Danskerne er vilde med elbiler – mest på grund af prisen, mindre på grund af klimaet
62 procent af de danske bilister har intentioner om at anskaffe sig en el- eller hybridbil, næste gang de skal købe en bil, hvilket er et godt stykke over det europæiske gennemsnit. Det fremgår af rapporten Mobility Consumer Index, lavet af EY. Prisen for bilen og de løbende omkostninger samt god adgang til opladning er de vigtigste og afgørende faktorer for danskerne, snarere end klima- og miljøhensyn.
Danskerne har ikke mistet pusten, hvad angår interessen for elbiler. Tværtimod ligger Danmark højt på europæisk plan, når det gælder indbyggernes positive indstilling til at erhverve sig en el- eller hybridbil, viser den globale undersøgelse Mobility Consumer Index 2024, foretaget af EY, der netop er offentliggjort.
62 procent af danskerne siger således, at de har intentioner om at købe en el- eller hybridbil, næste gang de skal købe en bil. Det er fem procentpoint højere end gennemsnittet i de 12 undersøgte europæiske lande, som er 57 procent. Norge er europæisk topscorer med 72 procent. I Sverige er tallet 59 procent.
Ser man på de vigtigste motiver for at købe en elbil viser undersøgelsen, at danskerne (42 procent) ser den samlede pris for at købe og bruge køretøjet – sammenlignet med benzin- eller dieselbiler - som en afgørende faktor. Samme procentdel lægger i den forbindelse vægt på de høje brændstofpriser som noget, man kan undgå ved i stedet at vælge en elbil. 43 procent nævner ”stigende afgifter” på CO2-udledende køretøjer som et argument for elbilen. Derimod fylder selve tanken om, at elbilen er bedre for miljøet mindre i beslutningen. Kun 23 procent anfører klimaet som argument.
Mens man i andre lande har set en afmatning i interessen for elbiler, er den stadig høj i Danmark, og det er netop i høj grad på grund af de politisk besluttede økonomiske incitamenter, der fortsat er til stede her til lands, vurderer Christoffer Husted Rasmussen, partner i EY-Parthenon.
”Når så mange danskere ønsker at købe en elbil, skyldes det først og fremmest, at prisen stadig er særlig fordelagtig i Danmark på grund af afgiftsfordelene for elbiler i forhold til vores høje afgifter på benzinbiler. Selv om der kommer en gradvis indfasning af afgifter på elbiler frem mod 2035, vil forskellen stadig være væsentlig i en lang årrække, og derfor vil interessen formentlig fortsætte,” siger Christoffer Husted Rasmussen og fortsætter:
”Det betyder ikke, at elbil er det rigtige for alle. Forskellige typer brændstof og biler passer til forskellige forbrugere og deres transportbehov. I en beslutning om at købe en elbil eller ej vil der ofte indgå andre parametre, såsom adgangen til ladestandere og rækkevidde. Her går den teknologiske udvikling dog meget stærkt, så disse bekymringer kommer alt andet lige til at fylde mindre i fremtiden.”
Netop spørgsmålet om antallet af ladestandere og adgangen til dem – udgør da også en bekymring for de adspurgte danskere i undersøgelsen. 29 procent frygter ”lange ventetider” ved ladestandere i det offentlige rum. 27 procent ser det som en udfordring at ”finde en ladestander,” og 34 procent er bekymrede for ”dyre priser for opladning.”
Andre bekymringspunkter blandt danskerne er, om det er dyrt at udskifte bilens batteri, samt tvivl om, hvorvidt bilen kan køre langt nok på en opladning.
I undersøgelsen - EY Global Mobility Consumer Index 2024 – er 19.000 personer i 28 lande blevet spurgt om deres holdninger til køb af el- eller hybridbiler. Læs mere her
- EHS