DSV, Ege Carpets og ROCKWOOL blev hyldet under den første Sustainability Awards
Sustainability Awards 2021 blev afholdt af Dansk Erhverv og EY 15. sept. Konferencen bestod af speaks, debat og uddeling af priser. Climate Sustainability Award, Sustainability Innovation Award og særprisen gik til henholdsvis DSV, Ege Carpets og ROCKWOOL
Børssalen hos Dansk Erhverv summede af liv og engagement, og med omkring 200 konferencedeltagere fra primært dansk erhvervsliv var der ingen tvivl om, at bæredygtighed er et højt prioriteret tema i mange virksomheder. Flere end 50 virksomheder havde ansøgt om at komme i betragtning til en af de to priser, Climate Strategy Award og Sustainability Innovation Award.
Blandt talerne var Connie Hedegaard, Brian Mikkelsen og Tommy Ahlers.
”Vi skal fejre dem, der går forrest, når det kommer til bæredygtighed.”
Ordene faldt – i forskellige variationer – flere gange i løbet af eftermiddagen, da der blev afholdt Sustainability Awards 2021.
Virksomheder skal turde stikke næsen frem
Netop det at virksomhederne har mod til at stille sig forrest, er vigtigt for den bæredygtige udvikling, lød det fra Brian Mikkelsen, Adm. Direktør, Dansk Erhverv, der sammen med Jan C. Olsen, CEO, EY Denmark, bød velkommen til konferencen.
”Det er vigtigt, at der er nogle virksomheder, der tør stikke næsen frem og sige: Vi har gjort det godt. Vi har brug for rollemodeller, der kan være med til at sikre, at bæredygtighed bliver en integreret del af ALLE danske virksomheder,” lød det fra Brian Mikkelsen, inden ordet blev givet videre til første keynote speaker Connie Hedegaard, formand for OECD Round Table for Sustainability.
Snooze-knappen bliver brugt for flittigt
Hvad skal der til for, at vi når de ambitiøse globale mål i Parisaftalen og FN’s verdensmål? var overskriften på Connie Hedegaards oplæg.
Her kom hun blandt andet ind på, at mange virksomheder har trykket på snooze-knappen mere end én gang, når der er blevet advaret om klimapåvirkninger. Og som med vækkeuret om morgenen, så kan man snooze så mange gange, at det pludselig er for sent.
Hendes råd til virksomhederne lød, at de skal stille krav til sig selv, men samtidig vælge de bæredygtighedsområder, der giver bedst mening for dem selv og deres kunder. Dernæst skal virksomhederne sætte nogle få klare, ambitiøse mål, gå efter dem, måle på dem – og stå til regnskab for dem.
Bæredygtighed skal ses som en vækstmulighed
En virksomhed, der har nogle klare mål for bæredygtighed, er Hempel A/S. Group President & CEO Lars Petersson fortalte under sin keynote speak, hvordan virksomheden, der fremstiller maling, ser bæredygtighed som en måde at skabe vækst.
”I fremtiden er der ingen profit uden bæredygtighed,” lød det fra Lars Petersson, der har en ambition om, at kunder og medarbejdere ser Hempel A/S som en bæredygtig leder.
Bæredygtighed bliver større end internettet!
I konferencens paneldebat var temaet Virksomheders rolle og investorers ansvar i at nå FN’s verdensmål.
Debatten mellem Rikke Kjær Nielsen, Partner, EQT Partners, Peter Holme Jensen, CEO, Aquaporin, Tommy Ahlers, iværksætter og investor, samt Carina Ohm, Partner og Head of Climate Change and Sustainability Services, EY, kunne være fortsat i mange timer.
Blandt guldkornene fra debatten var Tommy Ahlers humoristiske kommentar om, at bæredygtighed bliver større end internettet og hans senere mere seriøse budskab om, at virksomhederne dør, hvis de ikke tager bæredygtighed seriøst.
På samme måde slog Rikke Kjær Nielsen fast, at virksomhederne ikke skal se bæredygtig tankegang som et benspænd: ”At opføre sig ordentligt og at tjene penge, skal ikke ses som modsætninger - det er gensidigt forstærkende kræfter,” lød det fra hende.
Naturen kan give os milliarder
Optimistens guide til verdens undergang stod der på skærmen bag scenen, da tiden var kommet til dagens sidste keynote speaker, Bo Øksnebjerg, Generalsekretær, WWF Verdensnaturfonden.
Her var det overordnede budskab, at ja, vi skal være bekymrede. Men at hvis vi ser på naturen som en asset, og vi begynder at investere i den, så vil gevinsten være enorm.
”Så bliver vi stenrige,” sagde Bo Øksnebjerg med et smil og fortalte videre, hvordan beregninger fra World Economic Forum viser, at hvis vi omstiller os til at se naturen som en forretningsmulighed, så kan det skabe 395 mio. job og øger verdens bruttonationalprodukt med mange milliarder dollars.
Aftenens vindere og forbilleder
Således opløftet og med udsigt til stor rigdom var konferencen nået til det, mange af de deltagende virksomheder havde ventet spændt på, nemlig afsløringen af først finalister og dernæst de tre prismodtagere.
Jurymedlemmerne Le Gammeltoft og Lars Rasmussen løftede sløret for, at Ege Carpets, Siemens Gamesa Renewable Energy samt ROCKWOOL Group var finalister til innovationsprisen Sustainability Innovation Award. Inden vinderen blev offentliggjort, fortalte de to jurymedlemmer, hvad der lå til grund for juryens valg. Her blev et mangeårigt fokus på bæredygtighed samt en kontinuerlig nytænkning fremhævet som særlige grunde til, at vinderen blev Ege Carpets.
Alle lag tager ansvar for bæredygtighed
Ørsted, The VELUX Group og DSV var finalister til Climate Strategy Award, der fokuserer på selve strategidelen af virksomhedernes arbejde med bæredygtighed. Her fortalte jurymedlemmerne Kristian Jensen og Linda Nielsen, at juryen havde lagt vægt på ambitiøse målsætninger på både scope 1, 2 og 3, samt at alle lag i virksomheden fra top til bund tager ansvar for bæredygtighed. Vinderen blev DSV.
Særprisen Long Term Value Creation gik til ROCKWOOL for deres mangeårige arbejde med bæredygtighed i en tung branche samt deres allerede opnåede mål.
Således kan de tre vindere – og de tre resterende finalister samt de 20 nominerede og de flere end 50 indstillede – gå forrest som de gode forbilleder, når det kommer til arbejdet med bæredygtighed.
I hvert fald ind til næste år, hvor endnu flere rollemodeller bliver fundet ved Sustainability Awards 2022.