09.10.2019  |  Klima, miljø og energi

Danskernes opfattelse af C40: Ingen reel klimaforskel, men god reklame for Danmark

Indhold fra partner Hvad er dette?

Danskerne er skeptiske over for C40’s reelle betydning for klimaet – og vi er blevet mere skeptiske med årene. Til gengæld bliver klimatopmødet set som en god forretning for Danmark.

I dag begynder C40 World Mayors Summit i København. Klimatopmødet samler borgmestre fra storbyer over hele verden for at diskutere ambitiøse og praktiske løsninger på klimaudfordringerne.

Det er ikke første gang, København er vært for et stort klimatopmøde. Allerede i 2009 var byen vært ved COP15, FN’s klimakonference. Meget er sket siden – blandt andet en øget bevidsthed og vilje til at tage handling blandt befolkningen.

En undersøgelse foretaget af Ipsos Danmark i både 2009 og 2019 afslører danskernes holdninger til de to klimatopmøder, samt hvordan holdninger og adfærd har udviklet sig i løbet af de seneste 10 år.   

Ingen reel klimaforskel, men god reklame

35% er helt enige eller overvejende enige i, at C40 ikke vil få nogen betydning for klimaet. 31% svarer hverken-eller. Det er en stigning set i forhold til danskernes opfattelse af klimatopmødet i 2009. Her svarede 29%, at de var helt enige eller overvejende enige i, at den daværende konference ikke ville få nogen betydning for klimaet. 30% svarede her hverken-eller.

En stor del af danskerne mener dog, at C40 er en god mulighed for at promovere Danmark. 69% svarer, at de er helt enige eller overvejende enige i dette spørgsmål. For 10 år siden mente 72% det samme.

Vi ser også C40 som en god mulighed for dansk erhvervsliv. Undersøgelsen viser en stigning i antallet af danskere, der forventer at konferencen vil være god til at markedsføre danske virksomheder og danske løsninger ude i verden. Det svarer godt overens med forudsigelserne fra de trendforskere og økonomer, der siger, at klimakrisen repræsenterer det største forandrings- og forretningspotentiale siden smartphonen.

70% er helt enige eller overvejende enige i, at C40 er en god mulighed for Danmarks erhvervsliv til at markedsføre sig. Det er en stigning i forhold til for 10 år siden, hvor 64% mente det samme.

Om undersøgelsen

Klimaundersøgelsen er gennemført af Ipsos Danmark i oktober 2009, op til COP15 topmødet i København, og igen i maj 2019.

Data baserer sig på webbaserede interview med et repræsentativt udvalg af danskere fra 18-65 år. I 2019 deltog 1.010 og i 2009 1.228.

Kontakt

Hvis du vil vide mere eller er interesseret i at få undersøgelsen tilsendt, er du velkommen til at kontakte Klaus Mikkelsen, Country Manager, på Klaus.Mikkelsen@ipsos.com eller telefon (+45) 3319 3999.

Brug af data

Undersøgelsens resultater kan frit bruges af medier ved samtidig angivelse af kilden. Korrekt kildeangivelse er: ”Undersøgelsen er udarbejdet af Ipsos Danmark”.

Tags: Ipsos, C40, Cop15

Mere fra Ipsos

Ipsos

https://www.ipsos.com/da-dk

Ipsos er et af verdens førende analysebureauer med mere end 16.000 medarbejdere fordelt i 89 lande. Gennem dybdegående analysearbejde hjælper vi vores kunder med at forstå den komplekse verden, vi lever i, og inspirerer dem til at tage bedre beslutninger. Vi brænder for innovation og stræber konstant efter at udvikle nye forskningsmetoder og anvende den nyeste…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere