Hastigt voksende certificering skiller fårene fra bukkene

B Corp er en certificering i hastig vækst, som blandt andre Novo Nordisk nu kræver af sine leverandører. Det er en ambitiøs og idealistisk certificering - virksomheden måles på sin indsats inden for miljø, kunder, samfund, medarbejdere og ledelse. Og man skal ville det, for B Corp er krævende og fordrer, at man har værdisættet i orden. Til gengæld kommer belønningen også.

Foto: Green Moves

19.08.2024

Sponseret

Ebbe Fischer, Green Moves

I 2022 var 4.201 virksomheder certificeret via det ambitiøse B Corp. I marts i år var det tal oppe på 8.365 virksomheder, og nu er vi så oppe på 9.081 firmaer indenfor 160 industrier i 102 lande.

Det går med andre ord hurtigt for B Corp-certificeringen, fortæller direktør i Green Moves ApS, Astrid Carl, som er såkaldt B Leader. At være B Leader betyder, at hun er trænet i at bistå virksomheder med at opnå certificeringen. 

Strategisk beslutning

Astrid er med andre ord uddannet rådgiver og specialist på bæredygtighedsområdet. Hun forklarer, at B Corp-certificeringen typisk også giver mening rent økonomisk.

”Undersøgelser viser, at B Corp-virksomheder har større vækst på toplinjen og i medarbejderantal,” siger hun og tilføjer:

”Det er en udvikling, der dels er drevet af kundekrav som eksempelvis de krav, Novo Nordisk nu stiller til sine leverandører om at blive B Corp-certificerede.”

Det er med andre ord et strategisk valg at blive certificeret - som det grønne niveau ofte er. Derfor er Astrid Carl nu også gået i gang med en bestyrelsesuddannelse på Aarhus Universitet målrettet SMV’er. ”I bestyrelsen handler det jo om at sætte den strategiske retning, og det matcher godt med at træffe eksistentielle valg inden for bæredygtighed,” påpeger hun.

Hjælper med at få certificering

Siden 2022 har Astrid Carl hjulpet virksomheder med at opnå den komplekse B Corp-certificering.

”Mange virksomheder siger i begyndelsen ’hold da op, skal vi alt det?’,” fortæller hun og uddyber: 

”Det er nemlig en meget idealistisk certificering. Man ønsker at være ’a force for good’, og man skal underskrive et charter, hvor man forpligter sig til en række ting. Man er på den helt store klinge i forhold til at vise, at man vil gøre noget godt for verden. Virksomhederne skal være klar til at give noget, også noget de måske ikke er så komfortable med. Dvs. man skal kun gøre det, hvis man virkelig gerne vil gøre noget godt for verden.”

Astrid Carl har mere konkret hjulpet en række virksomheder igennem den såkaldte B Impact Assessment og videre ind i evalueringsfasen.

”Det er nødvendigt at få 80 point for at kunne certificeres, men det er bedst at sikre sig mindst 85 point, inden man ansøger, for at have en buffer at give af i godkendelsesfasen. Virksomhedens kompleksitet har desuden betydning for, hvor krævende det er at gennemføre B Impact Assesment’en,” forklarer hun og understreger, at det ikke er hende, der godkender ansøgningen.

Eftersom certificeringen er tiltagende populær, har der været flaskehalse i godkendelsen. Men B Corp har mandet op. Tidligere har det taget op til et år at få sin ansøgning godkendt og rent faktisk opnå certificeringen, men nu skulle det gerne gå hurtigere.

Ben & Jerry’s lagde kæmpeordre

Certificeringen, der oprindelig er amerikansk, står på fem ben: Miljø, kunder, samfund, medarbejdere og ledelse. Og man skal have konkrete præstationsmål på mange områder herunder.

Til gengæld kan det så også give pote - og ikke bare for Jorden og dens beboere. Som eksempel kan nævnes Greyston Bakery på Manhattan, som har certificeringen, og især er stærk på det sociale område, idet man tilbyder at hjælpe sine socialt udsatte medarbejdere på en række måder.

Det vakte B Corp-virksomheden Ben & Jerry’s interesse, og de ønskede at aftage store mængder cookie dough til deres is. For at gøre dét muligt, var det nødvendigt, at de investerede mange penge i det - relativt set - meget lille bageri.

”Når man køber Ben & Jerry’s ’cookie dough’ er det den historie, man tapper ind i. Det er et signal til andre: Vi er ikke ligeglade med verden,” smiler Astrid Carl.

Køb en startpakke hos Green Moves

En startpakke for en B Corp-certificering omfatter to hele dages fokuseret arbejde, hvor vi sidder sammen enten online eller fysisk og gennemgår B Impact Assessment for at vurdere, hvor nemt det er for jer at kunne blive B Corp-certificeret. Inden vi starter, får I en oversigt over nogle forbrugsoplysninger, det er godt at kende på forhånd.

Kontakt : Astrid Carl på mail astrid.carl@greenmoves.dk / tlf. 7179 4593

https://greenmoves.dk/Greenmoves/b-corp-certificering

Denne artikel er del af et tema:

19.08.2024Green Moves

Sponseret

Hastigt voksende certificering skiller fårene fra bukkene

16.08.2024Green Moves

Sponseret

Hun hjælper virksomheder med at nå deres grønne potentiale - og leve op til ESG-krav

18.06.2021Green Moves

Sponseret

Sådan udarbejder du en klimastrategi

31.05.2021Green Moves

Sponseret

Bæredygtighed skal ikke være en strategi i sig selv, for strategien skal hvile på bæredygtighed

17.05.2021Green Moves

Sponseret

Bliver du også mødt af krav om CO2-dokumentation?

29.04.2021Green Moves

Sponseret

Er du i tvivl om der er forretning i at være bæredygtig?