Det er If eller ud: Forsikringsselskab kræver øget ESG fra erhvervskunder

If Forsikring integrerer nu bæredygtighed i virksomhedens risikovurdering. Det betyder, at erhvervskunder, der ikke lever op til FN’s principper for blandt andet menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder, bliver bedt om at styrke indsatsen på området - eller finde et andet forsikringsselskab.

If indfører nu bæredygtighedskrav overfor store erhvervskunder. PR-foto..

30.08.2021

CSR.dk

Siden ​​juni har forsikringsselskabet If integreret FN Global Compact-principperne direkte i sin risikovurdering af store erhvervskunder og i sin due diligence-proces af kunderne. 

FN’s Global Compact fokuserer på 10 bæredygtige principper. De dækker områderne menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø og anti-korruption

Læs også: Nu også i Danmark: To virksomheder får lån med ESG-afhængige renter

”Vi ønsker at motivere vores store erhvervskunder til at overholde FN’s Global Compact principper, også selvom om de ikke selv er medlem af FN’s Global Compact ”, siger Ifs koncernchef, Morten Thorsrud det nye tiltag.

”Størstedelen af vores kunder arbejder allerede meget gennemgribende med FN's Global Compact-principper, og vi ønsker at øge betydningen og værdien for erhvervslivet i ​​at overholde og respektere disse standarder”, pointerer han.

Opfordrer kunder til at fokusere på bæredygtighed
Som led i omstillingen til at integrere bæredygtighedsprincipperne organisatorisk, har If oprettet interne ESG-vurderingsteams. Udvalgte medarbejdere er her blevet uddannet i FN's Global Compact-principper, forskningsstandarder og i den nye ESG-tilgang.

Til at vurdere i hvilket omfang erhvervskunderne overholder FN's Global Compact-principper i deres virke, anvender If vurderingsværktøjer fra en ekstern partner med speciale i netop overvågning af ESG. Ifs interne vurderingsteam vil derefter, baseret på rapporterne og andet relevant materiale, evaluere kundeforholdet.

”Vi har et ansvar for at vejlede vores kunder. Vores rolle er at samarbejde om at udvikle og hjælpe kunderne med at bidrage til et bæredygtigt samfund i de områder, hvor de opererer”, siger Morten Thorsrud.

Bæredygtigt ultimatum
Hvis det på baggrund af den samlede vurdering viser sig, at en af de store erhvervskunder overtræder et eller flere af FN's Global Compact-principper, vil If underrette virksomheden, der vil blive bedt om at rette op på situationen.

Læs også: Dansk pensionselskab er med i kampen imod investeringer i sort energi

Hvis kunden enten ikke ønsker eller ikke er i stand til at forbedre sin praksis for at overholde principperne, kan virksomheden i sidste ende blive bedt om at finde et andet forsikringsselskab.

”De virksomheder, vi underretter, vil naturligvis have mulighed for at afhjælpe situationen og styrke deres indsatser. For nuværende er vores fokus på vores større kunder. Det er vigtigt at understrege, at det ikke handler om, hvorvidt virksomheder har dieselbiler i deres vognpark. Det handler om at beskytte menneskerettigheder, sikre fair arbejdsforhold, miljøbeskyttelse og antikorruption”, siger koncernchefen.

If har selv været igennem ESG-vurderingen på samme vis som deres kunder.

- HCL

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

09.06.2025CSR.dk

Eksperter advarer: Grøn fjernvarme er en illusion

06.06.2025CSR.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025CSR.dk

Komfort over klima: Virksomheder ignorerer klimaaftryk fra rejser

06.06.2025CSR.dk

Nyt liv til gamle biler: Toyota åbner europæisk genbrugsfabrik

05.06.2025CSR.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

04.06.2025CSR.dk

Organisationen bag klimamålenes guldstandard vil stramme kravene

02.06.2025CSR.dk

Naturen som juridisk person: En ny tilgang til miljøbeskyttelse

02.06.2025CSR.dk

Teknologivirksomhed planter nyt liv baghaven

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København