07.02.2020 | Klima, miljø og energi
Ny undersøgelse: Arbejdet for at redde planeten starter i hjemmet
Indhold fra partner Hvad er dette?
I en ny, global Ipsos-undersøgelse for World Economic Forum svarer to ud af tre voksne, at de har ændret deres adfærd på grund af bekymring for klimaet. De ændringer, respondenterne har foretaget, centrerer sig hovedsageligt omkring hjemmet.
KLIMAFORANDRINGER OG FORBRUGERADFÆRD: 69% af næsten 20.000 mænd og kvinder fra 28 lande, der har deltaget i en ny undersøgelse for World Economic Forum, siger, at de har ændret deres adfærd på grund af bekymring for klimaet: 17% siger, at de har foretaget mange ændringer i de sidste par år, 52% siger, at de har foretaget nogle få ændringer, og kun 23% siger, at de ikke har ændret noget.
De lande, hvor flest forbrugere rapporterer at have foretaget ændringer for at modvirke klimaforandringer, er: Indien (88%), Mexico (86%), Chile (86%), Kina (85%), Malaysia (85%) og Peru (84%).
Japan er det eneste land i undersøgelsen, hvor kun et mindretal (31%) siger, at de har ændret deres adfærd på baggrund af bekymring for klimaet. Næsten halvdelen (47%) siger, at de ikke har ændret noget. De tre andre lande i undersøgelsen, hvor mere end en tredjedel af de adspurgte svarer, at de ikke har foretaget nogle ændringer, er USA (36%), Holland (35%) og Rusland (35%).
Undersøgelsen kigger også på hvilke ændringer, der bliver foretaget. Overordnet set centrerer de individuelle handlinger sig hovedsageligt omkring hjemmet:
- Vandforbrug i hjemmet (nævnt af 60% af dem, der har foretaget ændringer)
- Mængden af genanvendelse (57%)
- Energiforbrug i hjemmet (55%)
- Hvor ofte produkter bliver genbrugt (50%)
- Indkøb af fødevarer (46%)
- Valg af hvidevarer (41%)
Blandt dem, der har ændret deres adfærd, nævnes nogle handlinger i langt højere grad i udvalgte lande end det globale gennemsnit:
- Sydafrika: vandforbrug i hjemmet
- Australien, Canada, Storbritannien og New Zealand: Genanvendelse og genbrug af produkter
- Holland: Energiforbrug i hjemmet
- Tyskland: Indkøb af fødevarer
- Kina: Valg af transport til og fra arbejde
- Canada og New Zealand: Hvor ofte der komposteres
- Indien: Valg af motorkøretøj
Download hele undersøgelsen for flere resultater.
Om undersøgelsen
Dette er resultaterne af en undersøgelse foretaget på Ipsos’ egen onlineplatform blandt 19.964 respondenter i alderen 18-74 år i USA, Canada, Malaysia, Sydafrika og Tyrkiet samt respondenter i alderen 16-74 i undersøgelsens 23 andre lande. Undersøgelsen blev gennemført mellem den 25. oktober og 8. november 2019.
Gruppen af deltagere består af ca. 1.000 individer i hver af følgende lande: Australien, Brasilien, Canada, Kina (fastlandet), Frankrig, Tyskland, Indien, Italien, Japan, Spanien, Storbritannien og USA, samt 500 individer i hver af følgende lande: Argentina, Belgien, Chile, Ungarn, Malaysia, Mexico, Holland, New Zealand, Peru, Polen, Rusland, Saudi-Arabien, Sydkorea, Sydafrika, Sverige og Tyrkiet.
Klima, miljø og energi

Two thirds of citizens agree climate change is as serious a crisis as Coronavirus
Citizens want economic recovery actions to prioritise climate change.
Indhold fra partner
Samfund

74% har hørt om verdensmålene
En ny global undersøgelse foretaget af Ipsos for World Economic Forum viser, at 74% har hørt om FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling. Dog svarer kun 26%, at de har et godt kendskab til målene. Og kendskabsgraden varierer meget fra land til land.
Indhold fra partner
Samfund

Ny undersøgelse: Globale holdninger til ligestilling på arbejdspladsen
Mænd og kvinder er fortsat uenige, når det kommer til spørgsmålet om ligestilling på arbejdspladsen. Det viser en ny undersøgelse gennemført i 27 lande af Ipsos i samarbejde med Global Institute for Women's Leadership på King's College London.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Danskernes opfattelse af C40: Ingen reel klimaforskel, men god reklame for Danmark
Danskerne er skeptiske over for C40’s reelle betydning for klimaet – og vi er blevet mere skeptiske med årene. Til gengæld bliver klimatopmødet set som en god forretning for Danmark.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Ipsos søger partnere til stor klimaundersøgelse med fokus på sporbarhed
Vores store klimaundersøgelse fra 2019 viste, at danskerne er bekymrede for klimaet og ønsker at træffe mere bæredygtige valg i dagligdagen. I år gennemfører vi undersøgelsen igen, nu med et særligt fokus på sporbarhed. Og du kan få dine spørgsmål med.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Hver 7. er villig til at fravælge flyveren for klimaets skyld
Et nyt globalt studie gennemført af Ipsos for World Economic Forum viser, at hver 7. er villig til at droppe flyveren for klimaets skyld – også selvom alternative rejseformer er dyrere og mere besværlige.
Indhold fra partner