04.03.2022  |  Samfund

De unge dømmer fast-fashion ude, viser undersøgelse

En ny stor undersøgelse på tværs af grænser konkluderer, at de unge blandt andet dømmer fast-fashion ude, og at de vil bo i bæredygtige huse.

En undersøgelse fra Electrolux, der er foretaget blandt 14.000 unge mennesker i verden, har netop set dagens lys.

Undersøgelsen er lavet som en del af Electrolux’ 2030-mål om at skabe mulighederne for en bedre og mere bæredygtig livsstil. I undersøgelsen har man stillet skarpt på unges syn på bæredygtig mode samt bæredygtig livsstil nu og i fremtiden.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Bæredygtig mode
Det er ikke nemt for unge at opgive at købe nyt tøj. Men de unge ved, at det er nødvendigt at stoppe med at shoppe nyt hele tiden – derfor dømmer de også selv ’fast fashion’ død i fremtiden. 40 procent mener, at fast fashion vil være død i 2030, og 31 procent mener, at nye tøjindkøb ikke er i overensstemmelse med en bæredygtig tilgang til mode.

Derimod mener 67 procent, at dét at købe bæredygtigt tøj er en bedre tilgang til mode. At købe brugt tøj (58 procent) og arve andres tøj (61 procent) er også en bæredygtig tilgang til mode.

“Mode er noget, der er meget tæt på vores identitet, og derfor er det meget svært at give afkald på. Samtidig er der mange løsninger til en mere bæredygtig tilgang til mode, herunder hvordan man passer på sit tøj for at få det til at holde længere. Dette er et vigtigt fokus for os, og som forskningen viser, kan det have en stor positiv effekt at passe bedre på sit tøj,” siger Thomas Brinch-Møller, Market Activation Lead hos Electrolux Danmark.

For at skabe reelle forandringer kræver det mere viden. Mange unge peger på manglende viden som en af de vigtigste barrierer for at skabe mere bæredygtige tøjvaner. Blandt andet fordi man ikke ved, hvordan man vasker bæredygtigt (38 procent). 

Læs også: Deltag i temagruppe om ‘Grønt forbrug og adfærd i indkøb’

Bæredygtig livsstil
Et hus på landet, som genbruger husstandens vand, og hvor man kan producere sin egen mad og energi.

Undersøgelsen viser, at 32 procent af de unge mener, at fremtidens bæredygtige hjem er et hus på landet, mens kun 1 ud af 5 mener, at det en lejlighed i byerne.

Men fremtidens bæredygtige hjem er ikke, som vi kender det i dag. Huset skal producere grøn energi (47 procent), filtrere og genbruge vand (45 procent), minimere energiforbruget fra alle hjemmets husholdningsapparater (44 procent) og have et automatisk genbrugs system (40 procent). Når det kommer til mad, ønsker unge at kunne producere deres egen mad (36 procent), kompostere eller genbruge alt madaffald (34 procent) og lave velsmagende, plantebaseret mad (34 procent).

“For unge mennesker er bæredygtighed et naturligt aspekt af fremtidens hjem, og det viser sig i de unges prioriteringer og ønsker, som kommer til udtryk i vores undersøgelse. Fremtidens bolig skal skabes gennem moderne teknologi, så man kan skabe et økosystem, hvor intet går til spilde, og hvor hjemmet på mange måder er selvforsynende,” udtaler Thomas Brinch-Møller. 

Undersøgelse viser, at mad i fremtidens hjem handler mere om de langsomme løsninger, dyrke sin egen mad og bruge tid på madlavning fremfor hurtige færdigretter. 36 procent af de unge ønsker at dyrke og producere deres egen mad, kompostere eller genbruge alt madaffald (34 procent) og lave velsmagende, plantebaseret mad (34 procent).

56 procent af de unge respondenter mener, at bæredygtighed er det klart største – og vigtigste – globale issue i dag, og næsten 6 ud 10 respondenter er meget bekymrede over globale bæredygtighedstrusler.

På baggrund af resultaterne fra undersøgelsen har Electrolux inviteret unge til at arbejde sammen med virksomhedens innovations-team. Et dedikeret forsknings- og designteam med en mission om at sætte skub i flere bæredygtige forandringer og blive nogle af de mest indflydelsesrige forandringsskabere, når det handler om at udforske og finde frem til løsninger, der skaber bedre liv. Indsigter fra undersøgelsen og møderne med change-maker-teamet vil blive brugt af Electrolux i bestræbelserne på at skabe nye, innovative løsninger.

- MTN

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere