En virksomhed skal have et overordnet formål
Mange husker måske TV-reklamerne med hudplejeprodukterne Dove. Allerede i 2004 indeholdt deres reklamer kvinder i alle størrelser og farver frem for at bruge datidens model-idealer.
HR-chef i Unilever, Leena Nair, viser en Dove-reklamefilm, da hun på årets CSR-kon- ference hos Dansk Erhverv torsdag den 31. oktober 2019 holder oplæg. En konference, som hvert år arrangeres i et samarbejde mellem Dansk Erhverv, Erhvervsstyrelsen og FSR – danske revisorer.
Virksomheder og medarbejdere skal have et højere formål med det hele. Unilever ar- bejder derfor efter en purpose-model, der inkorporerer en bæredygtig livsstil i hver- dagen. De tror på, at virksomheder med et godt formål holder længe. At mennesker med et godt formål trives. Og at brandet med et godt formål vækster. Det var Leena Nairs tre primære pointer, men hun understregede samtidig, at det er vigtigt ikke kun at se på bæredygtighed, samfundsansvar og CSR udefra. Virksomhederne skal i stedet have det med helt ind i produktet og forretningen, som det er tilfældet med Dove.
Virksomheden prøver at tage et opgør med plastik, som mange af deres produkter le- veres i. De har derfor reduceret plastikken i deres produkter samt den mængde af vand, der bruges på at producere produkterne. Her sender hun en varm hilsen til forbrugerne, for det er dem, der i sidste ende vælger med fødderne, forstået på den måde at forbrugerne går derhen, hvor de kan finde bæredygtige produkter. Som virksomhed kan det være svært at følge med, men vil en
virksomhed overleve, skal den leve op til kravene om CSR, samfundsansvar og bæredygtighed. For Unilevers vedkommende har det tilmed resulteret i gode økonomiske resultater, som måske kan inspirere andre virksomheder til at gå samme vej, forklarer Leena Nair i sit oplæg foran en fuld sal på Børsen.
Leena Nair har brugt hele sit arbejdsliv hos Unilever.
“Jeg har været sammen med Unilever længere end med min mand,” siger hun og griner, inden hun tilføjer: “Man kan faktisk sige, at Unilever er min første kærlighed.”
Hun kender derfor Unilever rigtig godt. Hun bruger Dove som et eksempel på et produkt, hvor man har tænkt CSR helt ind i produktet og forbrugerne, og hvor det har haft en positiv effekt på den økonomiske bundlinje. Samfundsansvaret, der her ligger i at tage hånd om kvinders dårlige selvværd, er en mærkesag for Unilever.
Formålet med Dove-reklamerne har været at øge kvinders selvværd og selvtillid. Ifølge Dove føler syv ud af 10 kvinder sig ikke smukke. Det mener Leena Nair skyldes, at modeindustrien oftest benytter sig af model- ler og retoucherer deres kroppe og ansigter, således at meget få mennesker i verdenen kan leve op til sådanne skønhedsidealer.
Tanken med Dove har derfor været at lave et produkt til ’almindelige’ kvinder.
I en strategi fra 2017 har Dove opstillet tre mål:
1. De bruger aldrig professionelle modeller, kun ’almindelige’ kvinder.
2. De bruger kvinderne, som de er. De ændrer ikke noget ved dem digitalt.
3. De vil hjælpe 40 unge mennesker med at opbygge selvværd og blive tilfredse med deres egne kroppe.
Men at tænke CSR helt ind i produktet har også en anden fordel, som ifølge Leena Nair er meget væsentlig for en virksomhed:
“At tænke CSR ind i produkterne kan også bruges til at øge medarbejdertilfredsheden. Det er mere tilfredsstillende for medarbejdere at være på arbejde, hvis de ved, at de er med til at gøre en forskel,” fortæller Leena Nair.
Netop medarbejdertilfredshed optager hende meget. Unilever holder derfor workshops for deres medarbejdere, så de kan lære mere om, hvad der er vigtigt for deres medarbejdere.
“Hvis ikke vi fokuserer på vores medarbejdere, så kan de heller ikke hjælpe til,” for- klarer Leena Nair og tilføjer, at hun ofte undrer sig over, hvorfor man siger, at med- arbejderne er det største aktiv, hvis man ikke også tager vare på dem.