07.02.2020  |  Klima, miljø og energi

Ny undersøgelse: Arbejdet for at redde planeten starter i hjemmet

Indhold fra partner Hvad er dette?

I en ny, global Ipsos-undersøgelse for World Economic Forum svarer to ud af tre voksne, at de har ændret deres adfærd på grund af bekymring for klimaet. De ændringer, respondenterne har foretaget, centrerer sig hovedsageligt omkring hjemmet.

KLIMAFORANDRINGER OG FORBRUGERADFÆRD: 69% af næsten 20.000 mænd og kvinder fra 28 lande, der har deltaget i en ny undersøgelse for World Economic Forum, siger, at de har ændret deres adfærd på grund af bekymring for klimaet: 17% siger, at de har foretaget mange ændringer i de sidste par år, 52% siger, at de har foretaget nogle få ændringer, og kun 23% siger, at de ikke har ændret noget.

De lande, hvor flest forbrugere rapporterer at have foretaget ændringer for at modvirke klimaforandringer, er: Indien (88%), Mexico (86%), Chile (86%), Kina (85%), Malaysia (85%) og Peru (84%).

Japan er det eneste land i undersøgelsen, hvor kun et mindretal (31%) siger, at de har ændret deres adfærd på baggrund af bekymring for klimaet. Næsten halvdelen (47%) siger, at de ikke har ændret noget. De tre andre lande i undersøgelsen, hvor mere end en tredjedel af de adspurgte svarer, at de ikke har foretaget nogle ændringer, er USA (36%), Holland (35%) og Rusland (35%).

Undersøgelsen kigger også på hvilke ændringer, der bliver foretaget. Overordnet set centrerer de individuelle handlinger sig hovedsageligt omkring hjemmet:

  • Vandforbrug i hjemmet (nævnt af 60% af dem, der har foretaget ændringer)
  • Mængden af genanvendelse (57%)
  • Energiforbrug i hjemmet (55%)
  • Hvor ofte produkter bliver genbrugt (50%)
  • Indkøb af fødevarer (46%)
  • Valg af hvidevarer (41%)

Blandt dem, der har ændret deres adfærd, nævnes nogle handlinger i langt højere grad i udvalgte lande end det globale gennemsnit:

  • Sydafrika: vandforbrug i hjemmet 
  • Australien, Canada, Storbritannien og New Zealand: Genanvendelse og genbrug af produkter 
  • Holland: Energiforbrug i hjemmet 
  • Tyskland: Indkøb af fødevarer
  • Kina: Valg af transport til og fra arbejde
  • Canada og New Zealand: Hvor ofte der komposteres  
  • Indien: Valg af motorkøretøj

Download hele undersøgelsen for flere resultater.

Om undersøgelsen 

Dette er resultaterne af en undersøgelse foretaget på Ipsos’ egen onlineplatform blandt 19.964 respondenter i alderen 18-74 år i USA, Canada, Malaysia, Sydafrika og Tyrkiet samt respondenter i alderen 16-74 i undersøgelsens 23 andre lande. Undersøgelsen blev gennemført mellem den 25. oktober og 8. november 2019.

Gruppen af deltagere består af ca. 1.000 individer i hver af følgende lande: Australien, Brasilien, Canada, Kina (fastlandet), Frankrig, Tyskland, Indien, Italien, Japan, Spanien, Storbritannien og USA, samt 500 individer i hver af følgende lande: Argentina, Belgien, Chile, Ungarn, Malaysia, Mexico, Holland, New Zealand, Peru, Polen, Rusland, Saudi-Arabien, Sydkorea, Sydafrika, Sverige og Tyrkiet.

Læs mere om undersøgelsen her.

Mere fra Ipsos

Ipsos

https://www.ipsos.com/da-dk

Ipsos er et af verdens førende analysebureauer med mere end 16.000 medarbejdere fordelt i 89 lande. Gennem dybdegående analysearbejde hjælper vi vores kunder med at forstå den komplekse verden, vi lever i, og inspirerer dem til at tage bedre beslutninger. Vi brænder for innovation og stræber konstant efter at udvikle nye forskningsmetoder og anvende den nyeste…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere