22.10.2019  |  Klima, miljø og energi

Dove lancerer omfattende plan for reduktion af plastik

Skønhedsgiganten Dove annoncerer ambitiøs 2025 plan, der skal reducere plastikforbruget markant hos producenten. Initiativet indebærer blandt andet genopfyldelige deodorant-sticks.

Skønhedsgiganten Dove vil årligt reducere sit forbrug af jomfruplast med mere end 20.500 ton med en plan, der omtales som en af de mest ambitiøse initiativer for plastreduktion inden for skønhedsindustrien.

Læs også: Vaskemiddel fra Unilever bliver fremover hældt på flasker af genbrugsplast

Den markante reduktion er en del af Doves plan for 2025, der skal fremskynde den globale skønhedsindustris tackling af plastaffald. 

Reduktion via nye initiativer
Planen indeholder et skift til plastfri emballage på skønhedsproducentens mest kendte produkt, Dove Beauty Bar.

Unilevers plastikplan

Doves tiltag er del af Unilevers mål på plastområdet:

  • At halvere brugen af jomfru-plast ved at reducere den absolutte brug af plastemballage med mere end 100.000 ton og fremskynde brugen af genanvendt plast
  • At hjælpe med at indsamle og forarbejde mere plastemballage, end virksomheden sælger

Ved udgangen af 2019 lanceres desuden 100 procent genanvendte plastflasker (PCR) til en lang række produkter, hvor det er teknisk muligt. Desuden vil producenten fortsætte med at søge efter løsninger, på områder hvor genanvendt plast ikke i øjeblikket er teknisk gennemførligt, herunder hætter og pumper.

Dove vil også lancere en ny genopfyldelig deodorant-stick, der skal reducere plastforbruget markant. Samlet vil besparelsen svare til en række af plastflasker, der når 2,7 gange rundt om jorden.

Aktiv fortaler for cirkulær plastøkonomi
Udover Doves egen reduktion i forbruget af plastik, vil selskabet også være en aktiv fortaler for cirkulær plastøkonomi, hvor plast genbruges og genanvendes.

Dove er ejet af Unilever og skønhedsgigantens tiltag er en del af Unilevers plan for plastreduktion. 

Læs også: Hvad skal vi gøre med plastik?

”Dagens annoncering er et vigtigt skridt i vores arbejde med at transformere, hvordan vi producerer, bruger og bortskaffer plastemballage. Vores mål er at motivere og drive den globale genvindingsindustri til at indsamle mere affaldsplast og stille mere genanvendt plast til rådighed,” siger Richard Slater, der er udviklingschef hos Unilever.

- MGC

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere