Er du i tvivl om der er forretning i at være bæredygtig?

Er en strategi baseret på bæredygtighed en garanti for et større salg? Bæredygtighed er kommet for at blive. Hvis du er i tvivl, om din virksomhed vil få noget ud af at fokusere mere på bæredygtighed, så er du ikke i tvivl når du har læst med her.

Bæredygtighed er tidens hotte tema i samfundet og i virksomhederne rundt i det danske land. De største virksomheder er allerede i gang, og har været det i et stykke tid, men også i de små og mellemstore virksomheder er der stort fokus på den grønne bæredygtige forretning. Selvom virksomheder kan have forskellige bevæggrunde, som eksempelvis lovkrav, for at realisere bæredygtige tiltag, så vil der for de fleste være en form for økonomisk incitament. Som virksomhedsleder eller bestyrelsesmedlem kan du måske sidde og tænke: ”Skal vi også til at tænke bæredygtigt?” eller ”Er bæredygtige tiltag overhovedet en god investering for os?”, ”Vil bæredygtige tiltag give os konkurrencefordele?”. Svaret er – JA!

I stedet for at tvivle på, om bæredygtighed er en god forretning, så kan I også vende spørgsmålene om – ”Har vi råd til at lade være?”. Her er svaret NEJ. Udover lovgivningen, så er der en kæmpe omstilling i gang; ikke bare på det grønne, men også på et værdimæssigt plan. Det er ikke længere kun profit, der driver værket, men også målet om at være ansvarsbevidst som virksomhed.

Ifølge ledelsesnetværket F5 svarer 57% af de adspurgte forbrugere i en undersøgelse fra IBM, at de er villige til at ændre købsadfærd for at undgå en negativ effekt på miljøet. En tredjedel havde i 2019 allerede fravalgt specifikke brands pga. manglende bæredygtighed. Samme år mente 85 % af danskerne i Advice Bæredygtighedsbarometer, at virksomhederne spiller en rolle i at sikre den bæredygtige udvikling.

En bæredygtig forretningsstrategi giver konkurrencefordele

En af Skandinaviens førende eksperter inden for bæredygtig business, Tania Ellis, forklarer til F5, at virksomhederne begynder at anerkende, at bæredygtighed ikke kun er et etisk initiativ. Det anses også som et forretningsmæssigt potentiale. Og det handler om at komme i gang inden det er for sent. Ellis foreslår, at bestyrelsen og direktionen tænker strategisk og sætter sig selv i førersædet med en forretningsstrategi, der bygger på bæredygtighed. Jo længere I venter, desto længere falder I efter konkurrenterne, hvorimod I kan følge med eller sågar agere first mover, hvis I begynder omstillingen nu.

Bæredygtighed og økonomisk profit hører sammen

Bæredygtighed er kommet for at blive, og de virksomheder, der ikke omstiller sig i tide, ender med at blive fravalgt af forbrugerne. Rolf Kjærgaard, direktør i Vækstfonden, udtaler til Sustain Report, at corona-krisen har øget fokusset på bæredygtighed, da krisen og dens recessive karakter har øget behovet for innovation hos virksomhederne i kampen om overlevelse – heriblandt bæredygtig innovation.

”Der vil være mange virksomheder, der sidder fast i en forældet forretningsmodel uden nogen farbar vej mod en bæredygtig fremtid”, siger Kjærgaard i rapporten.

Bæredygtighed kan ifølge Kjærgaard nemlig sagtens gå hånd i hånd med økonomisk profit. Grønne og bæredygtige virksomheder er ikke en modsætning til økonomisk bæredygtighed. De hænger sammen, og der er både for virksomheder og investorer gode muligheder for forretning inden for den bæredygtige omstilling. Omstillingsprocessen kan selvfølgelig være svær, og der vil i visse tilfælde kræves mange ressourcer. Det vil til gengæld give din virksomhed en bæredygtig profil, hvilket på den lange bane vil resultere i en fremtidig relevans på markedet.

Efterspørgsel på bæredygtighed fra det offentlige

Et godt eksempel på den skiftende adfærd ses også i det offentlig, hvor Økonomistyrelsen har udarbejdet en fremtidsplan for offentlige grønne indkøb. Her er det ambitionen, at nyudviklede systemer og mere uddannelse, skal give offentlige indkøbere bedre forudsætninger for at lave bæredygtige grønne indkøb. Det betyder, at man som virksomhed skal kunne dokumentere sin bæredygtighed, hvis man vil være underleverandør til det offentlige.

Er du bestyrelsesmedlem og vil du opkvalificere dine kompetencer inden for bæredygtighed? Så læs om Green Moves ApS’ to nye onlinekurser for bestyrelsesmedlemmer her. De finder sted i maj, juni og august/september.

18.06.2021Green Moves

Sponseret

Sådan udarbejder du en klimastrategi

31.05.2021Green Moves

Sponseret

Bæredygtighed skal ikke være en strategi i sig selv, for strategien skal hvile på bæredygtighed

17.05.2021Green Moves

Sponseret

Bliver du også mødt af krav om CO2-dokumentation?

29.04.2021Green Moves

Sponseret

Er du i tvivl om der er forretning i at være bæredygtig?

16.04.2021Green Moves

Sponseret

Bæredygtighedsstrategier skal føre jer tættere på de nye markeder

06.04.2021Green Moves

Sponseret

Bæredygtighed er et krav til bestyrelser