Eksperter: Klimakompensation kan gøre mere skade end gavn
Ifølge en bred vifte af eksperter medfører tilkøb af klimakompensation ved flyrejser en skævvridning i teknologiudvikling og markedsføring.
Når danske rejsende skal købe flybilletter til den næste ferie, oplever flere, at man samtidig med et lille kryds på bookinghjemmesiden kan vælge at kompensere for den CO2, som flyvningen udleder.
Men det møder nu kritik fra flere eksperter, der mener, at muligheden ikke gør, at man bare kan flyve løs med god samvittighed.
Det skriver DR.
Ifølge Vivian Kvist Johannsen, institutleder hos Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning på Københavns Universitet, påpeger blandt andet, at det kan stå i vejen for, at man ikke får lavet den rigtige teknologiudvikling.
Læs også: 17 flyselskaber får en tur i greenwashing-maskinen
Kirstine Lund Christiansen, der er i gang med en ph.d. på samme universitet om det frivillige CO2-marked og virksomheders brug af klimakompensation, påpeger også, at det er for usikkert, om de klimaprojekter, man gennem klimakompensationen køber ind på, egentlig hjælper noget.
”Det kan være, at man har investeret i et projekt, der skal plante en masse skov. Men hvis den skov brænder ned eller bliver fældet et par år efter, så kan man ikke sige, at man har kompenseret for den udledning, der har været ved, at man var ude at rejse,” siger hun til DR.
Lektor i forbrugeradfærd på CBS, Jesper Clement, sammenligner desuden muligheden med, at man i middelalderen betalte aflad i kirken for at få god samvittighed og sikre sig en plads i himlen.
På samme måde, mener han, køber vi os til god samvittighed med klimakompensationen.
Vivian Kvist Johannsen ser dog muligheden som bedre end at gøre ingenting. Men ifølge hende kan det blive en såkaldt sovepude, fordi vi forbrugermæssigt grundlæggende har en udfordring i den måde, vi bruger klodens ressourcer på.
Ærgerligt, hvis nogle føler sig ført bag lyset
Hvis man spørger Forbrugerrådet Tænk, er organisationen helt på linje med eksperternes udtalelser.
Sammen med 21 andre europæiske forbrugerorganisationer har man bedt EU om at se nærmere på flybranchen.
Læs også: Nu lancerer SAS to billettyper, som inkluderer biobrændstof
Helt grundlæggende mener de nemlig, at der er tale om vildledende markedsføring og dermed greenwashing, fortæller Vagn Jelsøe, chefkonsulent i Forbrugerrådet Tænk, til DR.
Dansk Industri (DI) – som repræsenterer flyselskaberne gennem brancheorganisationen Dansk Luftfart – har ifølge DR ikke ønsket at stille op til interview.
Men i et skriftligt svar skriver de, at ”det er rigtigt ærgerligt, hvis nogle flyrejsende føler sig ført bag lyset, for tilliden til, at det faktisk nytter noget at træffe et klimavalg, er af stor betydning for den grønne omstilling - også når det gælder flyrejser."
- HCL