14.08.2020 | Supply chain
Firmajulegaven skaber jobs til udsatte i Afrika
Indhold fra partner Hvad er dette?
En række sociale iværksættere er gået sammen om firmajulegaven ’Afrikakurven’, så virksomheder kan give medarbejderne en smagfuld julegave og samtidig bidrage til at skabe udvikling i Afrika.
Igen i år får mange medarbejdere en helt særlig julegave fra deres arbejdsgivere. De får nemlig ’Afrikakurven’, hvor kurv, kaffebønner, chokolade, honning og nødder skaber arbejde og ordentlige arbejdsforhold til udsatte mennesker i Kenya, Ghana, Tanzania og Sydafrika.
Julegaven kan sammensættes efter ønsker og budget, men fælles for alle delikatesserne er, at de ikke bare smager godt. De gør også godt for udsatte mennesker i Afrika:
- NGUVU-kaffebønnerne styrker kvindelige kaffebønder i Kenya. Kaffebønnerne er pakket ind i farverige stofposer, der er produceret af kvinder i Nairobis slum, så de får en tiltrængt indtægt.
- Chokoladen fra Social Foodies skaber arbejde til udsatte mennesker i Sydafrika.
- Superfood drik fra Numba styrker småbønder i Ghana.
- Honning fra biavler i Tanzania skaber jobs i lokalsamfundet.
- Cashewnødder sikrer jobs til kvinder i Ghana og skolegang til deres børn.
- Chiafrø styrker småbønder i Kenya.
- Selve kurven fra Hammershus Fairtrade skaber arbejde til kvinder i det nordlige Ghana.
Stor opbakning
Både store og små virksomheder har allerede bestilt Afrikakurven som årets firmajulegave.
”Vi kan mærke at efterspørgslen er stigende. Flere og flere virksomheder arbejder aktivt med vores allesammens verdensmål, og det kommer også til udtryk i indkøbet af firmagaver. Vi kan bidrage til en positiv udvikling, når vi går sammen og tænker ansvarlighed helt ud i yderste led af værdikæden”, fortæller Rune Sandholt, der arbejder for at forbedre vilkårene for kvindelige kaffebønder i Kenya.
Rune Sandholt fortæller, at de er glade for at virksomhederne bestiller Afrikakurven i god tid.
”Vores gavekoncept kræver lidt ekstra tid. Eksempelvis skal jeg have farverige stofposer produceret af kvinder i Nairobis slum, så de er sikret en tiltrængt indtægt, der betyder, at de kan skaffe mad og rent vand på bordet. Produktionen tager lidt ekstra tid, men til gengæld er virksomhederne med til at gøre en verden til forskel for kvinderne og deres børn”.
Læs mere på www.afrikakurven.dk.
Supply chain
Firmajulegaven skabte jobs til udsatte i Afrika
En række sociale iværksættere er gået sammen om firmajulegaven ’Afrikakurven’, så virksomheder kan give medarbejderne en smagfuld julegave og samtidig bidrage til at skabe udvikling i Afrika.
Indhold fra partner
Supply chain

Frugtkasseleverandør udvider med kaffe
Fresh.Land, der sælger frugt og grønt direkte fra producenten, vil nu også sælge kaffebønner direkte fra kvindelige kaffebønder i Kenya. På den måde sikrer Fresh.Land, at kvinderne får en ordentlig løn og faglig udvikling, så de kan optimere farmene.
Indhold fra partner
Supply chain
Virtuelle mødepakker der gavner
Selvom vi sidder hver for sig under møder og konferencer, så kan vi stadig samles om en dejlig kop kaffe og lækker chokolade, der skaber arbejde og ordentlige arbejdsforhold i Afrika.
Indhold fra partner
Supply chain

Hver kop kaffe kan styrke kvinder i Kenya
Nu kan større virksomheder få deres helt eget kaffekoncept, hvor de gennem det daglige kaffeforbrug er med til at styrke kvindelige kaffebønder i Kenya.
Indhold fra partner
Supply chain
Kvindelige kaffebønder i Kenya får flere kaffetræer
Den danske kaffevirksomhed NGUVU donerer omkring 5000 kaffetræer til kvindelige kaffebønder i Kenya, så kvinderne kan styrke deres små kaffeforretninger.
Indhold fra partner
Samfund

Dansk initiativ hjælper kvinder og børn i Afrikas slum
For indbyggerne i Afrikas slumområder har det altid være en hård kamp at få økonomien til at hænge sammen. Med COVID-19 er den kamp blevet umulig. Dansk initiativ er med til at sikre arbejde og løn til kvinder i slummen samt mad og drikke til familierne.
Indhold fra partner