14.08.2020  |  Supply chain

Firmajulegaven skaber jobs til udsatte i Afrika

Indhold fra partner Hvad er dette?

En række sociale iværksættere er gået sammen om firmajulegaven ’Afrikakurven’, så virksomheder kan give medarbejderne en smagfuld julegave og samtidig bidrage til at skabe udvikling i Afrika.

Igen i år får mange medarbejdere en helt særlig julegave fra deres arbejdsgivere. De får nemlig ’Afrikakurven’, hvor kurv, kaffebønner, chokolade, honning og nødder skaber arbejde og ordentlige arbejdsforhold til udsatte mennesker i Kenya, Ghana, Tanzania og Sydafrika.

Julegaven kan sammensættes efter ønsker og budget, men fælles for alle delikatesserne er, at de ikke bare smager godt. De gør også godt for udsatte mennesker i Afrika:

  • NGUVU-kaffebønnerne styrker kvindelige kaffebønder i Kenya. Kaffebønnerne er pakket ind i farverige stofposer, der er produceret af kvinder i Nairobis slum, så de får en tiltrængt indtægt.
  • Chokoladen fra Social Foodies skaber arbejde til udsatte mennesker i Sydafrika.
  • Superfood drik fra Numba styrker småbønder i Ghana.
  • Honning fra biavler i Tanzania skaber jobs i lokalsamfundet.
  • Cashewnødder sikrer jobs til kvinder i Ghana og skolegang til deres børn.
  • Chiafrø styrker småbønder i Kenya.
  • Selve kurven fra Hammershus Fairtrade skaber arbejde til kvinder i det nordlige Ghana.

Stor opbakning

Både store og små virksomheder har allerede bestilt Afrikakurven som årets firmajulegave.

”Vi kan mærke at efterspørgslen er stigende. Flere og flere virksomheder arbejder aktivt med vores allesammens verdensmål, og det kommer også til udtryk i indkøbet af firmagaver. Vi kan bidrage til en positiv udvikling, når vi går sammen og tænker ansvarlighed helt ud i yderste led af værdikæden”, fortæller Rune Sandholt, der arbejder for at forbedre vilkårene for kvindelige kaffebønder i Kenya.

Rune Sandholt fortæller, at de er glade for at virksomhederne bestiller Afrikakurven i god tid. 

”Vores gavekoncept kræver lidt ekstra tid. Eksempelvis skal jeg have farverige stofposer produceret af kvinder i Nairobis slum, så de er sikret en tiltrængt indtægt, der betyder, at de kan skaffe mad og rent vand på bordet. Produktionen tager lidt ekstra tid, men til gengæld er virksomhederne med til at gøre en verden til forskel for kvinderne og deres børn”.

Læs mere på www.afrikakurven.dk.

Mere fra NGUVU

NGUVU

http://nguvu.dk/

Om NGUVU NGUVU betyder ”styrke” på Swahili. Ideen bag NGUVU er nemlig at hjælpe udsatte kvinder i Kenya, så de bliver stærke nok til at skabe et bedre liv for dem selv og deres børn. Vi tror på, at vi kan gøre størst forskel for de udsatte kvinder ved at sikre dem et fast job, ordentlige arbejdsforhold og faglig udvikling. Det er nøglen til at skabe en positiv…

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere