En bæredygtig vej for danske hoteller

Selvom den danske turistbranche har oplevet en særdeles hård start på 2020, grundet den verdensomspændende coronavirus, kommer der en tid på den anden side, hvor bæredygtige initiativer er vejen frem.

De seneste par år har den danske turistbranche oplevet en stigning i antallet af gæster og i 2019 satte danske hoteller rekord i antallet af værelser da de rundede 50.000. I efteråret 2019 udgav HORESTA en ny bæredygtighedsstrategi for turist- og oplevelseserhvervet, noget som et stigende antal turister efterspørger. Selvom den danske turistbranche har oplevet en særdeles hård start på 2020, grundet den verdensomspændende coronavirus, kommer der en tid på den anden side, hvor bæredygtige initiativer er vejen frem.  

Den grønne nøgle tiltrækker gæster

Miljømærkningen Green Key kan hjælpe de danske hoteller med at skille sig positivt ud fra mængden. En ny rapport fra Visit Denmark om Green Key-certificerede hoteller, konkluderer, at disse hoteller har en højere belægning end andre. De tiltrækker desuden i højere grad udenlandske gæster og har flere erhvervsovernatninger, hvilket giver dem en mere jævn sæsonfordeling end deres konkurrenter. Meget tyder derfor på, at det er en god strategi at indarbejde bæredygtighed som et afgørende princip i driften af hoteller og konferencecentre.

HORESTAS strategi, Susdaneable for the future, peger på 6 indsatsområder som sætter retningen for, hvordan erhvervet skal udvikle sig i de kommende år:

  1. Turisme og oplevelseserhvervet skal nedbringe energiforbruget og benytte mere grøn energi
  2. Mindre madspild, bedre genanvendelse og nye produkter skal sikre bedre ressourceanvendelse
  3. Mere bæredygtig mad på spisestederne skal ske via øget udbud af lokale og sæsonbestemte råvarer såvel som økologiske og miljømærkede råvarer
  4. Mere klimavenlig transport både via luft, vand og land gennem forpligtende udviklingspartnerskaber
  5. Mere og bedre viden om bæredygtig turisme skal fremme og målrette indsatsen
  6. Danmark skal have en strategi for bæredygtig turisme med klare mål og øget markedsføring

Flere hoteller og konferencecentre har allerede succes med, at indtænke bæredygtighed som en central del af deres forretning. Green Solution House på Bornholm er bygget på et fundament af bæredygtighed og cirkulær tankegang. Bygningerne og de omkringliggende udendørsområder er inspireret af cradle-to-cradle principperne og certificeret efter DGNB-standarden for bæredygtigt byggeri. Restauranten byder på økologiske og lokale råvarer, og ved indkøb af nye produkter stilles der blandt andet krav til muligheden for genanvendelse, miljøcertificeringer og energiforbrug i produktionen.

Hos den verdensomspændende hotelkæde Radisson Hotel Group er ansvarlighed en integreret del af forretningen. 80% af deres hoteller i Euro-Asien er mærket med Green Key-ordningen, herunder alle danske hoteller. Tre søjler danner grundlaget for deres bæredygtighedsindsats, nemlig Mennesker, Planet og Lokalmiljøer. Hotelkæden tilbyder blandt andet sine gæster en god nats søvn i økologisk sengelinned, og indsamler alle sæberester som laves til nye sæber og deles ud til mennesker uden adgang til ordentlige sanitære forhold.

Som en del af sit fokus på bæredygtighed lover Radisson Hotel Group fuld CO2 kompensation for alle møder, der afholdes på deres mange hoteller verden over. Alle møder og events er automatisk CO2-neutrale, uden at det har ekstra omkostninger for kunderne.

Grøn strøm og mindre transport

To af indsatsområderne i HORESTAS strategi, handler om klimavenlig transport og grøn energi. Hos hotelkæden Sinatur har de arbejdet målrettet med netop disse områder. Et af deres mange tiltag på bæredygtighedsområdet har været at reducere antallet af vareleveringer. I 2018 fik de nedbragt antallet af leveringer til deres 6 hoteller med 45% og dermed sparet 11,6 tons CO2. De leveringer de får, kommer hovedsageligt fra lokalområdet, idet de bestræber sig på at servere mad af lokale, økologiske råvarer.

Siden begyndelsen af 2019 har alle Sinaturs hoteller benyttet 100% vindmøllestrøm. Hotelkæden har desuden haft fokus på at nedbringe deres elforbrug i mange år og har opstillet ladestandere til elbiler på alle deres hoteller.

Som det kan læses af eksemplerne oven for er omtanken for klimaet og omverdenen et fokusområde både for mindre, lokale aktører og verdensomspændende hotelkæder. Fælles for dem er, at de tænker bæredygtighed i et holistisk perspektiv, hvor de viser omtanke for både mennesker og planeten. De initiativer som hotellerne sætter i værk, berører ligeledes mange dele af forretningen, så bæredygtighed bliver en integreret del af deres hverdag. Når verden begynder at vende tilbage til hverdagen efter corona-pandemien, får den danske turistbranche travlt med at indhente det forsømte. Her kan et fokus på bæredygtighed vise sig at tiltrække fremtidens bevidste turister.

19.08.2024Green Moves

Sponseret

Hastigt voksende certificering skiller fårene fra bukkene

16.08.2024Green Moves

Sponseret

Hun hjælper virksomheder med at nå deres grønne potentiale - og leve op til ESG-krav

18.06.2021Green Moves

Sponseret

Sådan udarbejder du en klimastrategi

31.05.2021Green Moves

Sponseret

Bæredygtighed skal ikke være en strategi i sig selv, for strategien skal hvile på bæredygtighed

17.05.2021Green Moves

Sponseret

Bliver du også mødt af krav om CO2-dokumentation?

29.04.2021Green Moves

Sponseret

Er du i tvivl om der er forretning i at være bæredygtig?