Danskernes opfattelse af C40: Ingen reel klimaforskel, men god reklame for Danmark

Danskerne er skeptiske over for C40’s reelle betydning for klimaet – og vi er blevet mere skeptiske med årene. Til gengæld bliver klimatopmødet set som en god forretning for Danmark.

09.10.2019

Sponseret

Ipsos

I dag begynder C40 World Mayors Summit i København. Klimatopmødet samler borgmestre fra storbyer over hele verden for at diskutere ambitiøse og praktiske løsninger på klimaudfordringerne.

Det er ikke første gang, København er vært for et stort klimatopmøde. Allerede i 2009 var byen vært ved COP15, FN’s klimakonference. Meget er sket siden – blandt andet en øget bevidsthed og vilje til at tage handling blandt befolkningen.

En undersøgelse foretaget af Ipsos Danmark i både 2009 og 2019 afslører danskernes holdninger til de to klimatopmøder, samt hvordan holdninger og adfærd har udviklet sig i løbet af de seneste 10 år.   

Ingen reel klimaforskel, men god reklame

35% er helt enige eller overvejende enige i, at C40 ikke vil få nogen betydning for klimaet. 31% svarer hverken-eller. Det er en stigning set i forhold til danskernes opfattelse af klimatopmødet i 2009. Her svarede 29%, at de var helt enige eller overvejende enige i, at den daværende konference ikke ville få nogen betydning for klimaet. 30% svarede her hverken-eller.

En stor del af danskerne mener dog, at C40 er en god mulighed for at promovere Danmark. 69% svarer, at de er helt enige eller overvejende enige i dette spørgsmål. For 10 år siden mente 72% det samme.

Vi ser også C40 som en god mulighed for dansk erhvervsliv. Undersøgelsen viser en stigning i antallet af danskere, der forventer at konferencen vil være god til at markedsføre danske virksomheder og danske løsninger ude i verden. Det svarer godt overens med forudsigelserne fra de trendforskere og økonomer, der siger, at klimakrisen repræsenterer det største forandrings- og forretningspotentiale siden smartphonen.

70% er helt enige eller overvejende enige i, at C40 er en god mulighed for Danmarks erhvervsliv til at markedsføre sig. Det er en stigning i forhold til for 10 år siden, hvor 64% mente det samme.

Om undersøgelsen

Klimaundersøgelsen er gennemført af Ipsos Danmark i oktober 2009, op til COP15 topmødet i København, og igen i maj 2019.

Data baserer sig på webbaserede interview med et repræsentativt udvalg af danskere fra 18-65 år. I 2019 deltog 1.010 og i 2009 1.228.

Kontakt

Hvis du vil vide mere eller er interesseret i at få undersøgelsen tilsendt, er du velkommen til at kontakte Klaus Mikkelsen, Country Manager, på Klaus.Mikkelsen@ipsos.com eller telefon (+45) 3319 3999.

Brug af data

Undersøgelsens resultater kan frit bruges af medier ved samtidig angivelse af kilden. Korrekt kildeangivelse er: ”Undersøgelsen er udarbejdet af Ipsos Danmark”.

30.04.2020Ipsos

Sponseret

Two thirds of citizens agree climate change is as serious a crisis as Coronavirus

10.03.2020Ipsos

Sponseret

Ny undersøgelse: Globale holdninger til ligestilling på arbejdspladsen

07.02.2020Ipsos

Sponseret

Ny undersøgelse: Arbejdet for at redde planeten starter i hjemmet

06.02.2020Ipsos

Sponseret

Ipsos søger partnere til stor klimaundersøgelse med fokus på sporbarhed

21.10.2019Ipsos

Sponseret

74% har hørt om verdensmålene

09.10.2019Ipsos

Sponseret

Danskernes opfattelse af C40: Ingen reel klimaforskel, men god reklame for Danmark