Dialog med investorer får virksomheders klimadata frem i lyset
Virksomheder er markant mere tilbøjelige til at offentliggøre f.eks. deres klimaaftryk, efter at de har været i dialog med investorer. Det viser nye tal fra den årlige Non-Disclosure Campaign, som hundredvis af investorer har deltaget i.
Villigheden til at rapportere om f.eks. CO2-udledning er langt større blandt virksomheder, der har været i dialog med investorer omkring offentliggørelse af klimarelaterede data, end blandt virksomheder, hvor der ikke har haft samme investordialog. Det viser nye tal fra den årlige Non-Disclosure Campaign, som organisationen CDP (tidl. Carbon Disclosure Project) står bag.
I kampagnen går investorer fra hele verden i samlet flok i dialog med virksomhederne med henblik på at få dem til at offentliggøre data for klimaaftryk, ansvarligt skovbrug samt vandhåndtering.
288 investorer - herunder Sampension - var i 2023 i dialog med i alt 1.590 virksomheder. Det er både det højeste antal investorer og antal virksomheder, siden kampagnen blev søsat i 2017. Og blandt de deltagende virksomheder var tilbøjeligheden til at offentliggøre de efterspurgte data i kølvandet på dialogen dobbelt så stor - helt præcist 2,2 gange større - sammenlignet med en kontrolgruppe på 4.421 virksomheder, som ikke deltog i kampagnen.
”Som investor skal vi naturligvis bidrage til, at virksomhederne bevæger sig i en mere ansvarlig retning på f.eks. klimaområdet. Men for at vi kan forholde os til virksomhedernes adfærd, kræver det i første omgang, at vi har ordentlige data, og her er det langtfra alle virksomheder, som på eget initiativ rapporterer f.eks. deres klimaaftryk. I den forbindelse har initiativer, hvor investorer går i dialog med virksomhederne om at få de relevante data frem i lyset, vist sig som et effektivt redskab, og det er selv sagt positivt,” siger Jacob Ehlerth Jørgensen, Head of ESG i Sampension.
Et langt sejt træk
Ca. 20 pct. af de virksomheder, som investorerne var i dialog med i Non-Disclosure Campaign 2023, har offentliggjort de efterspurgte data i kølvandet på kampagnen.
”Som tallene fra kampagnen dog også viser, er der stadig mange virksomheder, hvor der er plads til forbedringer, når det gælder transparens omkring data. Men her er det vigtigt at forstå, at dialogvejen ikke er en snuptagsløsning, der skaber forandringer i virksomheder overnight. Det er et langt, sejt træk, og f.eks. er der en virksomhed, som efter at have været med i kampagnen siden starten i 2017 først nu har offentliggjort data,” siger Jacob Ehlerth Jørgensen og fortsætter:
”Det vidner om, at det kræver tålmodighed og vedholdenhed at skubbe virksomheder i en mere ansvarlig retning. Men vores erfaring er også, at man som investor generelt kan gøre en større forskel i virksomhederne via dialog og aktivt ejerskab end ved bare at sælge fra. Derfor er vores tilgang som udgangspunkt, at vi holder fast i vores investeringer og – sammen med andre ansvarlige investorer – lægger pres på selskaberne for at ændre adfærd."
- EHS