DSV Panalpina og Blue Water Shipping, er dog ikke forpligtet til at tilslutte sig de nye regler. Det møder kritik fra flere steder i branchen.
”Jeg havde gerne set noget, der var skarpere og mere forpligtende. Det er frivilligt at tilslutte sig de etiske krav. Det hele står og falder med, om speditørerne går ind i det”, siger direktør i Dansk Transport og Logistik, Erik Østergaard, til Fagbladet 3F og fortsætter:
”Men det er et skridt i den rigtige retning og bedre end ingenting. Det er positivt, hvis speditørerne begynder at forholde sig til social ansvarlighed og problemerne i branchen”.
Martin Aabak afviser dog kritikken og understreger, at hvis det etiske kodeks skal virke, skal det være frivilligt og være et dybfølt ønske hos branchen og vognmændene.
”Transportbranchen er bedre end sit ry. Mange blev overraskede over Padborg-sagens omfang og grovhed, og jeg har en stærk tro på, at vognmændene ønsker bedre forhold i branchen og vil det her”, siger han til Fagbladet 3F og fortsætter:
Læs også: Danish Crown klar med erklæring om chaufførers forhold
”Vores medlemsvirksomheder skal nyde et godt omdømme i branchen og drive virksomhed på et højt etisk niveau. Gør en medlemsvirksomhed ikke det, kan den ekskluderes”.
- JMA
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Klima, miljø og energi

Apple lancerer fond der skal støtte skovbrugsprojekter
Som et led i Apples egen klimastrategi lancerer koncernen nu en ny fond, der gennem blandt andet genoprettelse af ødelagte naturområder, skal opsamle store mængder CO2 fra atmosfæren.
Klima, miljø og energi

Nyt partnerskab vil bidrage med flere grønne gigawatts
Solcelle- og vindmølleparker skal have jord at stå på. Den vil et nyt partnerskab købe af landmænd og leje til energiproducenter. Og måske samtidig finde noget nyt at bruge de meget omtalte lavbundsjorde til.
Klima, miljø og energi

Bæredygtighed i byggeriet uden ekstra kompleksitet
Et færdigt byggeri står langt fra altid mål med visionen fra begyndelsen af projektet. Heller ikke når det kommer til bæredygtighed. Et dansk-udviklet digitalt værktøj holder snor i projektet, reducerer omkostningerne og har lige fået et kapitalindskud, der skal sikre større udbredelse.
Samfund

Flere danskere handler brugt for at bekæmpe overforbrug
43 procent af danskerne handler brugt for at mindske overforbrug. For bare fem år siden var det tal blot 18 procent. Det meddeler Danmarks største markedsplads, DBA i det årlige genbrugsindeks, der afdækker den danske genbrugsøkonomi, vaner og tendenser.
Klima, miljø og energi

Nyt projekt skal hjælpe SMV’er med at blive klimaklar
Særligt for SMV'erne kan det være en udfordring at skabe sig et overblik over virksomhedens samlede klimapåvirkning. Det får 50 virksomheder nu eksperthjælp til at lægge en plan for.
Klima, miljø og energi

Frankrig vil forbyde indenrigs flyruter for at reducere CO2
Nedlægning af flyruter til fordel for tog vil medføre anseelige CO2-reduktioner. Men det vil også få menneskelige omkostninger i form af jobtab, mener Frankrigs socialistiske parti, PS.