29.12.2020  |  Klima, miljø og energi

Danskerne vægter ordentlige arbejdsforhold i produktionen af de varer de køber højt, men man ser det ikke direkte afspejlet i forbruget

Når det kommer til ordentlige arbejdsforhold i produktionen af varer, ser man et stort spring i mellem holdning og handling hos forbrugerne. "Det skyldes at det er lettere at gennemskue om en vare er økologisk end hvilke arbejdsforhold den er produceret under", udtaler professor.

En ny undersøgelse foretaget af analysebureauet Inzights i samarbejde med Shitstormdoktor.dk har spurgt 1000 danskere om deres adfærd i forhold til de daglige indkøb.

Det skriver Fagbladet 3F.

Undersøgelsen viser at hele 53 procent af de adspurgte vægter at en vare er produceret under ordentlige arbejdsforhold højt. Til sammenligning tillægger kun 24 procent af de adspurgte klimavenlige produkter stor betydning og i forhold til økologi er tallet 23 procent.

Én ting er holdning til, hvad der er vigtigt, ved de varer man køber. En anden ting er at agere i overensstemmelse med sine holdninger. Når det kommer til det egentlige indkøb så ligger økologi og ordentlige arbejdsforhold på niveau med hinanden. Undersøgelsen viser at 26 procent indenfor den sidste måned har valgt en vare fra, fordi den ikke var produceret økologisk eller under ordentlige arbejdsforhold. Lige så mange vælger altså en vare fra fordi den ikke er økologisk, som hvis den ikke var produceret under ordentlige forhold.

Læs også: Irma vil være førende på salget af plantebaserede produkter

Karen Wistoft, der er professor på DPU, Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, ved Aarhus Universitet og forsker i pædagogik, moral og holdninger, mener at det skyldes, at det er lettere at gennemskue om en vare er økologisk, end hvilke arbejdsforhold den er produceret under.

Undersøgelsen belyser desuden en anden tydelig tendens. I aldersgruppen 18-39 år har 32 procent indenfor den sidste måned valgt en vare fra, fordi den ikke var produceret økologisk og 29 procent på grund af manglende ordentlige arbejdsforhold. Man ser altså en klar tendens til at de yngre generationer er mere bevidste, når de køber ind. Klima har også en høj prioritet blandt denne aldersgruppe, hvor hele 27 procent indenfor den sidste måned har valgt en vare fra, fordi den ikke var produceret klimavenligt - sammenlignet med gennemsnittet på kun 17 procent. 

- MTN

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere